Recenze: Hmyz - je poslední film Jana Švankmajera současně i jeho nejhorší?
Totiž, kromě toho, že sledujeme partu neschopných herců (tedy schopných filmových herců hrajících neschopné divadelní herce), kteří mají nejrůznější psychologické problémy a trpí halucinacemi, je to volně promícháváno s "filmem o filmu", tzn. vidíme Švankmajera jak instruuje herce, připravuje záběry a vysvětluje divákovi, jak má film Hmyz chápat. Přičemž toto vysvětlování by se dalo shrnout větou "Nijak to chápat nemůžete, je to takové absurdní loutkové divadlo."
Což je bohužel pravda.
Pár čistě faktických shrnutí:
- Animací / triků je v celém filmu asi tak 120 sekund celkem.
- Hru "Ze života hmyzu" si nijak neužijete, protože z ní vidíte jen pár fragmentů, aniž byste tušili o čem je, natož jaké má hlubší významy.
- 99 procent filmu se odehrává v malém špinavém divadélku, zbytek na ulici a na nádraží
- Záběrů "ze zákulisí", bořících čtvrtou zeď, je odhadem tak 5-10 minut.
Vzhledem ke své předchozí tvorbě a věku má jistě Švankmajer právo natočit si co chce, dostat na to případně i nějaké peníze od státu, a nemuset nikomu vysvětlovat, proč to natočil a co tím myslel.
Trailer:
A já mám právo napsat, že dle mého názoru Švankmajer ustrnul kdesi v minulých desetiletích, pravděpodobně netuší co se dnes natáčí (nejen v animovaném žánru, ale ve filmu obecně), jede jaksi na autopilota a s minimální námahou náhodně skládá náhodné střípky svých "best of" z minulých desetiletí. A celé to působí jaksi mnohem odbytěji než to, co tvořil v minulých desetiletích. A především mnohem bezzuběji. Je jasné, že film má čemusi nastavovat zrcadlo (pravděpodobně nám), ale dělá to tak zprofanovaným a utahaným způsobem, že jsem neměl nejmenší motivaci snažit se to nějak analyzovat.
Většina scén pozůstává z toho, že divadelní herci odehrají (strašně špatně) kus scénky od Čapků, divadelní režisér jim vynadá, že hrají špatně, a oni ji odehrají znovu, stejně špatně. A pak znovu, desetkrát dokola...
Mezi tím je občas něco absurdního / surrealistického, což většinou v nějaké podobě obsahuje hmyz. Možná jsou to vize herců, možná se to opravdu stalo, možná se nic z toho nikdy nestalo a všechno si to představuje Švankmajer. Bylo mi to úplně jedno.
Zdaleka nejzajímavější jsou ony pasáže "ze zákulisí", ve kterých je vidět, že herci občas netušili, co po nich Švankmajer chce, a že některé scény vznikaly až absurdně složitým způsobem (vzhledem k dosaženému výsledku): Například vteřinový záběr zvětšující se chrobákovy kuličky vznikl tak, že produkce vyrobila deset koulí ve velikosti od 10 cm do 1 m, a ty pak pomocí animace vystřídala před kamerou - tzn. každá z nich se vyráběla několik hodin/dní a každá z nich je na plátně vidět desetinu sekundy. To mi skoro zavání nějakým sofistikovaným tunelováním... Nebo to všechno bylo také nahrané (viz Ztraceni v Mnichově), a v tom případě palec nahoru.
Škoda, že je těch "záběrů ze zákulisí" tak málo. Údajně vzniká i celovečerní "film o filmu", který pravděpodobně bude podstatně zajímavější, než film samotný.