Zapomenuté pokračování M*A*S*H nevydrželo ani dva roky. I tak je lepší než policajt Radar
Stanice CBS se na televizní senzaci, která pro změnu vycházela ze stejnojmenného filmu Roberta Altmana z roku 1970, rozhodla navázat celkem třikrát. Z pokusů zahrnujících ještě seriál Trapper John, M.D. a televizní pilot W*A*L*T*E*R byl však AfterMASH jediným projektem, do něhož se vrátilo víc původních tvůrců a také herců a hereček.
Alan Alda a další tahouni sice moudře skončili v pravý čas a jedinečnému seriálu zajistili důstojnou rozlučku, ale několik představitelů vedlejších postav by v natáčení nejraději pokračovalo dodnes. „Kdyby Alan, Mike Farrell, Loretta Swit a David Ogden Stiers neřekli dost, M*A*S*H by se vysílal ještě dnes,“ potvrdil v knize The Complete Book of M*A*S*H Harry Morgan, jenž ztvárnil plukovníka Pottera.
Právě Morgan se nebránil okamžitému návratu spolu s Williamem Christopherem, jenž se sžil s rolí otce Mulcaheyho, a Jamiem Farrem, jehož si pamatujeme jako extravagantního transvestitu Klingera. S nimi byl na palubě také jeden z hlavních tvůrců Larry Gelbart, který původní seriál opustil po čtvrté sérii. Původně měl jen pomáhat s pilotem a prvními epizodami producentům a scenáristům Burtovi Metcalfeovi, Dennisovi Koenigovi a Kenovi Levinemu, kteří přechod z M*A*S*H na AfterMASH rovněž přečkali.
Seriál odstartoval roku 1983. Z korejského tábora se přesunul do nemocnice pro válečné veterány v Missouri, kde se tři titulní postavy staraly o zraněné a traumatizované jedince. Potenciál pro štiplavý sociální komentář a situační humor zůstal, ale zazdily jej pochybné scenáristické kličky nebo přeobsazení vedlejších aktérů. Postavy vstupovaly do nové show docela jinak, než jak opouštěly tu původní. Klinger se například do USA vrátil i s manželkou Soon-Lee hned poté, co se kategoricky rozhodli zůstat, a Mulcaheyho sluchové potíže obratem napravila operace. Přeobsazení Potterovy manželky Mildred zase vedlo k upozadění dřív oblíbené postavy.
Přesto se zpočátku dalo hovořit o částečném úspěchu, neboť AfterMASH patřil mezi dvacet nejsledovanějších pořadů v zemi. Přízeň publika však byla vrtkavá a za oponou se odehrávaly chaotické změny, které pozici už tak nekonzistentního seriálu ještě zhoršovaly. Některé role doznaly v průběhu vysílání přeobsazení, jiné postavy beze slova zmizely mezi první a druhou sezónou. Klinger skončil na útěku před zákonem a všemu evidentně škodila změna prostředí, neboť uzavřený tábor na cizím území skýtal mnohem víc příležitostí ke kýžené satiře a zábavnému humanismu. Nemluvě o tom, že po přesunu z Koreje se oslabila i formální kreativita.
AfterMASH navíc v programu zápolil s konkurencí v podobě akčního seriálu A-Team, který mu sebral mnoho diváků a divaček. Nakonec se odvysílalo 31 epizod, přičemž ta finální se na obrazovky nikdy nedostala. Zájem rychle skomíral a kritika, která se oháněla termíny jako „Frankensteinovo monstrum“, zpečetila očekávaný sešup. AfterMASH už dnes nenajdeme na žádné stremovací službě a skoro nikde ho nereprízují, fragmenty lze posbírat pouze na internetu v mizerné kvalitě.
Většina znalců se přitom shodne, že AfterMASH nebyl zdaleka takovou ostudou jako následný W*A*L*T*E*R z roku 1984, v němž se vrátil Garry Burghoff jako dobrosrdečný a naivní Radar. CBS dalo dohromady pouze pilotní půlhodinovou epizodu, v níž má farmařící protagonista sebevražedné sklony a dá se k policii, kde promluvami do duše řeší drobné zločiny. Plánovaný seriál skončil hned po uvedení prvního dílu a nenajde se zřejmě nikdo, kdo by toho litoval. Alan Alda a další členové staré gardy jediní uměli skončit s grácií.
Čtete nás rádi? Podpořte nás, prosím, v hlasování o Křišťálovou lupu. Děkujeme.