Okamžitá klasika TV tvorby. Boj o moc udeřil šokující epizodou, která se zapíše do dějin
V Boji o moc scenárista Jesse Armstrong mapuje korporátní vrstvy USA a s cynismem i černým humorem sleduje rodinnou a firemní dynastii Logana Roye (Brian Cox), v níž jsou peníze a analýza trhu až na prvním místě. Tvůrce však primárně zajímají intriky Loganových potomků Shiv (Sarah Snook), Kendalla (Jeremy Strong) a Romana (Kieran Culkin), kteří si u stárnoucího otce chtějí zajistit co nejvýhodnější nástupnickou pozici. Dvorní režisér seriálu Mark Mylod (Hra o trůny, Menu) v nedávném rozhovoru pro Vulture potvrdil, že Logan měl původně zemřít už v první sérii, ale jeho vyhrocený vztah s dětmi skýtal příliš silné drama.
To se však po pondělní premiéře celkově dvaatřicáté epizody s názvem Connorova svatba mění. Starší nevlastní bratr Connor (Alan Ruck), jenž se drží spíš stranou rodinného byznysu, si bere za ženu svou snoubenku Willu (Justine Lupe). Na jachtu v newyorském přístavu doráží i jeho tři sourozenci, které jinak zaměstnávají obchodní kroky jejich otce. Ten hodlá své mediální impérium prodat švédskému mogulovi Lukasovi (Skarsgård) a vybudovat nové podnikání, přičemž Shiv, Kendall a Roman věří, že tak činí pod cenou. Logan v době svatby odlétá do Švédska soukromým letadlem spolu s poradci a odcizeným manželem Shiv Tomem (Matthew MacFayden) a chystá se multimiliardový obchod zpečetit. „Dnes je den D,“ říká Tomovi při nástupu na palubu.
Během letu však zkolabuje a umírá. Jeho skon mimo záběr nejenže popírá předpoklad, že velké televizní postavy by měly odcházet ve velkém stylu, ale také způsobí lavinu silných a neokázalých emocí. Tom telefonicky kontaktuje příbuzné svatební hosty a přes tisícikilometrovou propast probíhá srdceryvné loučení zaskočených sourozenců s otcem, jehož nenáviděli i milovali.
Mylod s Armstrongem spojili neokázalost této fatální události, která ve zbylých sedmi dílech rozpoutá skutečnou bitvu o následnictví, se stylistickou vynalézavostí, již dotáhli na maximum. Režírující Mylod pro Vulture vysvětloval inscenační princip seriálu, kdy kamery dle jeho slov tančí mezi protagonisty a spíš pátrají po klíčových bodech, než by je dopředu přivolávaly. Na expresivní výrazy herců a hereček se mnohdy přerámuje trochu později, popřípadě na nich kamery prodlévají o něco déle. Vzniká tak dojem, že události nejsou pod kontrolou, který definuje větší část životů Shiv, Kendalla a Romana. Scény většinou snímají dvě kamery a herci mají volnost reagovat v takřka reálném čase. Příběh ostatně překypuje obchodními deadliny či podrazy, jimiž se nečekaně zhatí i ty nejnadějnější plány.
Connorova svatba zašla ještě dál a sekvence, kdy se Loganovy děti dozvídají o jeho smrti, sestává z nepřerušovaného sedmadvacetiminutového záběru. Štáb poschovával natáčecí techniku kolem celé scény a Snook, Strong, Culkin a Ruck předvedli své zřejmě nejsilnější a nejkomplexnější herectví v podmínkách, které připomínaly živé dokumentární zachycení významné události.
Efekt je ohromující, emoce i díky skvělým hercům a herečkám snad nikdy nebyly v dramatickém seriálu tak uvěřitelné a spousta filmových magazínů nešetří nadšením a chválou. GQ se v titulku zmiňuje o okamžité televizní klasice, SlashFilm píše o nejlepších šedesáti minutách v historii televize a objevují se názory o přežitém fenoménu bing watchingu, tedy sledování seriálů na jeden zátah. Tak by ostatně zanikla masová reakce na takto památnou epizodu, která se těšila vůbec nejvyšší sledovanosti v historii Boje o moc. Na HBO Max si ji naladily 2,5 miliony lidí. To sice dalece zaostává za desetimilionovými statistikami The Last of Us, ale na konverzační seriál zrcadlící rodinu Ruperta Murdocha jde o fantastická čísla.
Armstrong, jenž se proslavil filmem Politické kruhy, si ostatně potrpí na kvalitu a věrohodnost. A také na vysoké utajení, pod nímž epizoda vznikala. O Loganově konci se rozhodlo víc než před rokem, scenáristé používali šifrovaný jazyk, který měl odvrátit pozornost od skutečné náplně Connorovy svatby. Na druhou stranu se završil dlouho naznačovaný zvrat, a to ve stylu, který odpovídá životní nahodilosti i Loganově nátuře. Po rozmíšce se sluhou na svatbě Toma a Shiv dokázal, byť samozřejmě nechtěně, zcela otočit náladu i během Connorova velkého dne. A na to řada lidí na sociálních sítích neváhá ironicky poukazovat.
V tomto duchu se ostatně nese víc zahraničních reakcí, které zdůrazňují významnou kulturní úlohu seriálu i měnící se roli spoilerů, kvůli nimž by dříve fanoušci a fanynky Hry o trůny vraždili. Los Angeles Times například po premiéře epizody vydaly fiktivní úmrtní oznámení, které hlásí: „Logan Roy mrtev: Postavě z Boje o moc a mediálnímu mogulovi bylo 84 let.“ V textu se poté objevilo i prohlášení, které v závěru epizody poskytla novinářům Shiv.
Mnoho diváků a divaček dalo Timesům tento krok sežrat, jelikož prozrazuje zásadní, byť očekávaný zvrat. Nelze mu však upřít jakousi morbidní kulturní reflexi. Ve světě Boje o moc by Loganem vlastněné zprávy přetékaly informacemi o jeho úmrtí, přičemž Connorova svatba dopadla na tak úrodnou půdu, že se seriál ze svého světa definitivně vymanil. Stal se kulturní klasikou, u níž vlastně nezáleží na tom, jak jste o jejím vývoji zpravení. Spíš na tom, jak na něj hodláte reagovat.