Herečka Pauhofová o absurditě předlistopadové doby, pedantství režiséra Zachariáše a hře na housle

Herečka Pauhofová o absurditě předlistopadové doby, pedantství režiséra Zachariáše a hře na housle
Bez vědomí / Tatiana Pauhofová | HBO
Tatiana Pauhofová
Bez vědomí | HBO
V listopadu 1989 vám bylo šest let. Jaké vzpomínky ve vás natáčení
Bez vědomí evokovalo?

Cítila jsem kombinaci klasické nostalgie po dětství nezatíženém politikou
a pohledu dnešní mladé ženy na absurditu doby, v níž žili moji rodiče
a prarodiče. Neměnila bych s nimi. Ani tehdejší relativní pomalost
plynutí času ve srovnání s dneškem nevyváží nesvobodu, nedostatek
nebo úplnou absenci možnosti zodpovědného vlastního názoru a seberealizace. Tím intenzivněji jsem vnímala tlak, ve kterém moji rodiče žili.
Co je pro vás na postavě Marie nejzásadnější? Jaký jste k ní našla
klíč?

Nejklíčovější je na Marii právě její „normálnost“. Je výjimečná tím, že
výjimečná není, její příběh se mohl stát komukoliv z nás. Stanete se
loutkou ve hře, jejíž pravidla neznáte. A jak si osvojí pravidla hry někdo,
kdo tu hru nikdy neplánoval hrát a hrát ji nechce, přičemž se ji zároveň
snaží pochopit a odhalit její zákulisí? Marie to nedělá kvůli nějakým vyšším
cílům. Ne proto, že chce být statečná, ale proto, aby zjistila, kde je
její manžel a kým vlastně ona sama byla a je.
Špionážní žánr nedává příliš často prostor složitějším ženským postavám. Jak jste si v tomto smyslu Marii „užila“?
Marie v rámci tohoto žánru není hybatelem, nýbrž posledním článkem.
Nerozdává karty, ale řeší následky. V tomto směru mě tedy nečekala
žádná velká akce, spíš velké vnitřní dobrodružství. Bylo to velmi koncentrované. Skvělá zkušenost.
Tatiana Pauhofová
Bez vědomí | HBO
Jak velkou roli pro vás hrál fakt, že Marie je profesionální houslistka?
Poměrně zásadní, protože jsem nikdy předtím housle v ruce nedržela.
Takže jsem měla co dělat, abych nevypadala jako absolutní diletant.
Velká čest koučce Martině Bačové, která mě touhle cestou trpělivě provázela.
Po první řadě Terapie a minisérii Hořící keř s HBO Europe spolupracujete potřetí. Čím je pro vás tahle spolupráce výjimečná?
Scénářem a vědomostmi Ondřeje Gabriela. Zápalem, vnímavostí a pedantismem Ivana Zachariáše. Klidem a perfekcionismem kameramana
Jana Velického. Vášní a supervizí Terezy Polachové. Oddaností a profesionalitou všech, kdo se na tomhle projektu podíleli. Tolik soustředění,
odvahy a práce nad běžný rámec se u nás nevidí často. Mohla jsem zažít
to, díky čemu má naše práce smysl.
Tatiana Pauhofová
Bez vědomí | Film Servis Festival Karlovy Vary