Glosa: Staronový Top Gear absolutně v ničem nepřekvapil... bohužel
TEN Top Gear byl výjimečný v tom, že ho mohl sledovat i člověk absolutně nezasažený motoristickým světem a přesto se skvěle bavil. Tak zábavně uměli téma prodat Clarkson, Hammond a May. V BBC udělali zatraceně odvážný krok, když problematického Clarksona vyhodili (a s ním de facto celý tým). Dobrovolně ohrozit svůj nejúspěšnější pořad, který se vymanil z cílovky a baví lidi po celém světě, to vyžadovalo velkou odvahu. Mám před podobným rozhodnutím respekt, marketingově šlo ale o jistou sebevraždu.
Co se totiž stane, když zbavíte Top Gear trojice moderátorů, která se do velké míry postarala o to, jak pořad funguje? Stane se z něj Top Gear USA - pouhá kopie originálu. Přesně takový pocit v neděli odvysílaná první sezóna dvacáté třetí série britského Top Gearu vyvolala. Chris Evans, který měl být odpovídajícím náhradníkem za Clarksona, naprosto selhal. Evans je zkušený moderátor, který se léta věnuje autům, prodat to ale nedokázal. Neznám jeho rádiový projev, v televizi ale působil ukřičeně a nedůvěryhodně. Tam, kde původní trojka uměla svým upřímným nadšením nakazit diváky, tam Evans připomínal podomního obchodníka, doufajícího v co nejlepší prodeje.
To Matt "Joey" LeBlanc se předvedl v mnohem lepším světle. Možná proto, že je zkušený herec a umí se tak lépe tvářit před kamerou. Jakmile ale nasedl do buginy a nechal se nahánět paparazzi, probleskla pořadem stará dobrá energie. LeBlanc je jednoznačně tím nejlepším, co nový Top Gear přinesl a mohl by být jedním z mála trumfů, které nyní BBC bude mít.
Do velké míry se ukazuje, co měl pod palcem technický tým a co původní moderátoři. Vizuálně je Top Gear pořád špička, která vypadá, jak kdyby jednotlivé záběry točil o svém volnu Michael Bay. Horší je, že tu chybí nové nápady. Challenge do velké míry připomínaly to, co už jsme dříve viděli (jenže tentokrát chyběli sehraní moderátoři, kteří by je prodali). Struktura seriálu zůstala stejná a nebýt toho, že auto za rozumnou cenu vystřídal rallycrossový Mini Cooper a že se nejezdí klasická Top Gear trať, ale jakýsi mix - kus po asfaltu, kus po polní cestě - nebyla by v pořadu vlastně žádná novinka. V BBC měli jedinečnou šanci, jak pořad znovu nastartovat. Zůstat přešlapovat na místě může působit jako sázka na jistotu. Ve skutečnosti tím televize jen zvýrazňuje to, o kolik slabší je nová řada oproti těm minulým.
Má smysl dál sledovat britský Top Gear? Těžko říct. LeBlanc mě osobně bavil, pořad se ale zaměřuje primárně na Evanse a ten zkrátka (minimálně v první epizodě) příliš bodů v sympatiích nevyhrál. Televize mluvila o větším počtu moderátorů, ostatní budou ale očividně do počtu a právě LeBlanc s Evansem mají být tahouny. Pokud se časem sehrají a Evans trochu uvolní, mohla by být z britského Top Gearu ucházející zábava na nedělní večery.
V téhle chvíli jde každopádně o kopii něčeho, co zkrátka zkopírovat nejde.