Recenze: Cizinec ve vlaku - Liam Neeson, záhadná žena a vražedná hra se smrtí
Dostane 100 000 dolarů (čtvrtinu předem) pokud se mu podaří najít a GPS sledovačem označit pasažéra, který vystupuje na konečné a má alias "Prynne". A nesmí o tom nikomu jinému říct. Michael po krátkém zdráhání souhlasí (ty peníze se budou hodit) a tím začíná vražedná hra se smrtonosnou smrtí, jak už to v podobných filmech chodí.
Zpočátku jsem byl docela natěšen, protože prvních pár desítek minut filmu je natočeno citlivě, ve správném tempu a dokonce s některými originálními audiovizuálními nápady, které u tohoto podžánru většinou nevídáme. Když se ale (okolo 30. minuty) rozjede vlaková akce, začne všechno jít pomalu, ale jistě (a konstantním tempem) do kopru.
Michael střídavě pátrá a střídavě se odhodlává na všechno vykašlat, ale to mu padouši nechtějí dovolit a tlačí ho ke splnění úkolu posléze i pomocí vydírání (přes ohrožení Michaelovy rodiny). Postupně se ukazuje, že padouši mají téměř nadpřirozené schopnosti, protože mohou dosáhnout naprosto čehokoliv (například jakoby "náhodou" na chvíli zastavit vlak přesně tak, aby z něj Michael viděl výjev, který v tu chvíli iniciativně sehrají 100 metrů od vlaku s dalším člověkem, který nic netuší). Nahackovat jakýkoliv telefon nebo elektronický systém pro ně není nejmenší problém a vědí naprosto o všem, co Michael provádí. Jistě jsem nebyl sám, koho v tu chvíli napadlo, že takoví superpadouši by svůj ďábelský plán snáze provedli bez donucování Michaela k čemukoliv (jistě by při svých schopnostech našli jednodušší způsob). A to jsem v tu chvíli netušil, o jaký ďábelský plán jde.
Trailer:
No a posléze je konečně odhaleno o jaký plán vlastně šlo (není to nic zásadně překvapivého, naopak) a v tu chvíli, obávám se, vyjde najevo, že se postavy ve filmu (padouchové i ten "hledaný") chovaly zcela dementně a v rozporu se zdravým rozumem si svou situaci většinu času zbytečně komplikovaly.
Jako thriller Cizinec ve vlaku (2017) nefunguje, neboť je jeho zápletka strašlivě blbá (tak blbá, že je možné, že jsem ji vůbec nepochopil, a je mi to jedno).
Bohužel ale film nefunguje ani jako absurdní směs akčně thrillerových scén (ledacos nasvědčuje, že se tvůrci snažili o jakousi updatovanou poctu Hitchocockovi a jeho vysoce stylovým absurdním směskám).
Totiž, v prvních dvou třetinách filmu je akčních scén dost málo (jen trochu fackování s různými individui ve vlaku), pak přijde něco jako Nebezpečná rychlost (1994) a brutálně přehnaný CGI-fest, při kterém všechno vybuchuje a vagóny létají vzduchem (což je zábavné a docela dobře jsem se bavil). A po tomto "akčním vyvrcholení" následuje ještě dost dlouhá "situace s rukojmími", která by měla asi být napínavá a plná zvratů, ale v tu chvíli už mi to bylo tak nějak všechno jedno, a vůbec mi nezáleželo na tom, zda se nakonec ukáže, jestli X byl zlý a šil to na hodného Y, nebo nějaká libovolná jiná kombinace X/Y/zlý/hodný/šil/nešil.
Liam Neeson se podle vlastních slov tímto filmem loučí s akčním žánrem (je mu 65 let)! Proč si sákryš nemohl vybrat trochu lepší materiál?