Seriál Dallas: Kdo vymyslel slavný zvrat ve sprše a proč na něj vůbec došlo?
Z dnešního hlediska se může jevit Dallas jako "jeden z mnoha", ale byla to právě sága rodiny Ewingů, která formovala podobu moderní televizní zábavy. J.R. Ewing (aka "Džejár") ukázal, že i padouch může být jednou z hlavních atrakcí, nemluvě o změně vnímání toho, jak má televizní seriál fungovat. Než Dallas debutoval v televizi v roce 1978, nebylo obvyklé, aby příběh show pokračoval napříč epizodami, nebo nedej bože končil sezónu cliffhangerem. S Dallasem přišla změna. Už tu nebyli "jen" diváci. Vznikli oddaní fanoušci.
Ostatně, téměř 360 milionů lidí (z toho 90 milionů jen v USA) usedlo v listopadu 1980 k obrazovkám, aby se dozvědělo, kdo o osm měsíců dříve střílel na Džejára. Ale kvůli tomu tu dnes nejsme. Dnes si něco povíme o proslulé scéně ve sprše, která nemá upřímně do dnešního dne obdoby...
... taky cítíte to, jak jste si právě připomněli jeden z největších kusů televizní historie? Jistě, je svým osobitým způsobem komický (jak se na soap operu sluší), ale úplně jsem si vybavil ten upřímný šok, který tehdy moje matka u televize prožila. Bylo to velké. A byl to první zárodek toho, jak silný vliv může mít nějaká skupinka fanoušků, pokud vytvoří dostatečný tlak na tvůrce.
Dnes je obvyklé, že se fanoušci díky online peticím snadno šikují a nakonec se zaslouží o nějaký ten alternativní sestřih (případně autora podpoří přímo přes crowdfunding). V osmdesátých letech se v případě nespokojenosti bombardovala televize dopisy a volalo se na hlavní linku. A pak tu byla samozřejmě sledovanost, jediná opravdu určující veličina úspěchu.
Přestože byl jako hlavní tahák seriálu často označován charismatický padouch J.R., neméně podstatný byl pro diváky (respektive pro divačky) sympaťák Bobby v podání Patricka Duffyho. Jeho v podstatě až romeovský vztah s Pam cílil přesně a slavil úspěch. Televize nemohla být spokojenější. Měla milovníky intrik (J.R.) i romantiky (Bobby) na své straně. Všechno pěkně pod jednou střechou. Jenže Duffy měl podepsanou smlouvu na sedm let a následně zkrátka neměl zájem o prodloužení kontraktu. Bobby tak na konci osmé série hrdinsky zemřel. A v deváté sledovanost začala padat. Příčina byla jasná a televize musela problém okamžitě řešit. Dostat Duffyho k jednacímu stolu nebylo složité, protože herec nedostal po opuštění show zdaleka tolik nabídek, kolik si vysnil. Ale jak ho zapojit zpátky do hry? Tvůrci smrt Bobbyho divákům ukázali. Šlo o velkou věc. Jak z toho vybruslit?
Autoři Dallasu oznámili dopředu, že se Duffy na konci deváté série do seriálu vrátí (ostatně potřebovali šponovat napětí a tím i sledovanost). A začalo se spekulovat o tom, jak. Zlé dvojče? Podvodník? Zombie? Bylo to období skvělé televizní éry, kdy šílené zvraty nedoprovázelo znuděné bučení intelektuálů, ale upřímný zatajený dech diváků. Řešení nakonec bylo prostší, ale o to víc šokující. Duffyho manželka Carlyn scenáristům navrhla, ať z Bobbyho smrti udělají noční můru Pam. Stalo se a celá devátá série (+ finální díl předchozí) se změnila v pouhý sen. 31 epizod, které byly na základě produkčního rozhodnutí takzvaně spláchnuty do záchodu. Dodnes fascinující řešení situace. Jsem upřímně zvědavý, jestli to někdo někdy překoná.