Téma: Zákulisní boj o výslednou podobu Sebevražedného oddílu aneb co vše bylo při natáčení špatně
Pravdu se těžko někdy dozvíme (je nepravděpodobné, že by u Foxů svolili k vydání původního Trankova sestřihu - kdyby byl náhodou dobrý, byly by za hrozné idioty). V případě filmů z prostředí DC universe je situace trochu jasnější. Warneři jsou pod tlakem, protože chtějí vyrovnat veleúspěšný Marvel a časově jim ujel vlak. Konkurenční stáj začala svůj filmový vesmír budovat v roce 2008 Neuvěřitelným Hulkem a Iron Manem. V DC (respektive u Warner Bros.) se k první části série dostali až v roce 2013 Mužem z oceli.
Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti měl být třefou do černého. Očekávaly se minimálně milionové tržby, snímek ale dostal v recenzích slabé známky a nakonec vydělal mnohem méně, než kolik si studio slibovalo. Základní kámen pro nervozitu byl tudíž položen. Ale o tom až za chvíli.
Nyní vstupuje do kin Sebevražedný oddíl, který si v českých recenzích nevede vůbec zle. V Americe ho ale kritici nešetří a dali mu víceméně ty samé známky, co BvS. Což je podle nás na Kinoboxu trochu tvrdý přístup, ale výtky chápeme. Scénář filmu je opravdu hodně chatrný, nemluvě o velmi zvláštním střihu. Co se za tím vším skrývá? Podle Hollywoodských insiderů za to mohou necitlivé zásahy studia, které se po neúspěchu BvS zaleklo, začalo Davidu Ayerovi do projektu mluvit a výsledek nyní máme v kinech.
Od začátku to skupinka grázlíků neměla úplně ideální. Studio chvátalo (protože Marvel se musí dohnat) a stanovilo datum premiéry ještě v době, kdy snímek neměl režiséra nebo scénář. Když naskočil na palubu Ayer, dostal na napsání scénáře údajně jen šest týdnů, což je zatraceně málo. Místo, aby došlo na ladění, rovnou se běželo na plac. Velmi nešťastný přístup u filmu, který má svým pojetím (a postavami) zapadat do většího celku.
Ayer navíc nikdy tak velký film netočil, takže o to větší tlak to pro něj musel být. Látka ho ale zaujala. Jako filmař si nikdy nebral servítky, takže vstoupit do komerčních komiksových vod příběhem vrahů a magorů, to bylo rozhodně něco, co se do jeho filmografie hodilo (Ayer celou svou kariéru rád pracuje s pochybnými charaktery). Jenže u Warnerů byli nervózní z nedostatečného úspěchu BvS a tak zatímco Ayer plánoval drsný komiks, do světa byly vypuštěny nečekaně zábavné trailery na Sebevražedný oddíl, kde temnota absentovala. Místo toho atmosféra připomínala pohodové Strážce Galaxie.
Trailery vyvolaly nadšení, takže studio mělo jasno. Sebevražedný oddíl nesmí zopakovat selhání BvS. Začalo se pracovat na tom, aby celovečerák náladou co nejvíce trailerům odpovídal, takže například řada scén s Jokerem musela pryč (sám Jared Leto potvrdil, že toho nemálo skončilo na podlaze střižny). V rámci hledání správného tónu vznikly dva velmi rozdílné sestřihy filmu. Jeden odpovídal Ayerově vizi, druhý - odlehčenější - dali dohromady lidi z agentury Trailer Park. Ta je (jak už vás nejspíš trklo) zodpovědná za zmíněné trailery. Když pak byly v květnu obě verze promítnuty testovacímu publiky, zvítězila zábavnější varianta. Studio mělo vítěze. A tak došlo na milionové přetáčky a výrazné změny, kdy například velkým faceliftem prošla první polovina filmu, kde jsou postavy představeny vyloženě trailerově - formou medailonků, které jakoby vypadly z oka internetové propagaci.
Tohle představovací video de facto uvidíte ve filmu v prodloužené verzi:
Ayer samozřejmě tvrdí, že je s výsledkem spokojený a film odpovídá jeho vizi. Nutno podotknout, že i podle insiderů s úpravami souhlasil a plně spolupracoval. Studio je stejně pozitivní a víceméně papouškuje klasické PR řeči o "fantastické spolupráci" a "výsledku, na který jsou všichni hrdí". Na druhou stranu studio odmítlo Ayerův příští chystaný projekt a samotný režisér, jakkoli povolný změnám, nebyl prý ke konci zdaleka tak smířený s tím, co z jeho původně plánované temné komiksové adaptace vzniklo.
Pokud jsou výše uvedené informace pravdivé, má Ayer vyloženou smůlu. Jeho předchozí film Sabotage také postihly přetáčky a to tak extrémní, že byl dokonce pro finální sestřih vytvořen alternativní závěr, který změnil celou pointu a ze záporáka udělal klaďase (!). Ať už je pravda o Sebevražedném oddílu jakákoli, velmi pravděpodobně se na videu dočkáme nějakého prodlouženého sestřihu. A je také patrné, že v případě velkých komiksových projektů mají studia až nezdravou tendenci zasahovat do výsledného díla. Občas je to bezpochyby třeba. Ale někdy nezaškodí věřit vizi tvůrců.
Takový podvraťák Deadpool, v jehož úspěch nikdo nevěřil a filmaři si tvůrčí svobodu vydupali za cenu nižšího rozpočtu, by mohl vyprávět. Šel do kin vybaven eRkem, skvělými recenzemi a celosvětově vydělal 782 milionů dolarů, přičemž stál 58. Takhle se to, vážení hollywoodští hlavouni, dělá!