Seriálový Zaklínač válí i v hudebních hitparádách. Kdo za novým hitem současnosti stojí?
Skladba Toss a coin to your Witcherneboli "Tak dej groš zaklínači" si získala srdce diváků po celém světě a Netflix má kromě úspěšného seriálu na krku i zářez na poli hudebním. A kdo za to vlastně může? Trio Jenny Klein (textařka), Sonya Belousova a Giona Ostinelli (skladatelky).
Všechny tyto tři ženy mohou za to, že soundtrack Zaklínače je snad v každé zemi mezi 10 nejlepšími v hudebních žebříčcích. Na youtube najdete nespočet coververzí a nikdo asi není víc překvapený z úspěchu než samy autorky.
Tvůrkyní textu je překvapivě jedna z výkonných producentek seriálu a autorka scénáře k druhému dílu jménem Čtyři marky Jenny Klein. Vedoucí seriálu Lauren Hissrich totiž přišla s nápadem, že Marigold, který bude v této epizodě představen, by měl v seriálu i zpívat (konec konců, je to bard).
"Vůbec jsem to nečekala, jsem scénáristka, nevěděla jsem, že budu do scénáře psát text písně, půjdu spát a ráno se probudím jako autorka písně, kterou všichni poslouchají," přiznala v rozhovoru pro Entertainment Weekly Kleinová. Věděla pouze to, že musí představit Marigolda a složit mu píseň. Zaměřila se tedy na důvod, proč se samotář Geralt nakonec rozhodne Marigolda strpět. Vezme barda na milost jen díky jeho přístupu k zaklínačově pověsti, kterou se Marigold rozhodne prezentovat v pozitivním světle. Píseň tak měla splnit několik účelů najednou.
"Bylo tu vzrušující. Mohl by Marigold složit píseň, která by dokázala obnovit elfskou historii a zároveň emocionálně spojit Geralta s Yennefer?" odkryla proces psaní Kleinová. "Ti dva spolu v epizodě pohromadě nejsou, ale píseň by je mohla spojit jako dva vyvržence, kteří se snaží přežít mezi lidmi. Něco v tom smyslu jako: nebojte, jsem přítelem lidí. Což je poslední verš, který patří Geraltovi, ale i Yennefer a jejímu úsměvu v poslední scéně epizody Čtyři marky."
Autorka zároveň přiznává, že ačkoliv to nikdy nedělala, rozhodně se nebála. Nejhorší verzí prý bylo to, že pokud se jí báseň, jež by šla zhudebnit, nepovede, prostě ji v seriálu nepoužijí, což není žádná tragédie. Rozhodla se tedy, že to zkusí a pro pomoc se obrátila na knižní předlohu. V ní si všimla, že dost často Geralt za svou práci nedostává zaplaceno, což je pěkný podraz, tak se tím prý trápila, že si v autě začala broukat Toss a coin to your Witcher. Auto otočila, odjela domů a během 10 minut měla kompletní text. Navíc je v něm i odkaz na to, kde se děj epizody s Geraltem odehrává. V elfštině znamená dané místo Valley of Flowers nebo Valley of Plenty. Což se do textu plně dostalo.
Pak už jen zbývalo složit hudbu, která se prý k tak skvělým slovům psala sama. Sice vzniklo několik verzí písně od středověké verze až po nadčasovou poplatnou každé době, nakonec ale u Belausové a Ostinelliové vyhrála ta, kterou jsme slyšeli a v kterou autorky doufaly, že si vybere i Netflix, což se nakonec stalo.
Natáčení skladby samotné ale tak snadnou záležitostí nebylo. Trvalo asi 7 až 8 měsíců a autorky hudby během natáčení použily a hrály na 64 různých nástrojů. "Zaklínačův Kontinent je rozmanitý a obrovský, chtěly jsme, aby tato rozmanitost byla ve výsledném zvuku slyšet," prozradila Sonya Belousova. "Měly jsme historické nástroje z celého světa - z Číny, Malajsie, Ruska, Maďarska, Portugalska...." Tím ovšem nastala ta skutečná výzva. Úkolem hudebnic bylo nejen tyto nástroje použít, ale skloubit jejich zvuk tak, aby výsledný zvuk zněl moderně.
"Naším cílem bylo, aby se z Marigolda stal Freddie Mercury Kontinentu, rocková hvězda," pokračuje Belousova. "Když jste rockovu hvězdou, je jasné, že vaše písně přebírají další zpěváci. Takže kdykoliv se jakákoliv postava seriálu ocitne v hospodě, slyšíte v pozadí jiné verze různých Marigoldových písní."
Proto je pro obě autorky hudby tak úžasné sledovat, co se kolem písně od jejího uvedení v seriálu děje. "Tolik jsme se bavily, když jsme samy tvořily různé verze Toss a coin. Vidět fanoušky jak dělají to samé je naprosto úžasné, baví se tím stejně jako my," dodala Ostinelliová.
Zajímavostí každopádně je, že ani natáčení finálního zpěvu nebylo úplně bez problémů. V červenci 2019 se měl Joey Batey dostavit do studia v Londýně a píseň nazpívat, jenže byl nemocný. Nakonec tedy nezbylo nic jiného než dorazit nemocný a každou chvilku se prolévat čajem s medem a citronem, aby byl schopný to uzpívat, což se mu podařilo.
Díky Netflixu se světla světa dočkala i dabovaná verze písně, kterou fenomenálně nazpíval Ondřej Rychlý, sice se některé narážky v překladu ztratily, ale i tak je to chytlavá skladba, kterou prostě z hlavy nedostanete. Takže se omlouvám za připomenutí. :-D