Nový Batman je epickou kriminálkou s hororovou atmosférou. Kromě Roberta Pattinsona tu září i Catwoman a děsiví padouši
Trailer: The Batman
The Batman je potenciálním začátkem zcela nové filmové série pojednávající o jednom z nejpopulárnějších komiksových superhrdinů, jež bude stát mimo aktuálně budované filmové DC univerzum (viz Liga spravedlnosti, Aquaman, Sebevražedný oddíl atd.). Jde z velké části o dílo talentovaného režiséra Matta Reevese, jenž na sebe výrazně upozornil svým celovečerním debutem, found-footage sci-fi thrillerem Monstrum. Jako velmi schopný tvůrce duchaplných hollywoodských blockbusterů se projevil zejména natočením druhého a třetího dílu nové trilogie o Planetě opic. Svěřit mu nového Batmana tedy rozhodně dávalo ze strany Warner Bros. smysl.
V posledních letech se často mluví o tom, že filmová odnož vydavatelství DC je - na rozdíl od konkurenční marvelovské - zoufalá a hlavně chaotická. Zatímco Marvel Studios systematicky a promyšleně od roku 2008 (viz Iron Man) budují svůj filmovo-seriálový vesmír, DC, které se pokusilo náskok konkurence co nejrychleji dohnat, místo podobně důmyslného plánování od vzniku Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti víceméně náhodně chrlí filmy, které mají za cíl představovat další a další hrdiny, kteří se pak budou v následujících snímcích různě potkávat a tvořit velké týmovky.
Následkem závažných produkčních problémů dopadly neslavně hned dva potenciální obří hity - kinoverze Ligy spravedlnosti a první Sebevražedný oddíl. Experimenty typu Birds of Prey, kde se z oblíbené vedlejší postavy (Harley Quinn) udělala hlavní, se ukázaly jako slepá vývojová větev. Prioritou je tak pro DC aktuálně natáčení sólových dobrodružství převážně dobře známých charakterů (Wonder Woman, Aquaman, chystaný Flash).
Co se pak v poslední době jeví jako skutečně dobrá cesta, je najímání osobitých (a předchozí tvorbou dostatečně ověřených) žánrových režisérů, jimž je ze strany producentů dávána poměrně značná tvůrčí svoboda. Kvalitou se to vyplatilo u Jamese Gunna a jeho loňského Sebevražedného oddílu a kvalitou i skvělými tržbami v případě Jamese Wana s Aquamanem (Sebevražedný oddíl do jisté míry komerčně doplatil na souběžné uvedení v kinech i na VOD). Stejný model Warner Bros. s DC uplatnili i v případě tohoto snímku.
Asi jen málokdo by rozporoval, že si Reeves natočením další batmanovské série ukousl pořádné sousto. Za posledních třicet let vznikly dvě velké samostatné filmové ságy s tímto hrdinou, přičemž snímky v režii Tima Burtona (Batman, Batman se vrací) a kompletní trilogie Christophera Nolana dodnes platí za výborná díla, která Netopýřího muže představila v rozdílných, ale srovnatelně zdařilých koncepcích. S výrazně kontroverznějším přijetím se pak setkala pojetí Joela Schumachera (Batman navždy, Batman a Robin) a Zacka Snydera (Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti, Liga spravedlnosti Zacka Snydera). Snyderem stvořený Batman v podání Bena Afflecka se měl původně dočkat své vlastní série (Affleck ji měl i režírovat), po špatných ohlasech na BvS a LS z ní ale sešlo. Místo ní dostal zelenou start zcela nové série v podání Reevese a s Robertem Pattinsonem v titulní roli.
Reeves sliboval, že jeho Batman bude temnou detektivkou, v níž bude maskovaný mstitel především pátrat a vyšetřovat - a to i naplno splnil. Nejde přitom o nikterak novátorský přístup - Batman jako hodně nezvyklý soukromý detektiv, částečně spolupracující s policií, působil už v původních komiksech. Reeves svůj film tudíž nevypráví jako další řadový příběh o ctnostném superhrdinovi zachraňujícím svět, ale jako extrémně ponurý a depresivní krimi thriller s prvky regulérní gangsterky. Jde o podobně zemitě laděný a dějově zamotaný epos plný všudypřítomné korupce a nepříjemně realisticky vyznívajících zločinců, jaký před čtrnácti lety představil Nolan v převratném Temném rytíři.
Rozdíl spočívá mimo jiné v tom, že zatímco prostřední část Nolanovy famózní trilogie byla velkolepou akční jízdou se zběsilým tempem vyprávění, Reeves předkládá takřka tříhodinovou, relativně pomalou a skoro až hororovou sondu do útrob města, kde na vás čeká nebezpečí pomalu na každém kroku a kde i zdánlivě nejctnostnější a nejváženější občané mají hodně mrazivá tajemství, která mohou někoho stát život.
Zvláštním paradoxem pak je, že i když akčních scén ve filmu určitě není málo, jejich význam pro děj je až překvapivě mizivý. Zatímco u většiny superhrdinských filmů jde obvykle o hlavní divácké lákadlo, zde je akce zpravidla nevyhnutelným následkem (některých) nastalých situací, nikoliv ale cílem vyprávění. Reeves ji každopádně umí podat s patřičným efektem - Batman je i tentokrát démonický drsňák, jenž si poradí i s početnou přesilou protivníků. Překvapivě ale není znázorňován jako děsivý přízrak, jenž se náhle a nečekaně zjevuje a zase mizí. Trochu ale zamrzí, že nejlepší akční moment (explozivní závěr dravé autohoničky) už dobře známe z trailerů a jinou srovnatelně opojnou pasáž už snímek nenabídne.
Film stál sto milionů dolarů, což je ale na současný blockbuster vlastně docela skromná částka (dnes už běžně podobné typy produkcí stojí od 150 milionů výš). Díky zvolené stylizaci, kdy se většina scén odehrává v přítmí, a téměř úplné absenci okázalých nákladných trikových sekvencí ale nikdy nezačne vypadat levně či jakkoliv technicky nepatřičně. Jeho do jisté míry "komorní" pojetí mohlo být původně částečně nutností, Reeves ho však přetavil v přednost.
Obrovskou oporu má film každopádně v postavách a jejich představitelích. Pattinson se pro Batmana ukázal být dobrou volbou, byť bez masky ho uvidíme v překvapivě malé míře. Jde navíc o možná nejzachmuřenějšího a minulostí nejvíce zatíženého Batmana/Bruce Waynea, jakého jsme se na plátně dosud dočkali. Na pózu miliardářského playboye, jíž známe především v podání Christiana Balea, tady není vůbec prostor.
Skvělé partnery má ve třech tradičních postavách - sluhovi a mentorovi Alfredovi (Andy Serkis), komisaři Gordonovi (Jeffrey Wright) a hlavně v další zdařile pojaté a obsazené Catwoman, jež sleduje své vlastní zájmy a rovněž ji významně tíží dávná minulost. Zoë Kravitz je v roli nejednoznačné antihrdinky, která má s Batmanem velmi specifický vztah, až překvapivě dobrá (a nepřekvapivě velmi sexy).
A možná ještě lepší je to se záporáky - Riddler Paula Dana je podobně mrazivou a nevyzpytatelnou hrozbou jakou byl Ledgerův Joker a výborný je i Colin Farrell jako ukázkově slizký a samolibý gangster Penguin (Tučnák). Nutno podotknout, že se svými filmovými předobrazy, ztvárněnými Jimem Carreym a Dannym DeVitem, nemají kromě svých jmen/přezdívek společného v podstatě vůbec nic. Jednoznačnou výhrou bylo i obsazení herecky spolehlivého Johna Turturra do role vládce podsvětí Carminea Falconeho.
Nejvíce kriticky film vyznívá vůči mocným a privilegovaným, které viní za celkový úpadek společnosti (narůst kriminality, drogově závislých apod.). Za velké nebezpečí je ale označována i komunita tzv. incelů - Riddler působí jako její typický představitel. Naději na zlepšení sociálních poměrů pak představuje mladá černošská aktivistka kandidující na starostku a prosazující skutečnou (a nikoliv pouze předstíranou) změnu.
Reevesův Batman má každopádně daleko do tupého, výplachového blockbusteru, který stojí jen na prvoplánových atrakcích. Jde o dílo vyzrálého tvůrce, jenž se sice přiznaně a viditelně nechává inspirovat jinde, přesto ale dokáže ve finále přijít s počinem, jenž si svou existenci dokáže plně obhájit. Není to bezchybný film (mírné zkrácení by mu mohlo dodat na větší sevřenosti a lepším spádu) a nejde ani o takové bezprecedentní zjevení, jako byly ve svých dobách snímky Burtona a Nolana, určitě se ale jedná o jeden z nejlepších superhrdinských komiksových velkofilmů za posledních několik let nazpět. Případnému pokračování ve stejném stylu a se stejným tvůrčím týmem se nejen nebráním, ale vlastně si ho i dost přeju.