Recenze: Monstrum nad Prahou zakoplo na prahu každodennosti

Recenze: Monstrum nad Prahou zakoplo na prahu každodennosti
Jan Novotný jako Otakar Švec, autor Stalinova pomníku. | Yan Renelt
Monstrum
Jan Novotný jako sochař Otakar Švec. | Yan Renelt
Nejmrazivější jsou skutečné archivní záběry stavby "Fronty na maso" ze začátku 50. let minulého století. Což je škoda, protože námět a životní osudy sochaře Otakara Švece si říkaly o psychologicky propracovanější sondu do éry, v níž bylo těžké zůstat sám sebou, (ne)zadat si s režimem a dál tvořit.
Švec byl zajímavý autor, jehož proslavila v polovině 20. let minulého století modernistická socha "Sluneční paprsek – Motocyklista". Učil se v Paříži, vystavoval v Benátkách i Spojených státech. Portrétoval T. G. Masaryka, vytvořil originální bustu Voskovce-Wericha.
Švecův život a osudy odrážejí historické události, můžeme říct i paradoxy. Na konci 40. let se přihlásil do soutěže na návrh Stalinova pomníku - největší sousoší v Evropě - a přestože se hodně snažil, aby nevyhrál, stal se opak. Tragický nejen pro něj, ale i pro jeho ženu.

Upoutávka:

Monstrum se snaží postihnout čas kolem vyhlášení soutěže na pomník (1949) až po jeho zbourání na konci roku 1962. Švece ztvárnil Jan Novotný, jehož minimalistické herectví šetřící slovy se k roli umělce v letech hodí. Škoda, že se z filmu podrobněji nedozvíme, jak se Švec vypořádal s nástupem komunismu. Monstrum na to upozorňuje drobnými narážkami (například když z rádia zazní píseň "Zítra se bude tančit všude", chce Švec po své ženě - Zuzana Stivínová -, aby to okamžitě vypnula), ale opravdová schizofrenie tvůrce, který se chce věnovat tvorbě stůj co stůj, není příliš patrná.
Monstrum
Zuzana Stivínová jako Švecova manželka. | Michaela Buchtová
Ze Švecova "prvorepublikového" bytu je cítit nostalgie po avantgardě, slavných dílech. Je to jakási oáza v komunistickém marasmu. A přepíná se mezí tímto prostředím, srazy s komunistickými elitami (ministr informací Václav Kopecký, historik a politik Zdeněk Nejedlý), odbočkami ke Švecovu žáku-asistentovi (Martin Kraus), jeho kamarádovi (Vladimír Polívka), který si s režimem rozhodně nezadá a hodlá emigrovat, a milostným avantýrám. Švec v podání Novotného si úpornou ideologickou práci na pomníku vynahrazuje seancemi s femme fatale v podání Petry Nesvačilové.
Když ale dojde na dramatičtější scény, člověk udiveně hledí, co jim vlastně předcházelo, protože děj snímku je dost uměřený a nevýrazný - když pomineme všudypřítomnou hudbu, která (pokolikáté již?) se snaží dohnat to, co se nepodařilo ve scénáři a dramaturgii.
Monstrum
Vladimír Polívka a Martin Kraus v rolích kamarádů. Jeden si s režimem netyká, druhý částečně podlehne. | Pavla Černá
Švecovi samozřejmě byli lidé jako my, ale když si člověk přečte, jak dopadli (ani jeden z manželů se nedočkal odhalení pomníku), říká si, že si téma - blížící se antickým rozměrům - říkalo o výraznější a klidně i vyhrocenější zpracování.
Nejpůsobivější je v tomto duchu scéna Švecovy cesty na Vítkov, kde se svému žákovi (Martin Kraus) v poměrně bezradné životní situaci vyznává z lásky k Žižkově jezdecké soše na pozadí školních návštěv mauzolea s rozkládající se mumií Klementa Gottwalda. Parodoxem je, že autor Žižkovy sochy Bohumil Kafka Švece učil a autor v jeho ateliéru pracoval právě na Stalinově pomníku.
Monstrum
Archivní záběry stavby Stalinova pomníku. | Česká televize
Česká televize vytvořila pro Monstrum vskutku impozantní atrapu Stalinova pomníku, kterou na Letné během natáčení také odpálila. Jenže co naplat, z celého filmu působily nejmrazivěji archivní scény ze stavby pomníku, které tvůrci doprovodily elektronickou hudbou. Tehdy se účinek neminul cílem a zaryl se mi pod kůži. Jak málo k tomu stačilo.
Čekal bych od autorů Monstra víc tvůrčí odvahy. Letecké záběry dronu, komické scény Miroslava Etzlera a slovníková hesla Milada Horáková, Boža Modrý to nezachrání. To už je lepší rovnou si otevřít Wikipedii. Jenže televize je jiné médium.
Hodnocení: 45%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE
P.S.: Monstrum si můžete přehrát na iVysílání České televize.