George Miller si první Maxem otevřel dveře do světa Hollywoodu a druhým dílem svůj talent potvrdil. Poté se objevila trojka, které se ale kvůli smrti svého kamaráda moc nevěnoval a výsledek byl slabý. Po třiceti letech se nečekaně k sérii vrátil a dal nám akční film, který vyráží dech tím, kolik nápadů a energie může sedmdesátiletý režisér přinést. Výborné kaskadérské kousky, pečlivá kompozice scén a tempo, které je přímo vražedné. Ta pauza Millerovi prospěla a doufejme, že se toho pokračování jednou dočkáme.
Nejlepší akční scéna: Rvačka mezi Maxem a Furiosou
Režijní vykoupení Jamese Camerona (po špatné zkušenosti s Piraňa 2 je zázrak, že to vydržel) a jedna z nejlepších věcí, co kdy natočil. Vynikající příběh s téměř hororovou atmosférou a přesným Arnoldem v roli Terminátora, který byl dalším zlomem jeho kariéry. O level výš to dokázala dotáhnout dvojka, která je větší, lepší a dražší (a ty prachy tam jsou vidět). Třetí díl už takovou díru do světa neudělal a další díly byly už slabé. Teď se ale vrací Terminátor znovu a tentokrát pod producentskou taktovkou samotného Camerona, tak doufejme, protože trailery moc nepřesvědčily.
Nejlepší akční scéna: Přestřelka mezi Terminátorem a policií
Steve McQueen byl svého času ten nejvíc cool hrdina, který si navíc stál za tím, že akční scény točí sám a vždy tlačil na tvůrce, aby přišly s něčím ještě zběsilejším. Což bylo dobré pro něj i pro diváky, ale asi moc ne pro studio, které by v případě úrazu muselo platit velké prachy. Útěk je nicméně ještě tou umírněnější verzí, než co Steve předváděl na place později. Sam Packinpah pojal akci trochu po svém a spíš než rychlý akčnák sledujeme strhující road-movie dvou postav, které nepříjemné okolnosti ženou do tíživých situací. Finální přestřelka patří k tomu vůbec nejlepšímu, co filmové plátno zažilo.
Nejlepší akční scéna: Přestřelka na konci v motelu
Alespoň jeden animovaný film by tu chybět neměl a volba nakonec padla na Úžasňákovi, protože se u nich se skvěle baví jak děti, tak i dospělí, film zároveň nabízí velmi zajímavý pohled na superhrdiny, rodinné komplexy a sleduje je v úplně jiném, realističtějším světle. Brad Bird se opravdu překonal a natočil svůj nejvýznamnější film. Finále funguje i po letech a je napěchované tolika nápady, že by dnešní komiksovky mohly závidět.
James Cameron podruhé, tentokrát jako služebník jiné série (a vlastně i odlišného žánru), ale namísto aby se snažil kopírovat styl legendární jedničky, koncept překopal, fenomén poslal do otevřenějších kulis a nechal hlavní hrdinku, aby si to tentokrát s vetřelcem rozdala na férovku. Výsledek i po letech stojí za to a jde o důkaz, že Cameron zkrátka vedle nešlape.
Tragický film, o němž se říká, že je prokletý. Už předloha komiksu nevznikala zrovna lehce, neboť autor se pomocí komiksu snažil vyrovnat se smrtí své přítelkyně, kterou srazilo auta. Zároveň putují zvěsti, že při tisku komiksu se porouchala tiskárna a nová během převozu spadla a rozbila se zrovna, když měla tisknout Vránu. A i při natáčení číhala smrt. Štáb se potýkal popáleninami, autonehodou a vše nakonec vyvrcholilo smrtí hlavního představitele Brandona Leeho, syna Bruce Leeho, když se při natáčení slepý náboj zasekl v hlavni a druhý jej vypálil, čímž herce usmrtil. Tragický to film, který je ale natolik dobrý a akčně velkolepý, že tady chybět nemůže.
Nejlepší akční scéna: Přestřelka mezi Vránou a gangstery
Gareth Evans se po nepříliš úspěšné Cestě bojovníka vrátil s něčím daleko rychlejším, údernějším a lepším. Akční inferno, kde do sebe kaskadéři buší hlava nehlava a kde jde v podstatě o jednu nepřerušovanou akci. Zároveň se Evansovi podařilo odvyprávět zajímavý příběh a kameraman bezúčelně neklepe kamerou, ale nechá vyniknout precizní choreografii i v nejdrsnějších bitkách. Jen škoda trochu zdlouhavějšího finále, ale zbytek šlape. A pokud vám to nestačí, dejte si dvojku. Jen pozor, jde o trochu jiné pokračování.
Antonio Banderas, Anthony Hopkins a krásná Zeta-Jones vytvořili přímo dokonalé ingredience pro tenhle zábavný koktejl. Výborný scénář, skvělé lokace a precizně nacvičené souboje, to vše dělá ze Zorra nestárnoucí zábavu, která vždy potěší v repríze v televizi. Škoda slabší dvojky...
Nejlepší akční scéna: Šermířský souboj Zorro vs kapitán Love a Don Montero
Dal jsem jednoho Seagala, tak nesmí chybět ani Van Damme. Svaly z Bruselu celou svou kariéry točily víceméně jen béčka, některé ale byly fakt skvělé. To nejlepší má na svědomí režisér John Woo, jehož jsem v rámci speciálu už párkrát zmínil. V Živém terči ukazuje, proč se stal legendou, Van Damme je na vrcholu a v akci nechybí jeho pověstné otočky, zpomalené záběry fungují nad míru dobře, k tomu poctivý záporák a bílé holubice.
A zakončíme to parodií na dříve zmíněného Ramba. Charlie Sheen ve vrcholné formě a kvalita prvního dílu se podařila nejen udržet, ale i překonat. Aby ne, když tenhle kousek dával dohromady člověk, který mimo juiné dohlížel na takové žánrové laskominy jako Bláznivé střely nebo Připoutejte se prosím!. Zkrátka parodie jak vyšitá, která si dělá legraci snad úplně ze všeho a to včetně akčních filmů. A proto si zaslouží být tečkou mého speciálu.
Nejlepší akční scéna: Topper a jeho body count
Tak to je poslední část megaspciálu 50 akčních filmů, které by měl každý fanoušek vidět. Napište do komentářů, jestli s výběrem souhlasíte, či jaké filmy vám tu chyběly. Předchozí části najdete v souvisejících článcích níže.