Recenze: Daria - tak mizerný český film, že ho prostě MUSÍTE vidět!
Pokud by šlo o film od nějakého renomovaného tvůrce, bez problémů bych věřil, že jde o sofistikovaně jemnou parodii. Teoreticky je to pořád možné. Ale vzhledem k tomu, že ho režíroval celovečerní debutant a scenáristou byl autor této věci, pokládám to za krajně nepravděpodobné.
Toto je nejen fotografie z filmu Daria, ale současně také rekonstrukce mého psychického rozpoložení při sledování filmu Daria
Prvních pár minut filmu jsem byl neironicky natěšený, neboť po prvním záběru děvčete s hezkými nahými ňadry v posteli následovaly animované úvodní titulky s údernou písničkou, které byly slušně stylové (comicsově animované jako třeba cutscény ve hře "Darkest Dungeon") a psychedelické - vyskytoval se v nich mimo jiné čínský drak a Satan (několikrát). Že by se v našich končinách konečně podařilo natočit něco takhle stylizovaného? Inu, nikoliv... Ale je to složitější.
A teď už k detailnímu popisu děje (tak jak jsem ho pochopil), proloženému nějakým tím hodnocením:
Mladý Marek (Jaromír Nosek) je psychiatr. Jeho matka (Jana Šulcová) je primářka psychiatrické nemocnice. Marek se přes internet seznámí se sexy děvčetem se zlověstným jménem "Daria Černá" (Klára Miklasová) a jde s ní na rande. Předtím krátce uvidí z okna svého bytu divného chlapíka s bednou (viz dále).
Trailer:
Rande proběhne standardním způsobem. Daria prozradí, že je magistra farmacie, jinak není nic zajímavého řečeno a pak jdou oba domů. Pořád jsem byl ještě docela natěšený, neboť film je úderně ozvučený, sestříhaný a dostatečně vizuálně filtrovaný, a o mnoho více od filmu nevyžaduji.
Bohužel následovala scéna, následkem které konečně vyšlo najevo, na co se dívám.
Marek před svým domem narazí na toho divného chlapíka, kterého 5 sekund viděl na počátku filmu, a tento ho pozve do hospody. Marek okamžitě jde, aniž by se zeptal "proč?", což mě vedlo k domněnce, že jsou staří přátelé. Ale nikoliv. Divný chlapík se představí jako Taz (protože je nezastavitelný jako tasmánský ďábel), ztluče pomocí kung fu několik punkerů / metalistů a začne Markovi vyprávět (pomocí psychopatických flashbacků) historku o tom, že ho kdysi zkopali v tramvaji tři lidé, o kterých věděl jen to, že jsou z pražského klubu Compton. Taz se tam vydal, chlapíky tam našel, a jeden z nich ho prostřelil třemi ranami ze své pistole. Taz to přežil a od té doby se nebojí smrti. Marek se mu svěří, že byl na rande s Dariou, ale ta se mu již několik dní neozývá.
Tato scéna způsobila, že jsem se zklamaně přestal neironicky těšit, neboť v ní byly jasně vidět kvality filmu: Marek jde s někým úplně cizím bez váhání do hospody, aby si nechal vyprávět složitou historku, která nemá zcela nic společného s tím, co se dosud ve filmu dělo, a nakonec se mimochodem dozvíme zásadní informaci, že se tato scéna odehrává několik dní po rande s Dariou. Je to zmateně napsáno a ještě zmateněji natočeno, ale je to pouhý příslib toho, v co se zbytek filmu zvrhne a co mi umožnilo radovat se z něj ne-neironicky (tedy ironicky).
Marek jde navštívit svou matku na psychiatrickou léčebnu, kde na něj pacienti kříčí věci jako "Satan tě sleduje!" nebo "Už začala apokalypsa? Svět je v píči!" Zde mu matka nabídne několik složek, aby si z nich vybral pacienta, kterého si chce vzít na starost. Marek řekne "tak třeba tuhle" a ukáže na složku Darii Černé. Přitom neprojeví jakoukoliv známku překvapení, což mě vedlo k teorii, že se díváme na flashback, ale nikoliv. Marek prostě náhodou uvidí na psychiatrii složku děvčete, se kterým byl před pár dny na rande, a začne ji psychiatricky analyzovat.
Následuje scéna, ve které nahá Daria souloží na ohnivé posteli se Satanem. To není žádné žertovné přirovnání nebo eufemismus. Skutečně následuje scéna, ve které nahá Daria souloží na ohnivé posteli se Satanem. Potřebujeme víc takových českých filmů.
V popředí rozostřená nahá ženská bradavka!
Daria v blázinci Markovi řekne, že se cítí jako těhotná šlapka. Matka doma vysvětluje Markovi, že Daria nemůže být skutečně těhotná, protože jako farmaceutka by musela vědět, že v blázinci bere léky, které by zabily její plod. Marek se diví, že matka dělá k večeři guláš podruhé v tomto týdnu. Matka je zmatená a uplakaná, protože se její ex-manžel znovu žení (a proto zřejmě udělala guláš podruhé v tomto týdnu). Marek hraje poker v luxusním casinu. Před casinem potká Taze, který zde dělá vyhazovače a informuje Marka, že casino patří nějakému bohatému Schwarzovi, který náhodou projde kolem.
V tuto chvíli jsem se ještě chytal stébla a doufal, že by film mohl být o tom, že Daria byla oplodněna Satanem a nyní chce potratit jeho pekelné dítě. Bohužel ne. Soulož se Satanem (s velmi slušnou a jistě drahou maskou) byla jen noční můrou.
Bohužel, v tuto chvíli bylo již nad slunce jasné, že Daria je jeden z těch filmů, kde se pořád objevují nové postavy a nové podzápletky, z nichž většina je zbytečná, ovšem divák předem neví, které to jsou, takže je vysoká šance, že si nezapamatuje zrovna těch pár, které posléze budou důležité. Ale snažil jsem se, co nejvíc si toho psát...
Daria je po čtrnácti dnech propuštěna z blázince a Marek udělá to, co by udělal své pacientce každý pořádný psychiatr, totiž jde k ní domů, aby se spolu vyspali.
Náhodná odbočka: Zajímavé je, že Daria bydlí v pražské ulici Na Hrobci, v bytě s jižním výhledem na železniční most, který vypadá úplně stejně jako byt, ve kterém bylo natočeno několik mezinárodně slavných pornografických filmů. (Zrovna teď nemohu žádný z nich dohledat, ale pokud mi pomůžete, přidám sem odkaz.)
Daria u sebe doma Markovi řekne, že v jejím bytě straší, ozývají se divné zvuky a samy se zavírají dveře. Pak možná následuje sex, možná ne, ale Marek má v noci noční můry a zdá se mu, že ho Daria probodla (přičemž opět uvidíme její velmi estetické nahé bradavky).
Ráno Daria nechá Marka ve svém bytě, odejde pryč a okamžitě po záběru jejího odchodu následuje záběr, jak se odpoledne vrací domů. Marek (který zřejmě celý den zůstal u ní doma) jí vysvětlí, že v domě nestraší, divné zvuky jsou hodiny ve vedlejší místnosti a dveře zavírá průvan. Také ji obviní, že vůbec není blázen. Daria hystericky trvá na tom, že kolem ní něco není v pořádku, že ji záhadně vyhodili z práce, že kolem ní mizí lidé a že je opravdu blázen, že na to má papíry z blázince Červený vrch, kde byla před třemi měsíci. Papíry z její skříňky ale záhadně zmizely! Marek okamžitě zavolá do blázince Červený vrch a tam mu řeknou, že u nich Daria Černá nikdy nebyla. Tato scéna vypadá (znovu), jako kdyby shrnovala hodinu nějakých zvratů, které ve filmu chybí, neboť o většině z toho, o čem Daria mluví, se nikdy předtím ve filmu nikdo nezmínil.
Daria vyhodí Marka z bytu. Kamera vyjede nahoru, skrz strop, a uvidíme, že na půdě nad Dariou sedí padouši u mnoha monitorů, na kterých sledují všechno v Dariině bytě!
V tuto chvíli se tedy ukáže, že místo o Satana půjde o spiknutí a že po Darie někdo jde. Všem těm, kteří po ní jdou, budu nadále říkat "padouši" a je jich celkem dost, takže jsem si je pletl a kdykoliv uvidíte v následujícím textu slovo "padouch", nejsem si bohužel jistý, který z nich to byl...
Padouši si po telefonu vysvětlí, že "s Červeným vrchem se jim to podařilo ututlat, ale bylo to o fous".
Jeden z padouchů je dabovaný do češtiny skoro stejně strašně jako Taz.
Marek jde (náhodou?) kolem domu Darie a uvidí před ním taxikáře (v taxíku), který fotografuje teleobjektivem Dariino okno.
Marek jde domů, kde mu přijde email s názvem "Jste v nebezpečí" a v jeho náhledu je vidět společná fotka Marka a Darie. Marek email nerozklikne (což je zúročeno o hodinu později, vydržte).
Jeden z padouchů jde na psychiatrii za Markovou matkou, ukáže jí průkaz Policie ČR (ale nedovolí jí pořádně si ho prohlédnout, HA!) a snaží se zjistit, zda Marek byl v blázinci u Darie. Matka to zapře.
Marek jde k Darii domů, vyjde s Darií ven a nasednou do dodávky, kterou řídí nějaká nová postava. Dodávka jede za Prahu, sleduje ji padouch - taxikář. Někde za Prahou ji nuceně zastaví, násilně ji otevře a uvnitř jsou dva neznámí lidé, kteří jsou oblečeni a nalíčeni přibližně jako Marek a Daria, a kteří tvrdí, že jsou herci. Padouch - taxikář zařve "Tyvole zkurvený herci tyvole!" a následuje vizuální "rewind", zpět před honičku a uvidíme, že se Marek a Daria na schodišti domu prohodili s dvojníky. Celá tato scéna je natočena (stejně jako mnoho předchozích scén), jako kdyby ji režíroval Michael Bay, ale neměl peníze - což je docela zábavné a docela úspěšně to zahání v průběhu filmu nudu.
Skuteční Marek a Daria jdou za Tazem, který jim zaváže oči a odveze je do bezpečí. "Bezpečím" se ukáže být vila milionáře Schwarze, majitele toho casina a zaměstnavatele Taze. Zde se ukáže, že Schwarz se ve skutečnosti jmenuje Černý a je otcem Darie, což Taz od počátku věděl. Tedy osoba A veze osobou B za osobou C, která je otcem osoby B, do vily, kde osoba C vyrůstala, a cestou jí zaváže oči...??? Černý dá Darii a Markovi hromadu hotovosti (protože používat karty je nebezpečné) a pošle je s Tazem ukrýt se na speciální farmu.
Farma je vskutku speciální, protože se na ní nachází vše následující:
- zvířata
- pěstírna květin se strašidelným osvětlením. Květin, které nebyly kanabis, aspoň pokud si pamatuji, jak kanabis vypadá
- malíř, malující velké plátno s nahým plešatým mužem
- skupina steampunk lidí ve steampunk oblecích, kteří zde vyrábějí steampunk předměty k následnému prodeji
- Zde se šéf farmy Marka zeptá, zda ví, co znamená slovo "steam"
- slepá služebná Tereza
- "Profesor", který se skrývá v laboratoři, dělá tam neznámo co a "kdysi ten blázen býval odborník na biochemii"
Opět platí, že většina toho, co na farmě je, nijak nesouvisí s předchozím ani následujícím dějem filmu.
Náhodná odbočka: Někdy na farmě proběhne následující dialog: "Co řešíte? - Bavíme se o házený. - Kecy, nikdo se nebaví o házený."
Mezitím Taz v Praze pátrá, tzn. zmlátí několik padouchů a přijede na farmu s informací, že padouši hledají "nějaký papír s čmáranicí". Nato vyjde najevo, že Daria u sebe má počmáraný papír, který jí dal nějaký blázen v blázinci Červený vrch. Také vyjde najevo, že (cituji) "Taz nezná strach a ztratil i schopnost rozsévat sémě".
Marek a Daria se konečně sejdou s Profesorem (Jiří Schmitzer, přibližně imitující Jeremyho Ironse v Dračím doupěti a tudíž velmi zábavný). Ten okamžitě Darie naznačí, že "Jste chytrá holka, tak jste se při své práci určitě zajímala o to, proč při spektrální analýze dochází v některých chemikáliích k odchylce a je v nich obsažená látka, která tam být nemá". What the fuck?
Náhodná odbočka: Někde v této části filmu se odehraje dialog: "Negativní příčiny plodí negativní důsledky - Ojojój!", který mě zaujal tak, že jsem si ho zapsal, ale už si bohužel nepamatuji souvislost. Zřejmě ho pronesla některá z těch špatně dabovaných postav.
Marek a Daria se na farmě rozhodnou mít sex. Opět uvidíme estetické bradavky. Uprostřed sexu někdo řekne "Chcete mluvit s Profesorem?" a ukáže se, že v rohu místnosti stojí slepá Tereza. "Jak jseš tady dlouho? - Celou dobu. Promiňte, nedívám se."
Marek a Daria jdou znovu za Profesorem, který jim vysvětlí, že ten blázen na Červeném vrchu byl slavný doktor Pavel Šmíd, který "vynalezl unikátní lék, který podobně jako herbicidy selektivně hubí rakovinné buňky", ale vláda / média / někdo jiný to ututlal a poslal ho do blázince. Šmíd udělal několik čmáranic, ale jen jedna z nich obsahuje skutečnou formuli léku, a právě tuto čmáranici dal Šmíd Darie. Marek a Daria jen přikyvují a nezeptají se "proč?", "cože?" nebo "jste na drogách?"
Marek uvidí (pořád na farmě) dítě s gumou. Gumu mu sebere a vygumuje většinu čmáranice, čímž se na ní objeví něco jako dlouhá hexadecimální čísla.
Marek klikne ve svém počítači na náhled emailu "Jste v nebezpečí" a objeví se strašidelná stránka "404 soubor chybí".
Padouch přes Schwarzovu manželku a Markovu matku vypátrá Taze, vysměje se mu, že nemůže rozsévat sémě a zabije ho (pravděpodobně, není to vidět).
Padouch přijde v noci na farmu do ložnice Marka a Darie, sebere jim počmáraný papír (který je celý počmáraný, nejsou na něm vidět číslice, tudíž to chvíli vypadá, že vzal nějaký úplně jiný papír) a odejde.
Marek a Daria utečou z farmy do zasněženého lesa, kde Marek řekne Darie "Díky, že jsi ten papír přemalovala zase zpátky" (WHAT - THE - FUCK), Daria se škrábne o větev a hned poté jsou oba efektně obklíčeni a zatčeni ozbrojenci v helmách a s velkými zbraněmi.
Marek je odvezen do tmavé místnosti, kde sedí Norbert Lichý, který je Deus ex machina a řekne mu: "Vy se asi rád díváte na americké filmy, ale tady jste v České republice". Což je současně rada nad zlato pro tvůrce tohoto filmu.
- všechno ve filmu se dělo jen proto, že policie chtěla odhalit ilegální podnikání Schwarze a dostat se k němu před Dariu
- čísla na papíře byla jen čísla ilegálních účtů
- když Marek klikl na email "Jste v bezpečí", prozradil tím svou IP adresu a tak je policie našla. Policie totiž chytře věděla, že na ten email neklikne v den, kdy ho doma dostane, ale až o několik dní později, kdy bude na farmě.
- policie všechny na farmě pozavírala, protože to byli zločinci
- "Jste volný, nikdo vás tu nedrží, byl jste pouhou loutkou"
Marek vyjde ven z policejní stanice, je zmatený skoro stejně jako já v kině, a za ním se objeví auto, které ho pravděpodobně zajede (ale neuvidíme to).
Daria se probudí u sebe doma (znovu s nahým ňadrem) a je u ní dosud neviděný chlap, který jí vysvětlí, že je její soused z přízemí a že měla dlouho horečku.
Daria řekne "Takže to byl jenom sen?" a nevšimne si, že má na ruce jizvu z toho lesa, muhahahaha!
A to je konce filmu.
Dále se jen ze závěrečných titulků dozvíme, že Satana hrál Josef Rarach, že mediálním partnerem byl Playboy a že tento film byl podpořen z pobídek Státního fondu kinematografie, což je definitivní potvrzení toho, že tato instituce ve skutečnosti neexistuje, je to komplot a částka nesouhlasí.
Náhodná odbočka: Při závěrečných titulcích se znovu objevuje ten animovaný čínský drak, co byl v úvodních titulcích, přičemž jsem si vzpomněl, že se neobjevil nikde ve filmu (který se neodehrává v Číně a nevystupuje v něm žádný Číňan)
Film Daria je unikátní tím, že jeho slušná řemeslná stránka (např. kamera, hudba, střih) a slušné herecké výkony jsou podřízeny vizi scenáristy a režiséra, kteří jsou zcela mimo a zcela neschopní. Možná se domnívali, že natáčejí něco jako Jakubův žebřík. Nebo něco jako Muže z Acapulca. Nebo obojí najednou. Ale naštěstí se jim to nepovedlo a natočili krystalicky čisté WTF, které stojí za to vidět a čím více filmů znáte, tím zajímavější zážitek to pro vás bude.
Ale asi není vhodné jít na to do kina, neboť vás tam mohou kamarádi tvůrců okřikovat, když se budete smát.