Roman Kašparovský: „O Jirkovi Lagmajerovi v Americe říkali, že je to nový Dr. House!“
| Bontonfilm
Obsazení filmu je velmi silné. Jak se vám podařilo do své prvotiny dostat takové množství prvotřídních českých herců současnosti? Asi jsem měl velkou výhodu v tom, že už pár let natáčím filmy v pozici vedoucího výroby nebo výkonného producenta. To znamená, že hodně těch lidí znám osobně. Každopádně nejdůležitější pro měl byl Ondra Vetchý, se kterým se známe asi patnáct let, a kterému jsem tu roli od začátku psal na tělo. Takže jsme se hodně bavili o tom, jak by to mělo působit, jak by to mělo vypadat… A nakonec to tak vypadá. Z čehož mám velkou radost.
Jiří Mádl, Ondřej Vetchý a Kryštof Hádek jsou Všiváci. | Bontonfilm
A ostatní herci? Snažil jsem se k Ondrovi vybrat herce, kteří s ním budou fungovat, vytvoří nějakou souhru, takzvaný akord. To znamená, že každý herec hraje nejen za sebe, ale vyvstane mezi nimi nějaká energie, synergie, která film posune dál a vytvoří něco navíc. A když jsem jim pak dal přečíst scénář, tak to v podstatě nikdo neodmítl.
Menší role jste určitě mohl obsadit méně známými herci…
Příběh v tomhle filmu je trochu složitější, proto bylo dobré obsazení základním stavebním kamenem. Ve chvíli, kdy jsou ve filmu zajímaví herci, ty postavy najednou ožívají. A není potřeba, aby ta postava šla celým dějem od začátku do konce. Kvalitní herec je schopen si ji obhájit třeba i ve střípcích, kdy se na plátně objevuje. Základní důvod, proč jsem obsadil tak kvalitní herce, prostě byl, že jsem potřeboval, aby ty postavy fungovaly celou dobu.
Režisér Roman Kašparovský a kameraman Vladimír Smutný. | Bontonfilm
Přestože se věnujete filmařině dlouhá léta, ne každého by napadlo vrhnout se na režii. Natočit svůj film, být režisérem, to mě napadlo jako asi spoustu lidí už někdy v dětském věku. Ale co se týče tohoto filmu, začal jsem si dávat dohromady nějaké příběhy, které mě bavily a ladily spolu, někdy v roce 2005 na stáži v Paříži. A když jsem to měl za dva roky poskládané a věděl jsem, jak ten příběh má fungovat od začátku do konce, tak jsem to napsal, přinesl producentce Karle Stojákové a začali jsme film zafinancovávat, přepisovat, rozšiřovat, upravovat s herci…
I ve štábu se objevují známá a zajímavá jména. Jak jste štáb poskládal? Chtěl jsem udělat vizuální film. Velice důležitý tak byl výběr kameramana, měl jsem obrovské štěstí na Vladimíra Smutného, kterého příběh zaujal a šel do toho. A na filmu je to znát. S dalšími členy štábu jsem pracoval už na svých dřívějších filmech, takže jsem věděl, že jsou to profesionálové, jsou kreativní, rozumím si s nimi a jsou zároveň schopni přinést do projektu něco navíc.
Jiří Langmajer | Bontonfilm
Měl jste zajímavou zkušenost s uvedením filmu ještě před českou premiérou ve Spojených státech, kde naše herce neznají. Jak se jim líbili? Na projekce v rámci festivalu Czech That Film chodili normální Američané, pro které naši nejznámější herci nebyli žádné hvězdy, a musím říct, že reakce na ně byly skvělé. Líbil se jim Ondra Vetchý, Jirka Mádl, Iva Janžurová. O Jirkovi Lagmajerovi dokonce říkali, že je to nový Dr. House! Takže to podle mě funguje správně.