Krvavá marvelovka Echo ctí původní obyvatele. Těží ze skvělého záporáka Kingpina
Maya Lopez byla ve vánočně laděném Hawkeyeovi vnitřně rozpolcenou postavou. Zarmoutila ji Kingpinem zosnovaná smrt otce, kterou mylně připisovala na vrub protagonistovi v podání Jeremyho Rennera, a po odkrytí pravdy se od zločineckého strýce definitivně odvrátila. Echo v první epizodě doplňuje hrdinčinu backstory, ukazuje smrt její matky za volantem a přesun do New Yorku, kde se jí chopil Wilson Fisk alias Kingpin. Ten ostatně držel ochrannou i výhružnou ruku také nad jejím otcem (Zahn McClarnon), jenž s několika dalšími příbuznými pro Fiska pracoval. Mayaina babička (Tantoo Cardinal) mu to nikdy neodpustila a po smrti své dcery ho zavrhla.
Echo zpočátku zapojuje některé sekvence z Hawkeye, které tentokrát vidíme z jiné perspektivy. Seriál tak s kontextem rychle seznámí i neobeznámené publikum, jež chápe hrdinčinu zdráhavost ohledně návratu domů. Maya pro Fiska, jenž k ní projevoval otcovskou náklonnost, páchala drsné násilí. Do tohoto světa nyní nechce zatáhnout příbuzné včetně sestry Bonnie (Devery Jacobs). Poté, co Maya Kingpina postřelila, ovšem v Oklahomě hledá dočasné útočiště. Obnovované vztahy s dlouho odloučenými blízkými a vize odhalující hrdinné skutky předků jí dodají sílu a vůli bojovat.
Echo si podobně jako Hawkeye vystačí s komorními a většinou realistickými motivy. Působí spíš jako lehce akční gangsterka o návratu těžce zkoušené a morálně ambivalentní postavy do rodného města, které musí bránit před ulpívajícími stíny minulosti. Mytologie příběhu není tradičně marvelovská s jejími mnohovesmíry a fantaskním nadpřirozenem. Jde o mystiku původních obyvatel, podle níž indiánský lid vzešel z matriarchální osvoboditelky a po staletí čerpal sílu čelit příkoří z duchovní energie přenášené z generace na generaci.
Každá epizoda tudíž začíná okénkem do minulosti, kdy indiánské ženy v různých formativních situacích pocítily sílu svých předků a dále ji utvářely vlastními významnými činy. Maya sice vyrůstala ve světě násilí, ale přece si zachovala matkou vštěpovanou lásku a respekt ke všem živým tvorům. Režisérky Sydney Freeland (Reservation Dogs) a Catriona McKenzie (Banda) v první epizodě zdůrazňují drsnější akci, o níž se mluvilo dlouho před premiérou. Dlouhá jednozáběrová sekvence skladištní bitky (s chytře ukrytými střihy) trochu přebírá fyzický drajv Johna Wicka a cákance krve jsou něčím, co v marvelovkách moc nevídáme.
V kontextu celého díla je však tato scéna ojedinělá, a přestože každý díl nabídne už přízemnější akční vložku, prim hrají rodinné motivy, tradice prostředí a také Mayain složitý vztah s Kingpinem. Ten už je v podání Vincenta D'Onofria dávno etablovanou postavou, rozložitý herec ji skvěle zvěčnil v seriálu Daredevil a zde znovu dokazuje, že se s respekt budícím ranařem v bílém smokingu úžasně sžil. Dává navíc na odiv i svou citlivější stránku, neboť k Mayae stále pociťuje také upřímnou lásku a nechce dopustit, aby přešla ke svým lidem.
Konflikt těchto dvou osobností a jejich ideologií je v rychle odsýpajícím tříapůlhodinovém příběhu stěžejní a komorní interakcí upozaďují akční scény, o něž logicky tolik nejde. Maya se od násilí naopak oprošťuje, i když se k němu v průběhu děje ještě musí uchylovat (nikdy však nikoho nezabije), a Kingpin vyjevuje dětské trauma, které jej vrhlo na kriminální stezku. Díky takové intimitě a přirozené lidskosti ani nevadí, že si vlivný mafián s osobní armádou nedokáže poradit s pár obyvateli provinčního městečka.
Děj je místy dost mělký, opakují se shodné postupy včetně krátkých flashbacků s indiánskými předky, které upevňují napojení na tradice původních obyvatel. Ty seriál příjemně uctívá, ale nedělá to přehnaně okázale. Se sympatickými postavami je nám dobře a nakonec zvládneme následovat i Mayau, která moc nevystupuje ze zádumčivé polohy a obšťastní nás jen dvěma různými výrazy.
To, že neslyší, je navíc do příběhu dobře zapracované, lidé s daným hendikepem důstojně reprezentuje a poměrně kreativně s tímto prvkem zachází také styl. Zvuková stopa je většinou tradiční a postavy s Mayaou komunikují znakovou řečí, jindy se však subjektivně ztlumí. Kingpin nechá vyrobit udělátko, které mu znakovou řeč překládá do slov a vlastní mluvu Maye naopak prezentuje virtuálními posunky, což je skvělý nápad, jenž z pohledu stylu i tématu zvýrazňuje scénu očekávaného opětovného setkání hrdinky a jejího obávaného mentora. V těchto zdánlivých maličkostech, soustředěně vykreslovaných postavách a jejich univerzálně akceptovatelných tradicích tkví mnohdy nenápadný půvab seriálu, u něhož si můžete odpočinout a nebude vás intelektuálně urážet.
75%
Echo je v součtu poklidná marvelovská oddechovka, která polidšťuje svět plný nadpřirozené mytologie a zapojuje snadnou srozumitelnou mystiku původních obyvatel. Akce, ač místy intenzivní a doprovázená třeba metalem Roba Zombieho, je vedlejší. V popředí stojí postavy, tradice přenášené po mnoho generací a také Kingpin, jehož image důrazem na emoce a motivy odpuštění nedegraduje, nýbrž sympaticky nabývá na významu.