Kultovní televizní Kinobox ve vzpomínkách

Kultovní televizní Kinobox ve vzpomínkách
Kinobox - Roman Holý a Miloš Kohout | VAC Vachler Art Company
Nejdříve se musel udělat konkurs na moderátora. Předchozí magazín o filmech moderoval skvělý Marek Eben. Ten ale pro bláznivý styl nového pořadu nebyl tou správnou volbou, i když byl ve svém pojetí moderace už tenkráte výjimečný.
A protože Petr Vachler psal hudební texty pro skupinu Bossanova Romana Holého, než založil J.A.R. a Monkey Business, a oba hráli ve zmiňovaném filmu Proč? menší role, dohoda byla jasná. Volba padla na Romíka Holého s Milošem Kohoutem, který se postupně přidával a Romanovi asistoval v parodických skečích. Roman Holý měl vystudovanou hereckou konzervatoř. Navíc působil v rádiu Evropa 2 jako moderátor.
Miloš Kohout, Roman Holý
Miloš Kohout a Roman Holý v pohádce | VAC Vachler Art Company
"Když Roman seděl u stolu se svou bývalou přítelkyní, už tehdy známou Annou Geislerovou, a lidé se k nim nahrnuli o podpisy, chtěli je jen od Romana, byla to bláznivá doba Kinoboxu," říká Petr Vachler a dodává: " Pořád jen bylo: "Kde máš Miloše Romíku, nebo naopak, kde máš Miloši Romíka."
A má Roman Holý nějakou největší vzpomínku?
"Nemám největší vzpomínku, mám nekonečnou řadu vzpomínek na nádhernou dobu plnou smíchu a radosti."

A jak vzpomínáš na Miloše?
"Byl to báječnej chlapík, kterej mne naučil nebát se tak úplně stáří."
Miloš Kohout, Roman Holý, Petr Vachler
Kinobox - Petr Vachler, Miloš Kohout a Roman Holý | VAC Vachler Art Company
Občas asistoval při natáčení i Petr Voříšek známý z filmu Páni kluci. Výjimečně se objevil před kamerou. Týdeník dal zabrat a každých sedm dní vymyslet deset hereckých vstupů bylo náročné. Jan Stehlík psal komentáře, Petr Vachler dialogy pro herce, stál za kamerou a režíroval. Někdy byly vstupy velmi vtipné, jindy méně zábavné, každopádně specifické a jiné. Snad proto se o televizním Kinoboxu hodně psalo i mluvilo. Pořad střihal léta Jaroslav Sládek, Honza Horný a zvučil Otta Chlpek. Za Českou televizi byl letitým dramaturgem Václav Luks v době největší slávy.
"Točili jsme v ateliérech Pokrok, tenkráte menších a skromně vybavených. Ale stavby jsme měli pro magazín velkolepé. Stavěli jsme hrady, bazény, imitovali poušť, napodobovali kulisy z filmů. Skvělá doba a hlavně jsme dělali, co jsme chtěli. Prakticky nebyla žádná omezení. Devadesátky byly o svobodě," říká Petr Vachler a přidává vzpomínku na prvního Českého lva. "Když jsem založil Českého lva, dal jsem důvěru k první moderaci právě Romanovi s Milošem. To byla možná tak trochu chyba, protože Miloš zapomněl těsně před přenosem prakticky všechny texty. Tréma z velkého pořadu před plnou Lucernou udělala své. Nakonec to ale dopadlo dobře. Kluci improvizovali, pomohla tištěná verze textů a Český lev byl na světě."
Když se natáčelo, bylo vše v souladu, ale zajímalo nás kdo měl při natáčení pravdu o filmech, recenzích a životě. Romane?
"Pravdu jsem měl vždycky já, Petr snad jen jednou, když tvrdil, že je větší Čína než Vatikán."
A Petr Vachler po letech přiznává: "Mýlil jsem se. Vatikán je samozřejmě větší."
Miloš Kohout, Roman Holý
Miloš Kohout a Roman Holý jako doktoři. Pro Romana bylo původně nemyslitelné, že si svou hřívu učeše. | VAC Vachler Art Company
"Snad hořce nejvtipnější zážitek byl, když se na natáčení objevily koláčky, neobyčejné travnaté koláčky, které ukázaly svou sílu asi po hodině natáčení. Nikdo nebyl schopen točit. Bavila nás pecka od třešně, knoflík u kamery, stejně jako napsané texty. Smích doprovázel vše. Jenže do studia přišel nic netušící elegantně oblečený host. Bývalý ředitel magazínu Cinema Roland Schür, náš partner pro pořad Kinobox. Nechápal co se děje, proč se všemu smějeme. Musel si to zákonitě brát osobně. Jen jsme se smáli všemu, co řekl. Nevěděli jsme, co dělat. Žádná otázka, kterou jsme mu položili, nám nedávala smysl. Nakonec jsme ho poprosili, aby si sám položil otázky a díval se do kamery, kterou jsme snad nechali zapnutou. Opustili jsme ateliér a on tam zůstal skoro sám. Po chvilce odešel i zvukař Marek Musil. Opuštěn se stavbou a osvětlovači. Nebyli jsme schopni pracovat. Červené světýlko svítilo, Roland seděl sám před kamerou a v ruce seznam otázek. Nastalo hluboké ticho. Zoufalý host seděl na osvětlené židli sám bez moderátora, kameramana, zvukaře i režiséra. Ještě, že to nebylo živé vysílání. Byli jsme zavřeni v šatně a předstírali, že neexistujeme. Pak jsme jen zaslechli kroky na schodech. Roland odešel bez kabátu, bez tašky. Musel to pro něj být velmi zvláštní den. Dodatečně velký pardon, Rolande. Neměl tenkráte nejmenší tušení, co se děje. A my také ne. Ten den už jsme netočili. Od té doby už žádné koláčky nebyly. Byl to pro nás Trainspoting v českém podání. Druhý den jsme měli hodně dlouhý den i noc, abychom vše stihli dotočit," popsal Petr Vachler.
"Po šesti letech nám docházely síly točit týdeník, ale stále nás to bavilo. Jenže Česká televize chtěla zásadně serióznější pořad. Náš humor byl na ně moc. Peníze se ztenčily. Byly to velké tlaky od tehdejšího ředitele Jakuba Puchalského, abychom skončili. Cestou nakonec byl kompromis, že pořad zůstal, ale bez moderátorů a tím nastala nuda. Oživení po odchodu bývalého vedení ČT přinesl svérázný a humorný Petr Čtvrníček. Nový rozpočet ale byl nízký a nezbylo na dekorace a natáčení, tak jsme z toho udělali alespoň filmové zprávy," dodává Vachler. Petra Čtvrtníčka jsme se zeptali na pár věcí. Odpovědi jsou přesně takové, jaké se dají od Petra očekávat.
Dobrý kačer, nebo dobrý večer? To byla úvodní věta pořadu. Takže?
Vždycky dobrý kačer, ať už ráno, v poledne, či večer.
Prý jsi dostal dopis od nejvyššího soudu od JUDr. Františka Baláka, který si stěžoval, že vaše pravidla jsou jako povidla, co se týká soutěží.
Tady si musím vypomoci bubenickým záporem - Není tomů tak.
Zazněla od tebe v Kinoboxu o filmech nějaká pravda?
Samá pravda.

Proč vlastně Kinobox?
Protože z filmu Pí často divák odcházel s otázkou, proč toto...?
S pořadem tehdy výrazně pomáhal Zdeněk Bezpalec, Tomáš Chvála a střihač Petr Svoboda. Nejznámější éra Kinoboxu skončila prý kvůli penězům a humoru. Každá doba má svou cenzuru.
Kinobox, tenkráte ještě ve světě bez internetu, byl velmi žádaný televizní pořad. Právě internet pomalu likvidoval všechny televizní magazíny a pořady, které začínaly mít svůj prostor na webových stránkách. Ne jinak, téměř po šesnácti letech své existence, skončila i televizní podoba Kinoboxu. Internetu a jeho rychlosti nešlo konkurovat a rozpočty byly už jen symbolické, než aby dál pokračoval v té síle a velkosti, jak na něj diváci byli zvyklí. Vše se mění, vše plyne.
Miloš Kohout, Roman Holý, Petr Vachler
Miloš Kohout, Roman Holý, Petr Vachler
kultovni-televizni-kinobox-ve-vzpominkach
Galerie plná obrázků je zde.