Recenze #2: Godzilla II Král monster - Větší, hlučnější a dražší. Je to správně?

Recenze #2: Godzilla II Král monster - Větší, hlučnější a dražší. Je to správně?
Godzilla II Král monster | Warner Bros.
Po Godzille (2014) a King Kongovi (2017) do kin vábí Godzilla s pořadovým číslem 2. Už samotný podtitul Král monster implikuje přítomnost dalších prehistorických živočichů a tím pádem i ultimátní rubačku apokalyptických rozměrů. Trailer takovou premisu jen potvrzuje a navrch přihazuje i spoustu honosných obrazových výjevů, které společně s kouzelnou hudbou sugestivně zprostředkovávají setkání až velkolepě posvátné, dojmově podobné návštěvě opulentních barokních kostelů.

Trailer:

Godzilla II Král monster
S vědomím diametrální odlišnosti prvního a druhého dílu nelze opomenout alespoň krátké srovnání. Pokud bych měl být maximálně úsečný, poznamenal bych jen, že v pokračování je Godzilly o poznání více. Pokud bych měl být důkladnější, označil bych jedničku natočenou Garethem Edwardsem jako osobité uchopení celosvětového fenoménu, které ovšem svým minimalistickým (vzhledem k očekávání diváků) směřováním zdaleka všechny neuspokojilo. V opozici k autorskému pojetí revidujícímu konvence stojí pokračování Michaela Doughertyho, řešené přímočařeji a na první pohled divácky uspokojivěji – tedy mnohonásobným zmnožením monster a jejich vzájemných duelů. A pokud bych měl nabídnout čistě hodnotící pojetí, Edwards by zvítězil.
Ne že bych snad nebyl schopen užít si primitivní držkovanou za 175 miliónů dolarů a jako pseudochytrolín apriorně preferoval duchaplnější verzi. Důvod je jednoduše v tom, že Edwards svůj primární záměr naplňuje zdařileji než Dougherty – vystavuje napětí na neznámu, svůj triumf poodhaluje postupně, v náznacích a o to více pak finální klání funguje jako satisfakce za předchozí „strádání“.
Godzilla II Král monster
Godzilla II Král monster | Warner Bros.
Dougherty naopak svou sílu koncentruje v epickém konfliktu mytologických monster, jimž země včetně lidí slouží za užitečné rekvizity k destrukci (což se samozřejmě odehraje i v prvním díle, avšak ve značně nižším měřítku). Jenže při téhle epické válce nestvůr čnících do nebes dochází namísto opojného „wow efektu“ k udivenému „what the fuck“. Vizuální megalomanství zpočátku může působit atraktivně, velmi rychle se ale promění v epilepticky chaotické digitální orgie, z nichž bolí oči a mysl nevěřícně tápe, proč se ta halda peněž prošustrovala tak nesvědomitě (a podmanivost traileru je záhy ta tam).
Ano, je to velké, dokonce obrovské, je to také barevné a hlučné. Jenže velikost už dávno není něco, co by samo o sobě postačilo k získání přízně rozmazleného diváka, nehledě na sivá pozadí, z nichž sice náramně vystupují elektrické výboje titánů, po většinu stopáže ale spíše rozostřují dění na plátně.
Godzilla II Král monster
Godzilla II Král monster | Warner Bros.
Kvantitativně přemrštěný shluk postav, jejichž základní (a mnohdy i jedinou) funkcí je s užitím alespoň špetky logiky a nevhodně vážným výrazem osvětlit, proč se zrovna ta obří můra morduje s tím hořícím pterodaktylem na život a na smrt, a odkud že to k nám vlastně zavítali. Tahle osvětová činnost většinu z nich definitivně odlidšťuje, takže nakonec sdílíte počitky jen s mladou sympaťandou Millie Bobby Brown, dosud známou hlavně ze seriálu Stranger Things. Objeví se sice postava s argumentační rétorikou ne nepodobnou Thanosovi nebo Ozymandiasovi (Watchmen), bohužel oproti zmíněným vybudovanou na chatrných základech, bortících se takřka ihned po započnutí plánu.
Charles Dance, Vera Farmiga
Godzilla II Král monster | Warner Bros.
Hudba Beara McCrearyho představuje funkční spojení klasického symfonického orchestru a dechových nástrojů, společně s tradičními japonskými instrumenty a sborem, rámované jak standardními bicími, tak japonskými taiko (ukázka). Bohužel je originální soundtrack, vzdávající hold japonským předchůdcům, barbarsky přehlušen kompilací skřeků, hluků a neidentifikovatelných zvuků.
Bylo by jednoduché a snad i opodstatněné namítat, že mezi formativní vlastnosti příběhů s Godzillou nespadají prokreslené charaktery a koherentní příběh. To by mohlo být shovívavě přehlédnuto, pokud by ostatní konstitutivní složky řádně fungovaly. Jenže ony nefungují, film se utápí v rozmáchlém nevkusu a diváka z kinosálu vypouští otupělého. Že by se příští rok přišedší Godzilla vs. Kong (2020) propíraných chyb vyvarovala?
Celkové hodnocení: 60%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE