Zabiják bolesti není prvním audiovizuálním dílem, které se danému tématu věnuje. Festival v Benátkách loni představil dokumentární snímek Všechna krása a krveprolití, v němž se fotografka Nan Goldin vyrováná se závislostí na oxycontinu a s vlivem farmaceutické společnosti Purdue Pharma. O poznání větší pozornost vyvolalo uvedení seriálu Dopesick na platformě Hulu, který pod fiktivními jmény lidí a názvy organizací shrnul historii farmaceutické lobby v případu, který nemá obdobu.
Dodnes totiž nebyl v rámci soudních stání nikdo z Purdue Pharma přímo obviněný, společnost přistoupila na vyplacení 4,5 miliardy dolarů v rámci vyrovnání se s řadou žalob táhnoucí se do tisíců, které však federální soud v prosinci roku 2021 smetl ze stolu jako nedostatečné. Purdue Pharma by se měla úplně oddělit od svých původních majitelů, rodiny Sacklerů, zestátnit a veškeré zisky z prodeje oxycotinu by měly připadnout na prevenci zneužívání farmak a opiátových drog.
Zabiják bolesti od Netflixu se volně inspiroval prací investigativního novináře Patricka Raddena a stejnojmennou knihou Barryho Meiera, která vyšla před dvaceti lety. Autor se v ní zaměřil na společnost Purdue Pharma stojící za výrobou a distribucí silného syntetického analgetika, zmíněného oxycontinu. Dramatická minisérie pracuje se skutečnými jmény a názvy. Publikum se tak seznámí s rodinou Sacklerových, která Purdue Pharma vlastnila v době, kdy na trh uvedla nebezpečný a návykový lék.
Za každou cenu dosáhnout svého
Zabijáka bolesti režíroval Petr Berg (Deepwater Horizon, Den patriotů), severoamerický vlastenec, který příběh opioidové krize skládá z několika dílů. Démonického psychopata Richarda Sacklera, spolumajitele společnosti Purdue Pharma, ztvárnil navrátilec Matthew Broderick jako osamělého a nepřístupného muže, jemuž jde jen o peníze a o moc. Sackler je nesmlouvavý, tajuplný a uvnitř prázdný.
Daří se mu za každou cenu dosáhnout svého, což imponuje většině lobbistů a prodejců (jednoho z těch naivnějších, kterému nejde jen o peníze, hraje čtyřiadvacetiletá West Duchovny). Purdue Pharma je najímá, aby přesvědčili lékaře k doporučování „zázračného“ léku proti bolesti pacientům a pacientkám. Sackler se však většinu času drží v ústraní, není „vlkem z Wall Streetu“, jemuž nesmí uniknout jediná párty a společenská událost.
Druhou důležitou postavou do skládačky je fiktivní afroamerická právnička Edie Flowers v podání Uzo Aduby. Na první pohled je stejně odhodlaná a neústupná jako Sackler, ovšem důležitý je motor, který ji pohání. Její matka byla závislá na cracku a na následky užívání této drogy zemřela, bratr kvůli jeho distribuci skončil ve vězení. Flowers v seriálu přirovnává opioidovou krizi s farmaky k té předchozí, v níž hrál hlavní roli crack.
Třetím dílkem puzzle je čtyřicátník Glen Kryger (Taylor Kitsch), taktéž fiktivní postava, zastupující malé severoamerické podnikatele. Glen má autodílnu, v níž pracuje spolu se svou přítelkyní, jednoho dne se zraní a musí podstoupit operaci páteře. Doktor mu v rámci rekonvalescence doporučí právě oxycontin a nekonečná spirála užívání, závislosti, odvykání a relapsu se začíná roztáčet a rozkládat nejen Glena, ale celou jeho rodinu.
Návyková podívaná
Bergův Zabiják bolesti je podobně jako pilulka, o níž pojednává, poměrně návykovou podívanou. Každý z šesti hodinových dílů má spád; uvádí ho prolog někoho, kdo kvůli drogám ztratil blízkého, a především dějová linka s Glenem Krygerem publikum upozorní na to, že něco podobného se v USA mohlo stát komukoli se silnými bolestmi. Výrazným motivem série je ztráta iluzí, kterou si soudnější protagonisté uvědomují.
Není to jen Glen, ale rovněž mladá lobbistka Shannon v podání zmíněné West Duchovny, která si poměrně rychle vydělala na luxusní auto a byt. V jeden okamžik se však na firemním večírku ocitne s dalšími kolegyněmi na toaletách, kde většina dívek drtí opiátové tabletky, dává si lajnu a užívá si následný rauš. Shannon má naopak morální kocovinu, tedy něco, před čím spolumajitel Purdue Pharma Richard Stackler utíká stůj co stůj.
Berg jednotlivé aktéry neidealizuje, ze seriálu nicméně jasně vyznívá, za koho kope a proti komu vystupuje. Ve výsledku jde o nerovný boj s nespravedlivým výsledkem, jak můžete zjistit, pokud po zhlédnutí seriálu budete rešeršovat na internetu. Další návštěva lékárny už nikdy nebude taková jako předtím.
75%
Matthew Broderick se vrací v úloze psychopatického šéfa, který utíká sám před sebou. Bergův Zabiják bolesti je podobně jako pilulka, o níž pojednává, poměrně návykovou podívanou. Autor skládá puzzle rozdílných charakterů, které spojuje jedna věc, opioidová krize a tabletka oxycontinu. Publikum zamrazí, když si uvědomí, že nic nekončí a prodej pilulek dál pokračuje. Kinematografie je na farmaceutickou lobby a právnické bitvy krátká.