Dnes v TV: Narušitel - nečekaně atmosférický český film náctiletého režiséra
Snažím se pokud možno, abych při recenzování nebral ohled na osobu režiséra. Film by měl být hodnocený stejně, bez ohledu na to, jak problematicky vznikal, a bez ohledu na to, jestli ho natočil ostřílený režisér nebo úplný začátečník. Přes tuto svou zásadovost se ale musím zastavit u skutečnosti, že režisér NarušiteleDavid Balda se narodil v únoru 2000, tudíž mu při natáčení filmu bylo 17-18 let.
Musím se u toho zastavit, protože to trochu vysvětluje některé aspekty filmu, a protože Baldovy schopnosti jsou obdivuhodné vzhledem k jeho věku. Takže pokud bych nevěděl, jak je režisér starý, dělal bych si z tohoto filmu pravděpodobně o něco větší legraci...
Trailer:
Další, co stojí za zmínku, je skutečnost, že Balda byl také kameramanem a spoluautorem scénáře, který vznikl podle autentických zážitků jeho dědečka, který dosud žije (a na konci filmu má myslím malé cameo). Takže jde o velmi osobní projekt a není tak snadné ho zesměšňovat.
A proč pořád píšu o té legraci a zesměšňování?
Protože Narušitel je velmi naivní film, který na mě svou atmosférou (atmosférou, ne zápletkou!) působil jako něco natočeného před 70 lety, s Oldřichem Novým v hlavní roli. Hlavním motivem filmu je radost hrdinů z létání (letecké scény zaberou značnou část filmu a většinou se v nich neděje nic, co by bylo nějak důležité pro zápletku) a správné chlapské kamarádství (no homo) mezi hlavním hrdinou, jeho mentorem a několika ostatními chlapci a chlapy, včetně starého pilota RAF (Stanislav Zindulka). A tato poetika většinou funguje docela dobře, pokud se naladíte na správnou naivní retro vlnu. Což je vzhledem k věku hlavního tvůrce opravdu zajímavé.
Jistě, film by mohl být v mnoha ohledech lepší. Hudba by mohla být něco víc, než jen opakované desetisekundové loopy s mírnými improvizacemi (a song s textem "Jsem narušitel systému, uletíme každému"). Rozpočet mohl být vyšší, takže by třeba ta havárie letadla mohla být i vidět, a ne jenom slyšet. Postavy StBáků by mohly mít větší hloubku než nacisti z Indiany Jonese. Mladí hrdinové by mohli v roce 1989 vypadat trochu jinak než v roce 1974 (vypadají zcela stejně). Ale základní myšlenka funguje a emoce jsou vzbuzovány víceméně tak, jak by měly být.
Co se týče režie a kamery, jsou řemeslně naprosto OK a snadno bych našel mnoho 30letých, 40letých nebo 60letých zkušených tvůrců, kteří režírují a kamerují mnohem hůř. Nemá problém ani s leteckými záběry a dost komplikovanými kamerovými jízdami.
Nejzásadnějším problémem filmu je scénář, který je místy naivní opravdu moc (že by se tomu asi smály i Rychlé Šípy) a snaží se o nějaká tajemství a šokující odhalení, která v závěru sice něco vysvětlí, ale obávám se, že zdaleka ne všechno. A taky by možná nebylo špatné pro mladší diváky přidat nějaké stručné vysvětlení, co některá slova znamenají - například "Svazarm" nebo "kumulus".
Balda předtím natočil dva kratší filmy (které jsem neviděl), ale docela by mě zajímalo, co by si počal s kvalitním scénářem a rozpočtem 100 milionů dolarů...