Dárek, o který nikdo nestál: nový díl Sám doma je tak absurdně špatný, až se tomu ani nechce věřit
Obvykle, když dojde na předělávky klasických filmů, spíláme nad tím, jak malou invenci tvůrci předvádějí. Snaha o svěží uchopení se proto rozhodně cení, Home Sweet Home Alone je nicméně v krátké době (po seriálovém Tajemství loňského léta) druhým dílem, jež sice jde vlastní cestou, ale je tak nešťastná, že nejen popírá význam originálu, ale nefunguje ani samostatně.
Zatímco však v případě Tajemství loňského léta šlo o nešťastný nový směr, kdy teenagerovský slasher s vraždícím přízrakem vystřídal jalový thriller doplněný hrou na vraha, Home Sweet Home Alone je absurdním způsobem překroucený původní koncept, který je natolik šílený ve svém nastavení, že se od něj těžko odvrací oči (je to takový filmový ekvivalent Fiatu Multipy).
Trailer Home Sweet Home Alone
Stačí už příběhový základ: Máme tu rodinu Mercerových, která ve vánočním shonu zapomene doma potomka Maxe (Archie Yates z Králíček Jojo). Háček je nicméně v tom, že Max doma žádné peklo neprožíval. Bavíme se o bohaté rodině a když zůstane sám, necítíme, že by tím postava získala zasloužené vítězství. A stejně tak nás nezajímá jeho maminka, která se snaží dostat zpátky domů. O ně tu totiž ani nejde. Skutečnými hrdiny jsou totiž Pam a Jeff McKenzieovi (Ellie Kemper a Rob Delaney), jejichž rodina má finanční problémy. Max k nim omylem zavítá, ukáže jim, že mají doma vzácnou panenku, kterou by mohli draze prodat a tím vyřešit své trable, panenka poté zmizí a oni se musí vkrást k osamocenému Maxovi domů, protože věří, že ji ukradl. A Max, protože je slyší připravovat plán, se na to patřičně připraví.
Takže abych to shrnul (a ano, nešálí vás zrak) - nový díl Sám doma nemá žádné komediální karikatury kriminálníků, jimž bychom všechny ty údery a kopance přáli, ale dva sympatické lidi v nouzi, kteří se snaží zachránit svůj domov. A proti nim stojí malý fracek ze zazobané rodiny, k němuž necítíme vůbec nic, protože jsme s nim byli dohromady tak deset minut a z toho si půlku času z nějakého důvodu hrál na Tonyho Montanu (aniž by to mělo opodstatnění). A protože je to pořád Sám doma, na konci opravdu manželé v pozici lupičů schytávají jednu ránu za druhou. Když už se takhle proházely karty, by byl FANTASTICKÝ twist, kdyby naopak dostával na budku Max. Ale ne, u Disneyho si řekli, že tohle bude "klasika" zábava. Wow, prostě... wow.
Málokdy se vidí, aby snímek natolik mizerně pracoval se svým základem. Přitom to není o tom, že by ve filmu hráli netalentovaní lidé, nebo tu nebyl žádný nosný nápad (cameo Buzze z původního filmu je fajn, nechtěné navštívený špatného domu s následným útěkem přes bazén totéž). Ale je toho málo a když už se někde něco rýsuje, zůstane to nevyužito. A finální "masakr"? I kdybych se oprostil od toho, jak mi byla celá ta hra tentokrát proti srsti, pořád tu není dost zábavných nápadů. Původní filmy obstojně dokázaly do hrané podoby převést gagy typické pro hektické kreslené kraťasy. Nový snímek působí v konstrukci pastí tak tlačeně, že mi i kdysi nenáviděná trojka (jediný díl, který jsem měl to "štěstí" vidět v kině) přijde jako snesitelný film.
Tvůrce prvních dvou dílů Chris Columbus projevil extrémní rozmrzelost nad tím, že vzniká nový díl Sám doma bez toho, aby ho studio jakkoli kontaktovalo. Vážně bych chtěl vidět jeho výraz, až zjistí, s čím nakonec režisér Dan Mazer (Děda je fotr) přišel. Svalovat vinu na něj, případně na scenáristu, by ale bylo liché. Jistě, jeden to napsal, druhý natočil. Podobnou ptákovinu měl ale někdo z vedení zarazit už ve fázi prvního nástřelu děje.
Home Sweet Home Alone je zajímavý filmový zážitek z toho hlediska, že aby někdo něco takového vůbec odklepl a zafinancoval, to se opravdu moc nestává (z posledních let byl v rámci rodinných úletů podle známé značky podobně vykolejený snad jen Dolittle s Robertem Downeym Jr.). Každopádně si nekažte Vánoce naději, že "to třeba nebude tak zlé". Skutečnost je ještě horší. To už si radši dejte tu trojku. Ta aspoň chápe, o co v téhle sérii jde.