Bruce Willis už točí těch mizerných filmů tolik, že recenzujeme hned dva najednou... 3. část
Co náš čeká dnes? Vydáme do amerického zapadákova, budeme hledat vraha prostitutek, připomeneme, že herci Owen Wilson a Matt Dillon mají bratry a... Překvapivě to tentokrát nebude moc výživné na adresu tvůrců filmů, protože (sám nevěřím, že to píšu) neodvedli úplně mizernou práci.
Naším prvním pánem na holení je akční thriller American Siege. Děj filmu se odehrává deset let po záhadném zmizení teenagerky Brigit Baker v zapadlém městečku v Georgii. Brigitin přítel Roy (Rob Gough) právě vychází z vězení a chce znát pravdu. Po zuby ozbrojený vtrhne do domu místního lékaře v doprovodu Brigitiny sestry a jejího bratrance. Trojice se domnívá, že lékař ví, co se stalo Brigit. A minimálně podle vstupu do sklepa s obřími bezpečnostními dveřmi, které vypadají, že by mohly zajišťovat sklad ve Fort Knoxu, se úplně nemýlí. Willis hraje šerifa, co má za úkol situaci vyřešit, ne ovšem tak, že dá únoscům odpověď. Je totiž zkorumpovaný, slouží místnímu vlivnému podnikateli, který nechce, aby pravda vyšla najevo.
Snímek režíroval Edward Drake, který v posledních letech natočil s Willsem „ty nejhorší z nejhorších“ (Apex, Kosmický hřích). A zdá se, že se zlepšuje. V prvé řadě je American Siege v rámci scénáře (tradičně se na něm podílel) snesitelné žánrové béčko, jemuž na konci dokonce nechybí překvapivý twist. Za druhé Drake tentokrát vypráví poměrně přehledně, scény na sebe navazují a příběh obecně neuráží divákovu inteligenci (vyjma komediálně obřího „tajného prostoru“ pod domem, což je normální skladiště s okny). Timothy V. Murphy je v roli podnikatele, jehož rodina město postavila, dokonce velmi dobrý a obecně jde tuhle báchorku o jedné pohřbené akci projet bez znechucení a uraženého vkusu. Jen ten Willis to trochu kazí.
Ovšem z jiného důvodu, než byste čekali. Willis byl tradičně tvůrcům k dispozici jediný den. Jeho policajt „v nevděčné situaci“ tak nemá prostor na to, aby byl v příběhu skutečně plnohodnotnou figurkou, ne jen někým, kdo je na ploše patnáct minut čistého času. Na nějaké budování charakteru – a s tím související uvěřitelnou změnu postoje – tedy není vypravěčsky čas. A je to škoda, protože i na několika málo scénách Willis dokáže připomenout, že když chce, umí stále ještě předvést intenzivnější a dramatičtější výkon.
A u Drakea zůstaneme i v případě druhého kousku, protože také Gasoline Alley pochází z jeho režijní a scenáristické stáje. Hlavním hrdinou příběhu je v tomhle případě tatér Jimmy Jayne (Devon Sawa), který se stane podezřelým v případě vraždy několika prostitutek. Jeho vyšetřování dostávají na starost detektivové Freeman (Willis) a Vargas (Luke Wilson) a od začátku je jasné, že tu něco nesedí. Důkazy proti Jayneovi se ale nadále kupí, a protože je do případu emocionálně angažovaný, rozhodne se vše vyřešit na vlastní pěst.
Díky tomu se divák mimo jiné podívá za oponu natáčení seriálu (Jayne kdysi pomohl ve vězení herecké hvězdě, která pro něj má jedno z vodítek) a vůbec jde o na lokace překvapivě štědrý kousek. Zatímco American Siege je klasická levná produkce, která se 80 % času odehrává na jednom místě. Gasoline Alley naproti tomu neustále střídá prostředí. A Drake dokonce režijně nabízí hned několik fajnových záběrů, jimiž se snaží budovat atmosféru noirové detektivky. Obecně je Gasoline Alley až překvapivě filmově vypadající produkt. Sice s hodně naivním scénářem (celé obvinění je extrémně na vodě a dělá z padouchů velké pitomce), když to ale budeme brát jako nenáročnou béčkovou krimi, večer v televizi nikoho nenaštve.
Hodně je to dáno i tím, že v hlavní roli není žádné dřevo. Sawa má možná do skutečné hvězdy daleko (kdysi se proslavil Nezvratným osudem a tam jeho úspěšné období i skončilo), ale hrát rozhodně umí a oldschoolového Jaynea, který pije whishy, kouří jednu za druhou a jde si tvrdohlavě za svým cílem, ztvárňuje tak usilovně, že ta postava nakonec funguje. Úplně marný není ani Wilson v roli vyšetřujícího Vargase. Zato Willis, ten je opravdu jen do počtu. Má málo prostoru, a když už je na scéně, maximálně procedí jednu dvě věty a zbytek nechá odkecat Wilsonem. Oproti American Siege jde o krok zpět.
O filmu coby o celku každopádně platí, že jde o přijatelný průměr, kterým se Drake v rámci své režie opět o něco polepšil. Dobrý filmař z něj asi nikdy nebude, ale pokud hodlá v tomhle trendu pokračovat, možná jednoho dne natočí i kousek, který se v rámci hodnocení podívá do nadprůměru.
A protože by nás mělo letos čekat ještě deset filmů s Willisem, přirozeně už je venku trailer na další. V akčním thrilleru A Day to Die má Connor Connolly (Kevin Dillon) po zabití člena drogového gangu jeden den na to, aby Tyronu Pettisovi (Leon) zaplatil dva miliony dolarů odškodného. A ty nemá. Pokud peníze nesežene, jeho drahá polovička se nedožije rána. O pomoc požádá svou starou partu z vojenských operací, ve které je i Frank Grillo. Willis tu podle všeho hraje někoho, kdo tahá za nitky a jehož Dillon na konci zastřelí. Nic objevného, ale traileru se musí nechat, že celkem šlape. Jaké to bude, se v tuhle chvíli odhaduje těžko, protože režisér Wes Miller, který má podle očekávání na svém kontě jen mizerné akčňáky, s Willisem točí poprvé.