Recenze 2. 3. 2019
Retro recenze: Teorie všeho přibližuje vědce Hawkinga v jiném světleŠek na 100 tisíc korun si odnesli autoři klipu Vliv stresu na imunitu - studenti FAMU Kateřina Traburová a režisér Šimon Štefanides. Jak stresové bylo jejich natáčení? A jak se jim komunikovalo s kamarádem-vědcem Petrem Taušem, který se na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze věnuje oboru molekulární biologie a celou akci inicioval?
Vaše video se věnuje tématu stresu. Jak jste se s ním během natáčení vypořádali vy?
Kateřina Traburová:Přesně tak, jak jsme to napsali, jsme natáčení i prožívali. Vytyčili jsme si dost vysoký cíl, natočit to metodou stop motion animace, což je dost náročné. Navíc jsme jí dělali poprvé. Bylo to poprvé, co jsme jako lidi z různých oborů spolupracovali na jedné věci. Nějakou dobu trvalo, než jsme zjistili, jak spolu vlastně komunikovat a fungovat. Ale bylo toho víc. Na filmu se podílelo dost lidí, takže bylo důležité všechno dobře zprodukovat a zorganizovat. A také se to všechno dělalo celkem narychlo, takže jsme u toho byli dost zpocení, vystresovaní, párkrát jsme se pohádali. Ale ve výsledku nás to zcelilo.
Kateřina Traburová:Přesně tak, jak jsme to napsali, jsme natáčení i prožívali. Vytyčili jsme si dost vysoký cíl, natočit to metodou stop motion animace, což je dost náročné. Navíc jsme jí dělali poprvé. Bylo to poprvé, co jsme jako lidi z různých oborů spolupracovali na jedné věci. Nějakou dobu trvalo, než jsme zjistili, jak spolu vlastně komunikovat a fungovat. Ale bylo toho víc. Na filmu se podílelo dost lidí, takže bylo důležité všechno dobře zprodukovat a zorganizovat. A také se to všechno dělalo celkem narychlo, takže jsme u toho byli dost zpocení, vystresovaní, párkrát jsme se pohádali. Ale ve výsledku nás to zcelilo.
Šimon Štefanides: Práce to byla náročná, protože jsem metodu stop motion dělal poprvé. Na FAMU studuji hranou režii, ale s animací jsem předtím zkušenosti neměl. Bylo to stresující, ale já jsem hrozně rád, že jsme do toho šli. Hrozně si toho cením.
Petr Tauš: Zajímavý bylo pracovat s lidmi z jiného oboru. Byl to silnej zážitek, točilo se přes celou noc, věnovalo se tomu hodně energie.
Kateřina: Já bych ještě ráda řekla, že jsme vděční Šimonovi, který tomu věnoval neskutečnou energii, úsilí a prokázal naprostou genialitu, protože si nedokážu představit nikoho, kdo by se pro ten projekt takhle obětoval.
Co vás motivovalo k tomu přihlásit se do soutěže?
Petr: Našel jsem to na internetu a zaujalo mě to. A když jsme byli s Katkou v hospodě, chytlo jí to, řekla mi, že má hrozně talentovaného spolužáka (Šimon Štefanides), tak ho zkontaktovala, jeho to nadchlo a tak to začalo.
Petr: Našel jsem to na internetu a zaujalo mě to. A když jsme byli s Katkou v hospodě, chytlo jí to, řekla mi, že má hrozně talentovaného spolužáka (Šimon Štefanides), tak ho zkontaktovala, jeho to nadchlo a tak to začalo.
Jaká byla konfrontace světa filmu a vědy?
Šimon: To bylo těžký. Problematika je popsána v nějakém odborném textu, vy to musíte převést do jednodušší podoby, aby to bylo pro diváka skousnutelný. Bylo potřeba to trochu zdramatizovat. Možná ještě těžší než animace bylo vymyslet, jak to bude vypadat, co se ve videu bude dít - aby to nebylo nudný, aby to dávalo smysl, aby se to lidem líbilo, aby to bylo poučný.
Šimon: To bylo těžký. Problematika je popsána v nějakém odborném textu, vy to musíte převést do jednodušší podoby, aby to bylo pro diváka skousnutelný. Bylo potřeba to trochu zdramatizovat. Možná ještě těžší než animace bylo vymyslet, jak to bude vypadat, co se ve videu bude dít - aby to nebylo nudný, aby to dávalo smysl, aby se to lidem líbilo, aby to bylo poučný.
Jak dlouho jste na tom tříminutovém videu vlastně pracovali?
Kateřina: Samotné natáčení a postprodukce zabrala asi týden, ale se všemi přípravami to dělá minimálně měsíc.
Kateřina: Samotné natáčení a postprodukce zabrala asi týden, ale se všemi přípravami to dělá minimálně měsíc.
Máte rádi obraz vědy ve filmu?
Petr: To mě vždycky bavilo. Katastrofické filmy, kde se objevil nějaký neznámý virus. A podobně. To mě hrozně baví.
Petr: To mě vždycky bavilo. Katastrofické filmy, kde se objevil nějaký neznámý virus. A podobně. To mě hrozně baví.
Kateřina: Máme rádi BBC, populární dokumenty, které jsou fakticky správně.
Petr: Toho je teď na YouTube hodně.
O Cenách Neuron a nadačním fondu se více dozvíte zde.