První dojmy: Andor je konečně seriál, který ze Star Wars nedělá jen dětský fanservis
Seriálový prequel ke snímku Rogue One: Star Wars Story z roku 2016 tak zavede publikum do světa špionáže. Jeho tvůrcem je opět Tony Gilroy, muž stojící nejen za Rogue One, ale i za úspěšnou akční sérií o agentu Bourneovi a thrillery Ďáblův advokát, Na odstřel nebo Michael Clayton. Pro milovníky napínavé akční podívané je to slušný příslib. Tak si pojďme říci, zda stojí za to dát Andorovi šanci, nebo ne. První série Andora má dvanáct zhruba čtyřicetiminutových dílů s tím, že druhá řada bude mít dalších dvanáct a dovede publikum přímo k událostem snímku Rogue One.
Trailer: Andor
Cassian Andor (Diego Luna) se protlouká na pokraji společnosti. Pohybuje se na vrakovištích, obchoduje s náhradními díly a občas i s nelegálním zbožím v podobě ukradených a demontovaných dílů z imperiálních technologií a snaží se najít ztracenou sestru. Jeho snaha až hraničí s posedlostí, a tak vystavuje sebe i své okolí neuvěřitelnému nebezpečí. Musí se dostat pryč z planety Ferrix, kde dosud žil, proto se nechá zlákat jedinou možností, která se mu nabízí – stát se tajným agentem rebelů a pokusit se získat jim v boji proti Impériu výhodu. Jeho cesta k tomu stát se hrdinou začíná…
Charismatičtí herci a absence nostalgie
Zvěsti o nejdospělejším seriálu ze světa Star Wars se po prvních třech epizodách a přibližně dvou hodinách naštěstí naplňují. Tony Gilroy je skvělý scenárista a Rogue One je pro mě tím nejlepším, co Disney v předaleké galaxii ukul, přičemž Andor se okamžitě ladí na obdobnou notu. Na šedivé industriální planetě se mísí pach imperiální diktatury a ztracených existencí včetně titulního hrdiny, jenž vykročil levou nohou a dva zmocněnce z řad utiskovatelů připravil o život.
Protagonista opět spoléhá na pomoc i oběti ostatních a nežli Hanem Solem je spíše zarmouceným antihrdinou od Dostojevského, ale přesně tenhle princip, kdy kladné postavy nemají čas ani prostředky jednat příkladně a utahuje se kolem nich smyčka, mi k vybudování příběhu o pověstném odbojáři pasuje. Diego Luna je navíc sympatický a po boku mu stojí charismatický Stellan Skarsgård (a rozhodně nevypadá na 71 let).
První dvě epizody jsou dějově poněkud řídké, ale okamžitě rozehrávají linii uprchlík – lovec, v níž na obou stranách stojí podobně urputní aktéři. Na rozdíl od letošního Obi-Wana, který zase sázel jen na nostalgii a provařené postavy, jsme vhození mezi houževnaté pěšáky, kteří musí povstání či naopak dominanci držet ve vlastních rukách.
Křížový střih mezi současností a Andorovým dětstvím je zpočátku trochu nedůsledný, protože zprvu působí nenápaditě, ale ve třetí epizodě se perfektně vyladí a přispěje k tomu, že tento díl plný nápadité a relativně uvěřitelné akce funguje naprosto bez výhrad. Další část budu rozhodně netrpělivě vyhlížet a vzhledem k nejednoznačným charakterům postav nevidím sebemenší problém ani v tom, že víme, jaký bude Andorův osud.
Cassian Andor je od prvních okamžiků příběhu nesympatickým zlodějíčkem, který svými neuváženými činy vrhá do nebezpečí nejen své přátele, ale i svou adoptivní matku. Když to však jedné noci přežene a stane se vrahem, je těžké uvěřit, jak mu všichni ve snímku Rogue One drží palce. Jeho bezohlednost a touha hnát se pouze za svým cílem je nesmírně podobná chování velícího důstojníka imperiální taktické síly, která v této oblasti zajišťuje bezpečnost a vyšetřuje Cassianův zločin.
I přes přímý rozkaz své nadřízené totiž po Andorovi jde a bude ho to stát hodně. Mezi těmito dvěma postavami není zpočátku rozdíl. Kdo stojí na správné straně barikády, poznáte až poté, co se objeví záhadná postava Stellana Skarsgårda. Tehdy poprvé zazní to, co neznalec Star Wars jen tuší, že s vládou Impéria je třeba skoncovat. Seriál Andor je tak rozhodně pro ty, kteří se ve světě Star Wars již orientují. Ti, již by chtěli Andorem začínat, budou asi poměrně zmatení z veškerého uspořádání a toho, čím se vlastně obyvatelé planety Ferrix živí.
Přestože se do konce třetího dílu pořádné akční scény vlastně nedočkáte (ovšem ta finální byla parádní), podařilo se Andorovi přikovat mě k židli, napětím na ní poposedávat, a přitom ani trochu nesympatizovat s hlavním hrdinou. Nálada a výprava seriálu jsou skvělé. Temné, dusivé prostředí planety plné šrotu, rozporuplný hrdina, skvělé kostýmy, jež stylem a barvami odkazují k původní trilogii, napětí stupňující se s každým dílem... Díky tomu všemu Andor rozhodně stojí za pozornost.
Tvůrci se sice nevyhnuli několika klišé (hlavního hrdinu vydá úřadům zhrzený milenec jeho kamarádky, selhání namyšleného imperiálního důstojníka, který si honí triko, úvodní scéna jako by vypadla z filmu Vall-I), ale to je jedno. Andor funguje jako celek, což dokazuje i to, žezmíněné napětí umocňují také povedené vzpomínkové flashbacky, pomocí kterých se seznamujeme s Cassianovou minulostí a jeho domovskou planetou Kenari. Příběh se netříští, drží slušné tempo a jednotlivé epizody příjemně odsýpají.
Příběh Cassianovy proměny v generála, kterým se později stane, může být tedy víc než zajímavý. Pokud si seriál udrží dynamiku i provedení, mohlo by jít o skvělý vesmírný thriller.
Kinolog: Jakmile je to Číňanka, je podezřelá! Co by jinak dělala v Koreji, pane rado?
Filmy z Jižní Koreje se vyznačují tím, že jen málokdy mají jeden žánr. Proto je Podezřelá nejen krimi thrillerem, ale i romancí a komedií. A stejně jako předcházející díla režiséra Parka Chan-wooka (Old Boy, Komorná) jde o podmanivou výtvarnou podívanou.