Negativní recenze Wilsonova? „Väčšinou to ani neboli recenzie, ale hejty,“ říká autor literární předlohy Michal Hvorecký.

Negativní recenze Wilsonova? „Väčšinou to ani neboli recenzie, ale hejty,“ říká autor literární předlohy Michal Hvorecký.
Slovenský spisovatel a publicista Michal Hvorecký, autor povídky Nejhorší zločin ve Wilsonově.
Skutečností je, že se Wilsonov nepovedl. A těžko věřit spolčení novinářů napříč médii a osobním vkusem. Parodie se volně inspirovala gotickým hororem slovenského spisovatele Michala Hvoreckého, novelou Nejhorší zločin ve Wilsonově. Filmový scénář napsal Marek Epstein. Producent Petr Bílek angažoval po Jiřím Strachovi režiséra Tomáše Mašína a herce Jiřího Macháčka, Vojtěcha Dyka nebo Tatianu Pauhofovou. All-Star Team vám ale výhru nezajistí.
"Pokusili jsme se v rámci svých možností a nejlepšího svědomí udělat film, který nám dělalo radost připravovat i natáčet," svěřil se v e-mailu scenárista Epstein. Tvůrci se pohybovali na tenkém ledě - svou mystifikační komedii přirovnávali ke kultovním dílům Oldřicha Lipského. Těm nechybí nadhled, lehkost a absence ambicí. Autoři Wilsonova přinášejí alternativní dějiny Slovenska, které se má připojit k USA. Do toho řádí sériový vrah, což se pověsti města nehodí. Macháček hraje vyšetřovatele FBI, má negerského posluhovače, pifku na židy, na ženy a kdo ví co ještě.
Wilsonov
V žánrech se vystřídá horor, komedie, parodie, romantika. A divák je z toho všeho značně rozpačitý. "Wilsonov určitě nechce mít poselství. Krom oné nekorektnosti, která je sama o sobě zásadní částí díla, už tam není jiná ambice podávat výpovědi," sdělil webu Aktuálně.cz režisér Tomáš Mašín. Nekorektní genialita České sody nebo skupiny Monty Python to ale není ani omylem.
Stačilo by říct, že se pokus nezdařil. Ostatně, každý chybujeme, tak proč by filmaři měli být výjimkou? Zamrzí nicméně několik věcí: 50 milionová investice do něčeho, co se velmi rychle vykouří z hlavy. Absence dramaturga a nesoudnost tvůrců. Megalomanská reklamní kampaň, hovořící o jedinečné události. Která se nekoná.
Wilsonov
Jiří Macháček jako vyšetřovatel FBI. | Kinobox
"Tady žádnej F.X. Šalda není," řekl na adresu recenzentů herec Jiří Macháček Daniele Drtinové v DVTV. Pravdou je, že novináři neodpouštějí. A když už, jsou smířliví vůči debutantům, kteří mají nárok na chyby a experimenty. Když se pro totéž rozhodne štáb plný profesionálů a neuspěje, je oheň na střeše. Doufejme, že se smysluplného experimentování zavedení tvůrci nevystříhají. Pozitivní zprávou je blížící se premiéra Zelenkova filmu Ztraceni v Mnichově (2015). Tam se sešla nápaditost se zkušeností a kvalitou.
K tématu Wilsonov přinášíme rozhovor s autorem povídkové předlohy Nejhorší zločin ve Wilsonově, se slovenským spisovatelem a publicistou Michalem Hvoreckým.
Michal Hvorecký
Slovenský spisovatel a publicista Michal Hvorecký, autor povídky Nejhorší zločin ve Wilsonově.
Jste autorem povídky „Nejhorší zločin ve Wilsonově“. V čem se film Wilsonov a povídka liší?
Novela je strašidelný príbeh. Žánrovo je to gotický horor. Ale neberie sa príliš vážne. V príbehu je aj jemná irónia a humor. Tento žáner bol odjakživa temne romantický. Mňa lákalo umiestniť apokalypsu práve sem. O monarchii sa predsa hovorilo aj ako o laboratóriu na prípravu konca sveta. Mimochodom, prvým čitateľom novely bol Egon Bondy, ktorého nadchla a povzbudil ma, aby som ju publikoval. Kniha teraz vyšla v češtine vo vydavateľstve Argo.
V čem je tedy filmový Wilsonov jiný?
Film je novelou inšpirovaný veľmi voľne. Wilsonov vo filme žije vlastným životom. Scenárista Marek Epstein použil niektoré motívy, ale žánrovo došlo k posunu od gotického hororu ku kriminálnej komédii.
Wilsonov
Jan Kraus a Tatiana Pauhofová.
Wilsonov je groteska. Poznáváte v něm svou novelu?
Samozrejme. Síce pribudli viaceré postavy aj motívy, ale základ pochádza z môjho príbehu. Wilsonov je alternatívna história, príbeh postavený na predstave, čo by bolo kedy. Kniha sa odohráva roku 1923, keď už mesto štyri roky žije nezávislé uprostred strednej Európy. Film posunuli na prelom rokov 1918 a 1919, keď sa rozhodovalo o osude Pressburgu či Prešporka a o jeho budúcnosti. Väčšina obyvateľov si vtedy neželala pripojenie k Československu.
Na vašem facebooku píšete: „Novela pripomenula zabudnutú kapitolu dejín hlavného mesta, v ktorom pred sto rokmi vedľa seba žili Nemci, Maďari, Židia a menšina Slovákov.“ To je zajímavé. Ve filmu na to není kladen důraz. Urážejí se v něm židé, Maďaři i prezident Masaryk. Proč jste vlastně k adaptaci vašeho díla svolil?
Produkciu Filmbrigade považujem za veľmi kvalitnú a profesionálnu. Producent Petr Bílek je môj kamarát a vážim si, čo dokázal. Už roky sme spolu uvažovali o adaptácii mojich textov pre film. Spoločnosť odo mňa odkúpila autorské práva. Potom som už len čítal niekoľko verzií scenára a prišiel na predpremiéru do Brna. A ako divák nesúhlasím s tým, že sa tam ktokoľvek uráža.
Wilsonov
Vojtěch Dyk v roli policejního asistenta. | Kinobox
V České republice vyšla řada velmi negativních recenzí Wilsonova. Máte pro to nějaké opodstatnění? Jste překvapen? Dotýká se vás to?
Väčšinou to ani neboli recenzie, ale hejty. Mňa už neprekvapí nič. A vážim si každý názor.
Jaké máte ohlasy na film ze Slovenska?
Denník N: „Finále absurdnosťou doháňa to najlepšie, čo sme kedy doma v komédiách videli. Naraz vidno, že postavy nie sú všetko. Podstatnejšie je prostredie, pocit z mesta, ktoré si aj mimo záberu žije vlastným životom. A ten sa tu podarilo vykresať. Slováka to teší, najmä ak nevidí len štandardnú koprodukčnú spoluprácu. Wilsonov, príbeh z Bratislavy s predlohou slovenského autora, je skutočne československý film, vrátane hercov (Pauhofová, Stanke, Kostelný), kamery (Martin Štrba) či výtvarníčky kostýmov (Katarína Štrbová).“
Denník SME: „Mašínov film je oslobodený v podstate od akýchkoľvek pravidiel, neraz vybočuje aj zo zákonov logiky, je sebavedomo až drzo egocentrický, postavený na nekontrolovateľnej energii Jiřího Macháčka v hlavnej úlohe. A má na to všetko právo, pretože je vtipný a vôbec nie hlúpy.“