Recenze: Z X-Men: Apokalypsa je výrazně cítit "únava materiálu"
Dovolte mi začít jedním čistě faktickým zamyšlením nad tím, jak vlastně tento film zapadá do kontinuity X-Men. Odehrává se v roce 1983, což znamená, že vracející se hlavní hrdinové by měli být o 21 let starší, než ve filmu X-Men: První třída (2011), který se odehrával za Kubánské raketové krize (1962). T.j. James McAvoy, Michael Fassbender nebo Rose Byrneová hrají v tomto filmu postavy, kterým je okolo 50 let! Na to rozhodně nevypadají, ovšem chovají se podle toho, takže působí dost divně, když McAvoy hraje úctyhodného profesora, ke kterému mají úctu jeho studenti, vypadající přibližně stejně staří jako on.
Je tu ovšem také možnost, že časová linie byla nějakým způsobem změněna tím, že ji v roce 1973 narušil Wolverine, cestující časem z budoucnosti ve film X-Men: Budoucí minulost. Ten vznikl předloni a jeho hrdinové by v něm měli být o 10 let mladší, než v tomto filmu. Na jeho konci byli "vzkříšeni z mrtvých" slavní X-Meni jako Storm, Jean Greyová nebo Scott Summers. Ti se nyní objevují v Apokalypse ve svých mladých verzích (hraní jinými herci) a přiznávám, že vůbec nechápu, jestli spolu ty jejich mladé a staré verze mají mít něco společného, nebo je to zase nějaký reboot. A nechtějte, abych se do toho snažil ještě montovat události ze dvou celovečerních Wolverinů...
Trailer:
Toto prapodivné ignorování kontinuity probíhalo už předchozím filmu, ale tentokrát jsem o něm více přemýšlel, neboť v téměř dvouapůlhodinové Apokalypse je mnoho pomalých scén, při kterých máte spoustu času přemítat o prkotinách a bavit se věcmi, kterými byste se u zábavnějšího filmu bavit nestíhali. Například:
- K celé základní zápletce by nedošlo, kdyby polská policie uměla lépe zacházet s lukem
- Ve Východním Berlíně v roce 1983 poslouchají tento český song.
- Hlavní padouch předvede své zlo tím, že zničí všechny jaderné zbraně na světě.
- Nejmocnějším mutantem je s přehledem Quicksilver (který vlastnoručně zachrání, jednoho po druhém, 20 dalších mutantů v nejlepší scéně filmu, kopírující jeho nejlepší scénu z předchozího filmu).
- V přísně tajné vojenské základně mají asi tucet leteckých kombinéz pro své piloty, přičemž čtvrtina z nich je ušita na míru malým prsatým ženám.
- Ve filmu je specifický vtip, založený na tom, že třetí X-Men film byl nejblbější ze série.
- Tatínek a maminka různě vyslovují jméno své dcery (Nýna / Ňyna).
- Hlavní padouch je namaskovaný trochu jako něco z pohádky Zdeňka Trošky a má pořád kukuč, jako kdyby se mu hrozně chtělo na záchod.
Děj se (opět) nese podle šablony "Magneto a Profesor X se neshodnou, přichází ultimativní zlo, Magneto se postaví na jeho stranu, pak si to rozmyslí, víceméně se udobří, konec". Do toho vedlejší postavy trpí svými traumaty (u některých z nich vidíme stejné trauma už potřetí v průběhu série) a "hodný" i "zlý" tým se pomalu dávají dohromady. A že je jich opravdu hodně. Je jich tolik, že skoro nikdo z nich nemá pořádný prostor, aby na plátně udělal něco víc, než zaujal svou typickou pózu a ejakuloval ze sebe své typické trauma.
Musím také poněkud homofobně konstatovat, že většina vedlejších postav vypadá jako stereotypní modelové z typického softcore gay magazínu (včetně dělníků v polské ocelárně nebo řadových vojáků). Profesor X sice vypadá poměrně hetero, ale má kašmírový svetr. Jestli to takhle půjde dál, tak hrozí, že se homosexuálům začne nadávat do X-Menů.
A když konečně dojde k hlavní akční scéně, je sice drahá, ale není příliš zajímavá. Silně se u ní projevuje fenomén "ve skutečnosti jsou všichni na špagátech" a protože se jí zúčastní tolik postav, mnohé z nich musí na dlouhé minuty z akce zmizet a zřejmě odpočívají někde za rohem.
Nejnovější X-Men nejsou vyloženě špatní, ale velmi výrazně se u nich projevuje "únava materiálu", t.j. znovu zkoušejí recyklovat přesně to, co v nich bylo inovativní před 15 lety a ucházející před 10 lety. Čím dál víc to vypadá, že téhle sérii ujíždí vlak a producenti nevědí, co s ní dál. Dlouho už to takhle dál nepůjde.