Recenze: Chlap na střídačku - je tohle zábava, po které ženy v kině touží?
Je to pro mě překvapivé, ale nedokážu si aktuálně vzpomenout na žádný mainstreamový film, který by se jako hlavní dějové linii věnoval tomuto vděčném námětu, který nabízí tolik potenciálních možností.
Chlapa na střídačku napsal a režíroval Petr Zahrádka, který dosud pracoval na televizních projektech, které jsem (naštěstí) neviděl. A nevylučuji, že jako podzápletka nějakého televizního seriálu by Chlap na střídačku mohl být skoro přijatelný. Skoro. Mohl. Ale není.
Tento film má na české poměry docela slušné "production values". To znamená, že třeba kameraman, střihač nebo skladatel (Jan P. Muchow) vědí, co dělají.
Bohužel, Chlap na střídačku má scénář, který je nejen špatný, ale agresivně odpudivý a zrůdný.
Trailer:
Trailer je na české poměry velmi zručně sestříhán ve zcela nechronologickém pořadí, takže dává podstatně větší smysl než samotný film
Jako první mě zaujalo, že z filmu vůbec není jasné, jak ve kterou chvíli hlavní postavy přijímají svůj úděl. Je Langmajer rád, že může teď střídat dvě ženy? Nebo se cítí trapně? Je Chýlková racionální a dělá to, co je nejlepší pro zachování její rodiny? Nebo je to ďábelský plán, jak získat Langmajera opět jen pro sebe? Nebo chce Langmajera zničit za to, že jí byl nevěrný? Nebo je to nejdřív jedno a později se to přerodí v druhé? Nic z toho není jasné, neboť postavy se v každé scéně chovají zcela jinak, naprosto náhodně. Je to jako kdyby si tvůrci sepsali všechny možné scénky a vtípky na téma "co by se mohlo teoreticky stát, kdyby se manželka a milenka dělily o chlapa", a všechny tyto scény do filmu ve zcela náhodném pořadí umístili. V některých scénách se obě ženy spojují proti hrdinovi. V jiných scénách o něj spolu bojují.
Jde zjevně o film určený především ženskému publiku, neboť Langmajerův hlavní hrdina je od začátku do konce zcela pasivní a se smutným výrazem provádí cokoliv, co mu nějaká z žen poručí. Například se chystá odejít jako každý druhý týden od manželky k milence, ale manželka mu na poslední chvíli nečekaně hodí na krk jejich dvě malé děti. Langmajer nejen že neodmítne, ale ani na to předem milenku neupozorní (například telefonním přístrojem), takže podle očekávání děti překvapí milenku rozvalenou v sexy prádélku na gauči. Což mě přivádí ke konstatování že ve filmu opakovaně dojde k tomu, že je nějaká postava jinou postavu brutálně ponížena / zesměšněna / ztrapněna, ale jen nad tím mávne rukou a o pár minut později jsou kamarádi / kamarádky.
Jediné dvě další důležité mužské postavy jsou kolega milenky (Andrej Polák) a Langmajerův nejlepší kamarád (Martin Pechlát). Kolega je explicitní gay, který celý film nepředvádí (bez přehánění) nic jiného než scénky na téma "podívejte, jsem buzna, hahaha". Langmajerův kamarád vypadá nejdříve jako normální kámoš, kterému je líto, že na něj Langmajer nemá čas, ale později se ukáže, že spí s Langmajerovými fotografiemi, a hádejte, jak to dopadne...
Další postavy ve filmu jsou manželčina matka (Iva Janžurová) a její manžel gentleman (Pavel Nový). Janžurová je dávno smířena s tím, že Nový je megaproutník a upřímně mu to přeje, protože je to pro jejich vztah dobré. Jejich příběh by pravděpodobně mohl být zajímavý a filmově vděčný, ale jsou ve filmu málo a prakticky zbytečně (Janžurová si s Chýlkovou občas promluví o jejím údělu nebo jí s něčím pomůže).
V Chlapovi na střídačku je obrovské množství scén, ve kterých se hlavní postavy chovají jako strašlivé svině, ale máme se tomu smát. Když je Langmajer u milenky, manželka Chýlková mu posílá sexy fotky a ukecá ho, aby od milenky "utekl" k ní domů a po mnoha letech ji osouložil. Milenka si nastaví v mobilu budíky, aby několikrát za noc Langmajera vyhonila a on pak nemohl souložit s manželkou. Manželka udělá Langmajerovi zkažený karbanátek (v traileru to vypadá, že ho dělá milenka), aby u milenky měl průjem a nemohl souložit. Milenka se natočí při divoké souloži s Langmajerem a video vítězoslavně pošle manželce... Vyvrcholí to epickým závěrem filmu, kdy (SPOILER!) Langmajer dostane z obou žen infarkt a ochrne, takže si ho obě dámy společně na laně pouštějí na nafukovací matraci po rybníčku a debatují, jestli v tomto stavu může ještě mít erekci, čímž film skončí.
Většina z toho by v jiném filmu jiných tvůrců teoreticky mohla být nějakým hodně černým způsobem vtipná nebo aspoň ironická. Na to by ale bylo zapotřebí scenáristických a režisérských kvalit, které jsou zcela mimo dosah Petra Zahrádky. Dlouho mi v kině nebylo tak stydno, jako když jsem musel sledovat dvě hlavní herečky, kterak se různě obnažují, dělají sexy pózy v sexy prádelku a "legračně" souloží s Langmajerem. Bylo mi ale dost smutno i z toho, že velmi slušní herci vůbec nevědí, co se svými postavami dělat, neboť nejsou vůbec nijak definované.
Chlap na střídačku je pravděpodobně zajímavým námětem na nějakou genderovou studii o tom, co mainstreamový zábavní průmysl pokládá za "zábavu, po které ženy touží", a jak se to protíná s tím, po čem ženy opravdu touží. Opravdu ženy touží po neschopném nekňubovi, se kterými si mohou dělat, co chtějí, a udělají cokoliv pro to, aby ho získaly jen pro sebe? Docela by mě zajímalo, co o tomto filmu řekne někdo, komu se líbil a je schopen sestavit rozvitou větu. Pokud o někom takovém víte (například pracujete v domově důchodců pro ne úplně staré důchodce), ozvěte se mi.