V případě remaků se dá jít jen dvojí cestou - dobře, nebo úplně tragicky. Ta druhá kolonka je často pro studia vděčnější, neboť je jednodušší vsadit na známou značku a neinvestovat do filmu nějaký skutečný vklad (ať už filmařský, nebo produkční). Podle hesla „prodá se samo“ vznikají laciné rychlokvašky typu nová Noční můra v Elm Street, ze kterých je jednomu na zvracení. "Dobře" se to dělá obtížněji. Známý příběh lze buď převyprávět políčko po políčku s novým osazenstvem (viz Bratři), kde lze sice mluvit o kvalitě, ale znalci originálu nemají důvod remake vidět. A pak jsou tu výjimečné předělávky, které si berou z původního filmu základní kameny a na nich vystavují osobitou podívanou. Že to jde potvrdil Christopher Nolan (Insomnia), Gore Verbinski (Kruh) a nyní Alexandre Aja.
Aja není v rámci hororových předělávek žádným nováčkem. Již jednou se s úkolem popral na výbornou a to když v roce 2006 naservíroval krutý remake Hory mají oči. Podívaná byla v mnoha ohledech věrná originálu, Aja ji však vybavil podstatně dravější formou, aniž by tím rezignoval na skutečné napětí. Nebál se nechat otevřené oči tam, kde je jiní zavírají, scény okořenil černým humorem a filmařsky vyžehlil na nejvyšší možnou míru. Piraňa 3D mají s Hory mají oči hodně společného.
Vše začíná povinnou žánrovou „otevíračkou“, tedy první obětí, kdy si Aja sympaticky po vzoru Vřískotu Wese Cravena zlikviduje největší hvězdu filmu. Díky tomu je následný boj o přežití nevyzpytatelnou záležitostí, v níž není jisté, kdo přežije. Je jedno, jestli jste sexy blondýna, charismatický hajzlík, strážce zákona, nebo hrdina bez bázně a hany – smrt si podle sympatií nevybírá.
Film má dvě filmařky výrazně rozdílné poloviny. V té první se Aja věnuje převážně postavám a samotnému prostředí silikony natřískaného jezera, kde to žije podle nejlepších mejdanových pravidel: „chlast, děvky, drogy a hlasitá hudba“. Aja si situace vychutnává téměř fetišisticky, sjíždí těla polonahých dívek a jen čas od času rozčísne klid nějakým mordem. První část je jednoznačně slabší, nicméně připraví živnou půdu pro následné řádění. A mimo jiné ukáže v žánru velmi vzácnou věc – že lze dostat „něco jako charakter“ i z holky, která evokuje seriál Plastické chirurgie s.r.o..
Aja si očividně umí vodit herce, takže téměř každý je v jeho šachové partii (včetně těch nejdrobnějších „rybek“) něčím charakteristický. Trochu to bohužel zabijí dabing. Ano, nedělám si legraci – Piraňa 3D putují do českých kin s českým dabingem. Důvodem tohoto rozhodnutí je fakt, že se údajně titulky při 3D projekci špatně čtou a proto dabing. Není sice z nejblbějších, přesto je slušná distribuční zvrhlost naservírovat jeden z nejbrutálnějších hororů posledních let do kin v českém znění. Ale tak aspoň na to může jít celá rodina...
V druhé polovině se snímek zvrhne do neskutečně brutální, černohumorné a drsné podívané, ve které se nešetří poprsím, kusy rozervaných těl, hláškami, lidé se tu zabíjí navzájem, aby unikli z vody, střílí se z brokovnic a tak podobně. Finále je v rámci hororového žánru nevídaně velkolepé a je bez debat, že takový masakr se vidí málokdy (nepochybně spolkl většinu střídmého rozpočtu). Stovky lidí ve vodě a Aja mezi ně pošle tisíce malých sviní, aby je jednoho po druhém likvidovali. A přitom zůstává sexy! To by samo o sobě nebylo nic tak zajímavého, kdyby v tom Aja současně neuměl budovat opravdové napětí. Od Titanicu tu nebyla scéna „s nakloněním“, která by tolik zarážela do sedadel. Piraňa 3D je film zrůdným způsobem atraktivní i nechutný. Málokdy se u jedné podívané sejde, že má člověk současně erekci i potřebu akutního zvracení. Klobouk dolů před takovou kombinací. Ocenit si zaslouží též to, že i po přechodu na vyvražďovací mód se postavy nezačnou chovat jako kreténi, kteří by se úmyslně vystavovali nebezpečí.
Za černohumorné scény by se nemusel stydět ani Sam Raimi v době, kdy natáčel Evil Dead. V áčkové Hollywoodské produkci vyloženě osvěžující drzost. Je samozřejmě otázkou, zda-li vám bude připadat vtipná kupříkladu scéna s ukousnutým penisem (ano, i na tohle dojde a ano, je vážně vtipná!). Pokud jste si jistí, že něco takového vám připadat vtipné nemůže, pak rozhodně nejste diváky filmu Piraňa 3D.
Pokud jde o onen třetí rozměr, byl očividně doděláván v postprodukci. Díky tomu je většinu času nedůležitý, případně rovnou rušivý (podvodní scény jsou tradičně díky konverzi ukrutně tmavé, ale naštěstí jich není příliš). Když bude šance, berte 2D verzi. Samotným piraňám to v moderním digitálním hávu sluší a budí solidní respekt.
Piraňa 3D jsou ztělesněním označení „brutální zábava“. Nabízí nekompromisní mix napětí, černého humoru, nahotinek, drsných efektů a filmařského talentu. Aja je jedním z nejlepších hororových režisérů současnosti a jsem osobně upřímně rád, že film nedorazil do českých kin v létě. Bagrem by mě k vodě nikdo nedostal.