Recenze: Vzplanutí - Svět zkrátka není vždy krásným a romantickým místem
Vzplanutí | Filmasia
Jihokorejská kinematografie patří dlouhodobě k těm nejkvalitnějším v celé Asii a byla by chyba ji přehlížet, pokud si chce divák rozšířit své filmové obzory i za hranice Hollywoodu. Mysteriózní drama Vzplanutí z loňského roku je toho více než dostatečným důkazem.
Režisérem snímku je mně neznámý tvůrce Chang-dong Lee, jehož filmy však dlouhodobě sbírají chválu a ocenění na prestižním festivalu v Cannes. Vzplanutísi loni odneslo "pouze" nominaci na Zlatou palmu a zaznamenalo velmi vřelé reakce od mých přátel i v Karlových Varech, tudíž jsem byl na výsledek hodně zvědavý. A přestože se jedná o film na první dobrou nepoddajný a pocitově sterilní, má očekávání nakonec naplnil.
Trailer:
Vzplanutí
Příběh sleduje mladého muže Jong-su, jenž žije sám a v chudých poměrech na otcově farmě a jednoho dne potkává svou kamarádku z dětství Hae-mi. Proběhne mezi nimi rychlý románek a jinoch se zamiluje, avšak dívka odjíždí do Afriky za humanitárními účely. Když se vrátí, zatáhne oběma do života bohatého a blazeovaného Bena a rozehrává se podivný milostný trojúhelník, v němž se identity a činy dvou nových známých stávají pro Jong-su záhadné a osudové.
Vzplanutí | min
Film má dlouhých 148 minut a od prvních scén je zřejmé, že bude vyžadovat od diváka jistou spoluúčast. Vyprávění je pomalé a publikum se ocitá přímo v kůži málomluvného Jong-su, pro něhož jsou ostatní aktéři v podstatě jednou velkou neznámou. Na Hae-mi nemá navzdory jejím nadšeným příběhům z dětství žádné vzpomínky a Ben ztělesňuje onu pro většinu chudých nepředstavitelnou a nedosažitelnou sociální vrstvu, která nemluví o své práci, o soukromí ani o bohatství.
Snímek je tedy v prvé řadě přemýšlivým sociálním dramatem, které ukazuje majetkové rozdíly mezi lidmi, nemožnost vymanit se z vlastního prostředí a jít si za svými sny a absenci skutečného přátelství a kontaktu s okolím. Tuto upřímnou výpověď činí zajímavou mysteriózní cestou a mně nezbývá než smeknout klobouček, protože vyprávění navzdory vlastní zdlouhavosti drží pevně diváckou pozornost a je dopředu neodhadnutelné, čemuž přispívá i práce s měnícími se žánry - zpočátku sledujeme romantické drama, posléze mysteriózní detektivku, kdy hlavní hrdina pátrá po zmizelé Hae-mi -, a úplný konec, jenž samozřejmě nebudu vyzrazovat, se přehoupne do podívané, jakou skutečně nečekáte a která vás zasáhne.
Vzplanutí | min
Sice jsem si říkal, že po více jak dvou hodinách s minimem výrazných konfliktů jsem si zasloužil dostat více katarze a více zásadních rozřešení, ale při zpětném ohlédnutí vidím vyzrálé inteligentní dílo, které kreativně pracuje s pouhými náznaky a nenásilně nutí diváka přemýšlet. Nikdy neskáču nadšením ze silného metaforického konceptu, takže i zde jsem několik sekvencí absolvoval víceméně znuděně, avšak konfrontace tří postav, z nichž jedna (Hae-mi) zastává postupně pozici šedé eminence a katalyzátoru vnitřní proměny hlavního hrdiny, je natolik pohlcující a formálně kvalitní, že mi zkrátka nedovolila nudit se soustavně.
Vzplanutíje opravdu jiné než hollywoodský mainstream. Není to snímek, na který by se chtěl člověk dívat každý den, ale jedná se o dílo s neoddiskutovatelnou cinefilní aurou, s trpělivým a nečekaným vedením divácké pozornosti a se sociálním přesahem, u něhož se vyplatí vydržet až do konce. Po zhlédnutí vám nebude dvakrát příjemně, ale svět zkrátka není vždy krásným a romantickým místem - a tenhle film o tom dokáže velmi podnětně a procítěně pojednat.