Nejlepší české seriály posledních pěti let

Nejlepší české seriály posledních pěti let
MOST! | Česká televize (ČT)

MOST! (2019)

Most!
Těžko najít za poslední roky větší a diskutovanější český televizní seriálový fenomén. Už po prvním dílu bylo víceméně jasné, že MOST! nebude jen další tuctovou výplní tv obrazovky, která ihned po odvysílání upadne v (zasloužené) zapomnění. Takový ohlas ve své době nezažily snad ani Okresní přebor a Čtvrtá hvězda (dohromady), které má na svědomí též duo Prušinovský-Kolečko. Ale nelze se ničemu divit, protože něco takového tu ještě nebylo. Zpočátku pouze okázale nekorektní komedie, těžící svůj humor primárně z ustálených stereotypů (nepracující Rómové) a citlivých témat (změna pohlaví), se s každým dalším dílem pozvolna a přirozeně měnila v sebejistý hořkosladký obraz soudobé české společnosti - a zejména jejích hluboce zakořeněných chyb a neduhů (v čele s rasismem a xenofóbií). A kupodivu taky v náramnou odvážnou a progresivní "romantickou" komedii... K tomu skvělé hlavní i vedlejší postavy a kupa rychle zkultovnělých hlášek. No prostě... Dycky MOST!

Případy 1. oddělení (2014-2016)

Případy 1. oddělení
Českých detektivních krimi seriálů se u nás dlouhodobě točí asi tolik jako ve Střední a Jižní Americe romantických telenovel. Tj. o hodně víc, než by bylo třeba. Kriminálka Anděl, Specialisté, Místo zločinu Plzeň, Mordparta, V.I.P. vraždy, Policie Modrava... Skoro to vypadá, jak kdyby každá větší česká televize nedělala nic jiného, než produkovala jeden seriál o policejním vyšetřování za druhým. Naštěstí ale i mezi tou hromadou snadno zaměnitelného a zapomenutelného balastu se občas objeví kousek, který v dobrém smyslu slova vyniká (a přitom není pouze jednookým králem mezi slepými). Dle nikterak výjimečného názvu by sice člověk snadno mohl očekávat jen další variaci neustále využívaného schématu, ale tyhle 'případy' mají oproti konkurenci několik výhod. Tou možná nejvýznamnější je fakt, že všechny jsou inspirovány skutečnými kauzami a i průběh a metody vyšetřování jsou znázorněny velmi věrně skutečnosti, na čemž má značný podíl zejména Josef Mareš, velmi zkušený policista, jenž se zásadně podílel na scénáři. Díky tomu jednotlivé epizody působí téměř jako dokumentární rekonstrukce - realisticky a bez zjevných nesmyslů. Případy 1. oddělení měly navíc štěstí i na velmi silné herecké obsazení v čele s Bolkem Polívkou a Ondřejem Vetchým. Ústřední partu vyšetřovatelů si tak divák rychle a snadno oblíbí.

Pustina (2016)

Snad žádné jiné novodobé české (nejen) televizní krimi drama si nezaslouží větší doporučení. Přitom by ale jistě bylo vůči oceňované minisérii z produkce českého HBO nefér vztahovat ji pouze k tomuto žánru. Detektivní zápletka o záhadně zmizelé dívce sice bezpochyby tvoří rámec celého vyprávění, ambice Pustiny jsou však nepochybně vyšší. Její vrstevnatý příběh, jenž se souběžně věnuje několika vzájemně provázaným dějovým liniím, má naprosto zřejmé a nezanedbatelné přesahy do dramat zejména sociální, psychologické a rodinné povahy. Jako celek exceluje v podstatě ve všech směrech, především pak zásluhou skvělého obsazení, hereckých výkonů a naprosto profesionálního ztvárnění, které s přehledem splňuje parametry současné vyspělé západní tvorby.

Rédl (2018)

Díky výbornému ambicióznímu scénáři Mira Šifry, jenž umně kombinuje kriminální zápletku s historicko-politickým pozadím, složil Jan Hřebejk plnohodnotný reparát za svá stěží průměrná díla z nedávné doby. Rédl velmi pochmurně a sugestivně zobrazuje Československo tři roky po revoluci a těsně před rozpadem na dva samostatné státy. Řešený případ, prostředí, hudba - to vše zde spoluvytváří až nepříjemně skličující podívanou. Nejvýraznější dojmy ale zanechají tři klíčové postavy. David Novotný a Martin Hofmann jako duo dokonale odporných druhořadých gangsterů a Roman Polák v roli generála Ference, postavě zcela zjevně odkazující ke skutečné osobě generála Alojze Lorence, jenž je bravurním ztělesněním protřelého záludného manipulátora.

Semestr (2016)

Malé zjevení, které je naneštěstí v nekonečné záplavě televizního contentu až příliš snadné přehlédnout. Přitom se jedná o jeden z nejvýraznějších českých audiovizuálních počinů za hodně dlouhou dobu. Prvním, čím zaujme, je, že se (s výjimkou závěrečných pár minut poslední epizody) odehrává pouze na ploše monitoru/obrazovky. Hrdiny příběhu tudíž sledujeme pouze skrze jejich činnost na PC či mobilu během využívání sociálních sítí (chatování, videohovory apod.). V tom zajisté není Semestr úplně originální - se stejným vizuálním konceptem před ním přišel už povedený netradiční horor Odebrat z přátel. Talentovaný Adam Sedlák (Mgr. Radovan Kaluža, Domestik) tento specifický styl využil pro natočení osobité (a pravděpodobně i velmi osobní) generační výpovědi dnešních mladých lidí, tzv. mileniálů. A uspěl až neuvěřitelně dobře. Semestr je velmi chytrá reflexe, k postavám je kritický a zároveň plný pochopení, obsahuje trefné a někdy až mrazivě přesné narážky a postřehy (hlavně na partnerské vztahy a život v současné době). Na tak mladého tvůrce nezvykle sebejistý a vyzrále působící počin.
A jaký je podle vás nejlepší novodobý český seriál? Dejte nám vědět v diskuzi.
Superhrdinové a jejich seriálový svět