Kdyby film zůstal věrný předloze... Disney by mnohdy zas až tak roztomilý nebyl
Archivy studia Walt Disney praskají ve švech a ukrývají se v nich nesmírné poklady, které ale divák nikdy nespatří. Přesto se nám občas poštěstí a studio nějakou tu perlu vypustí na světlo. Pojďme se podívat na několik prvních návrhů, vytvořených pro zadané animované filmy. Nejeden vás překvapí a jen utvrdí v tom, že "Myší dům" nic jiného než zhmotněnou roztomilost přes své brány nepustí.
Locika - postavu Lociky na prvních konceptech nakreslila Claire Keane, dcera legendárního animátora studia Disney Glena Keanea. Claire při této příležitosti studovala skandinávské a středověké umění a nechala se inspirovat dílem Charleyho Harpera. Zveřejněná kresba je inspirována malířem Williamem-Adolphem Bouguereauem.
Zvonilka - úkol nakreslit Zvonilku dostal Marc Davis. Jeho úkol byl ztížen tím, že postava Zvonilky pro film Petra Pana nemluví, takže její postava musela být schopna vyjadřovat své názory a emoce řečí těla. Původní návrh byl odlišný od toho, který se ve snímku nakonec objevil a ze kterého později vzešla nová podoba této hrdiny pro její vlastní filmová dobrodružství. V původním Davisovu podání šlo o moderní a nezávislou ženu, která vypadala jako v té době v médiích oblíbené pin-up girls a mnozí ji přirovnávali k Marilyn Monroe.
Uršula - mořská čarodějnice z Malé mořské víly je dílem Glena Keanea, který se v úplně prvních fázích animace nechal inspirovat ropušnicí obecnou, jednou z nejjedovatějších ryb oceánu. Později ale svůj návrh přepracoval a rozhodl se Uršulu namalovat po vzoru americké drag queen jménem Divine, výsledkem byla mořská matrona s nadváhou a typickým Divininým make-upem a šperky.
Carl - na postavě Carla je jasně patrný animační styl Pixaru, který se snaží své postavy kreslit ve stylu karikatur - velké oči, velká hlava oproti zbytku těla... Ale i jeho původní podoba byla o hodně jiná než ta finální.
Jane - na postavě Jane bylo od počátku hodně vidět, že snímek vznikal na dvou kontinentech současně, zatímco tým Glena Keanea byl v Kalifornii, tým Kena Duncana pracoval na postavě Jane v Paříži. Od začátku tak byl vznik filmu problematičtější než obvykle. Oba animátoři si museli posílat stovky animací a videokonferencí, díky kterým se podařilo postavu Jane a Tarzana sladit do jednotné podoby i společných scén.
Belle - postava krásky Belle z filmu Kráska a zvíře je výtvorem Jamese Baxtera a Marka Henna. jejich úkol byl jasný - vytvořit ženu s jasnými evropskými rysy - v počátku tak měla plnější rty, menší oči, tmavé obočí a pramínek vlasů nestále padající do čela. Výsledek se samozřejmě poněkud změnil, původní kresby ale rozhodně netají to, že se tvůrci Belle nechali inspirovat u Vivien Leigh a Audrey Hepburn.
Alenka - autorkou této slavné literární postavy je Mary Blair. Pro podobu Alenky se nechala inspirovat cestou do Afriky, kde ji okouzlili barvy a prvky afrického umění. Původní návrh byl od výsledku velmi odlišný, ale i tak se Mary podařilo vytvořit pro tento snímek originální podobu.
Aristokočky - vytvořit tyto netradiční postavy kočičí pohádky trvalo Kenu Andersonovi 18 měsíců. Ačkoli původně vypadali skutečně aristokratičtěji, jejich finální podoba s ohledem na povahy koťat sedí víc.
Cruella De Vil je dalším dílem Marca Davise. Jedinečné a stylově odlišné ženské postavy byly jeho doménou. Co postava to originál, jehož tvář a vzezření vypovídalo mnohé o její podstatě.
Zvíře - druhým zástupcem z filmu Kráska a zvíře je samozřejmě ten, kdo Krásku uhrane. Ve filmu jsme si již zvykli na jeho lví podobu, původní návrh ale vycházel z úplně jiného zvířete. Pokud by se tento návrh nakonec do filmu dostal, tančila by Belle místo se zkrotlou kočkovitou šelmou s nevypočitatelným mandrilem.
Jasmína - autorem podoby této arabské princezny je Mark Henn. Původně mel Henn pro snímek vytvořit postavu Aladinovy matky, ale jelikož byla nakonec ze scénáře vyškrtnuta, připadla mu postava Jasmíny. Jeho původní návrh vycházel z Taj Mahalu, z nějž vycházela podoba jejího účesu, oblečení i šperků.
Anna - Vzezření této princezny od samého počátku určoval její skandinávský původ i tamní styl oblékání. Naštěstí se ale ve filmu dočkala přívětivějšího kukuče.
Evžen - Locika je chodící vnitřní i vnější krása, jejím protějškem tak musel být někdo výjimečný. Animátoři tak sáhli k nečekanému kroku - sezvali všechny ženy z kanceláří studia, aby představily podle jejich názoru toho nejžhavějšího chlapa. Po této schůzce se pak tvůrci filmu rozhodli, že se nechají inspirovat Clarkem Gablem a Davidem Beckhamem. Všiměte si i nápadné podoby Evženova původního vzhledu s Kristoffem z Ledového království.
Ariel - autorem této postavy je opět Glen Keane, který uvedl, že Ariel vypadá přesně jako jeho žena, tedy až na ty ploutve.
Aladin - původní podoba muže se zlatým srdcem spíše připomínala mladíčka, který ještě ani nedospěl v muže. Jeho dětský vzhled nakonec animátoři změnili a udělali dobře, i když nutno uznat, že původní podoba vypadá skutečně více arabsky.
Džin - autorem postavy džina je Eric Goldberg, pro kterého šlo o jednu z prvních prací pro studio Walt Disney. Goldberg se netajil tím, že jeho velkým vzorem je karikaturista Al Hirschfeld a na prvních návrzích je to patrné ještě víc.
Popelka - postava Popelky je dalším výsledkem práce Mary Blair. I zde Mary uplatila svou inspiraci z Afriky. Její animace a barvy daly život jednou z nejúspěšnějších filmů studia.
král Triton - zde je inspirace více než jasná, řecké mýty a v nich král Poseidon. Jeho původní podoba však měla o dost méně vlasů.
Šípková Růženka - pro tento film chtěl Walt Disney po svých animátorech jediné - co nejrealističtější podobu postav. Marc Davis se toho ujal velmi zodpovědně a jako inspiraci si vzal k ruce opět postavu Audrey Hepburn.
Sněhurka - tento film přinesl Waltu Disneymu nehynoucí slávu. Sněhurka a sedm trpaslíků vše odstartovala. Její podoba se ale oproti původnímu návrhu také dost změnila, zvláště pokud jde o její oči, v té původní vypadá jako by vystoupila z filmů Tima Burtona.
Petr Pan - autorem Petra Pana je Milt Kahl. Podle jeho slov bylo nejtěžší namalovat postavu poletující v povětří a vznášející se nad zemí. Nakonec se s tím popral a je dobře, že nakonec pozměnil i výsledný vzhled Petra. V té původní vypadal, jako by na velké tělo někdo připevnil hlavu miminka.