V uplynulém roce netáhly jen hollywoodské blockbustery. Překvapila též řada evropských filmů.
Na filmy proslulých a mocných hollywoodských produkcí je radost pohledět. Dech beroucí efekty, prvotřídní herci, působivé lokace a reklama, připomínající kobercový nálet. Skutečné filmové fanoušky ale nepotěší jen nejnovější bondovka Spectre (2015), pixarovka V hlavě (2015) nebo Americký sniper (2014) "nesmrtelného" Clinta Eastwooda.
Člověk se rád zamyslí, dojme i pobaví u "obyčejného" filmu, který chytne za srdce. A úspěch každého takového snímku logicky nejen překvapí, ale i potěší. Jako třeba před lety komediální drama Nedotknutelní (2011), francouzská senzace roku 2012. Nebo koprodukční Velká nádhera (2013), která to dotáhla až na Oscara.
Snímky s menšími rozpočty, specifickým tempem a tématem to mívají v bitvě o diváka oproti americkým filmům se silným producentem v zádech docela těžké. Ale i v roce 2015 se v českých kinech objevila řada děl, která potěšila děti i dospělé diváky. A ve výsledku se zapsala i do komerčních žebříčků.
Kinaři, distribuční společnosti nebo pořadatelé festivalů, kteří je nasazují častěji než hollywoodské blockbustery, využívají granty na podporu uvádění evropských snímků z programu Kreativní Evropa - MEDIA. S jejím servisem se do českých kin loni podívaly tak originální snímky jako Zbrusu Nový zákon (2015), Píseň moře (2014) nebo Berani (2015). Ale i nebývale úspěšná německá komedie Fakjů pane učiteli 2 (2015), suverénně komerčně nejúspěšnější evropský film v českých kinech.
Pokračování německé komedie Fakjů pane učiteli 2 se v tomto textu vymyká. Artový fanda by na tenhle film asi nešel. Čísla ale mluví jednoznačně - k 31.12. film v českých kinech vidělo 203.690 diváků, tržby činily 26.2 miliony korun.
V žebříčku UFD Top 20 vykazovalo pokračování ujeté německé komedie lepší výsledky než například závěrečný díl populární série Hunger Games: Síla vzdoru - 2. část (2015) nebo animák Hodný dinosaurus (2015). Podobné filmy zejména americké produkce zaplavovaly tuzemská kina vždycky. A ještě občas zaplavují. Liší se od nich německá série "Fakjů"? Ne. Jen je díky evropským reáliím bližší místnímu divákovi. Otázkou zůstává jediné: "Bude třetí díl?" Pokud jej v Německu natočí, český distributor po něm zcela logicky skočí.
Mládí(Francie, Itálie, Velká Británie; distributor: Aerofilms)
Novinka Paola Sorrentina, kterou italský miláček publika natočil jako svůj vůbec první film v angličtině, má nemalé ambice. Hořkosladký koncert hereckých hvězd ovládl prosincové Evropské filmové ceny, opět se očekává nominace na zahraničního Oscara. V rámci roku 2015 se Mládí stalo nejúspěšnějším snímkem distribuční společnosti Aerofilms. Přišlo na něj přes 50 tisíc diváků, tržby se přiblížily hranici 6 milionů korun. Na artový kousek klobouk dolů.
Jak se distributoři rozhodují v případě možnosti získat podporu na evropský film? "V matematice to hraje, může to převážit v prospěch evropského titulu i kvůli finanční podpoře, ale není to primární stanovisko. Jdeme po filmech, které se nám líbí, padají do našeho profilu," dodává za Aerofilms Radim Habartík. Mládí bylo loňským nejúspěšnějším filmem Aerofilms. Příjemně ale překvapily další tituly - britsko-americký hudební dokument Amy (k 30.11.2015 40.147 diváků, tržby 4.4 milionu korun) a koprodukční animovaný film Píseň moře (k 30.11.2015 32.052 diváků, tržby 2.44 milionu korun).