Recenze: Hardcore Henry aneb Vše je dovoleno, nic není nemožné
Co se týče děje: Je to akční sci-fi, odehrávající se v současném Rusku. Hlavní hrdina je klon/kyborg, bojující s padouchem s nadpřirozenými schopnostmi. Je to hodně mládeži nepřístupné, dočkáme se litrů krve, spousty roztrhaných těl, děravých hlav v maximálních detailech a nechybí ani pohledné ruské full frontaly a znásilňování.
Takže, schází vlastně něco k dokonalé spokojenosti?
Autorkou soundtracku je ženská, která v něm hraje vraždící ninja-dominu
Ruské holky jsou sexy
Nikdo neřeší, co je zač hlavní padouch, proč má nadpřirozené schopnosti a laboratoř ve vzducholodi
Nikdo neřeší spoustu dalších věcí a jsem si docela jist, že jsem úplně nepochopil tu trochu děje, která ve filmu je
Film je velmi, velmi podobný videozáznamu záznamu akční FPS videohry, jsem si zcela jist, že je to záměr a nevidím v tom žádný mínus (je spousta akčních FPS videoher, na jejichž záznam se budu 90 minut rád koukat). Akční vraždící scény se střídají s pomalejšími cutscénami, děj je naprosto absurdní a celé je to naprosto, naprosto šílené. Šílenější, než obvyklé videohry. Šílené třeba na úrovni hry Bulletstorm. Nebo na úrovni Raimiho starého Evil Dead II. Tzn. "vše je dovoleno, nic není nemožné, neexistuje autocenzura, logika nás nezajímá". Mnohé scény jsou tak přehnaně drsné, až jsou zábavné, a je to zcela jistě záměr. Kdyby takovýto film natočili v Hollywoodu, okamžitě by se přihrnuly ze všech stran žaloby mravokárců, volajících po bojkotu z nejméně tuctu různých důvodů. Připadalo mi to moc sympatické a osvěžující.
Hlavní problémy tohoto filmu jsou dva:
1) Rozpočet byl prý pouhé dva miliony dolarů, což mi připadá naprosto neuvěřitelné, neboť Hardcore Henry vypadá výpravněji, než filmy, které byly desetkrát až dvacetkrát dražší. Ale kdyby byl rozpočet sto milionů dolarů, film mohl být ještě o něco zábavnější.
2) Problém s tím, aby se film nestal během svých 90 minut fádním. Filmaři se v tomto ohledu opravdu snaží, přicházejí s nejbizarnějšími zvraty a s inovativními variacemi akčních scén. Například v jedné scéně se Henryho spojencem stane chromý profesor na invalidním vozíku, který pomocí VR přilby ovládá několik svých klonů, které nejsou chromé a mají různé zbraňové specializace (sniper, boj na blízko, berserker). Ale v jednu chvíli může vždy ovládat jen jednoho. A cílem mise je dostat toho chromého profesora ven z domu plného nepřátel. Ale přes to všechno jsem se ke konci filmu, při asi sté ultrabrutální smrti, nebránil jistému závanu nudy.
Jsem velice rád, že tento film vznikl, že jsem ho viděl a že se i přes své mizivé světové tržby tvůrcům bohatě zaplatí (vzhledem ke svému ještě mizivějšímu rozpočtu).
Jen se obávám, že další podobně natočený film nemůže vzniknout, protože v tomto vizuálním stylu prostě už není kam dál jít. Ale rád se nechám překvapit.
P.S: Film je natočen tak, že mě i přes neustálý pohyb first person kamery překvapivě vůbec nebolela hlava (na rozdíl od podobných scén v Grimsby).
P.P.S: Kdyby tento film natočil v přesně stejné podobě Lars von Trier nebo Steven Soderbergh, zcela jistě by se o něm psaly dlouhatánské rozbory, jak geniálně dekonstruuje akční kinematografii a jak sofistikovaně nastavuje zrcadla všemu možnému.