Recenze: Pan - každá legenda má svůj alternativní začátek
Tento film je režírován Joem Wrightem, který natočil několik filmů, z nichž např. Pokání bylo úžasné a ty ostatní (Hanna, Anna Karenina, Pýcha a předsudek) byly aspoň nápadité, nebo dokonce unikátní svým zpracováním. Pan vůbec nepůsobí dojmem, že režisér měl své dílo pod kontrolou, natož aby se v něm mohl nějak zajímavě předvádět. Ale popořádku...
Jak asi víte, původní Petr Pan (divadelní hra a kniha) se odehrává na přelomu 19. a 20. století, kdy se několik londýnských dětí (především Wendy) dostane do pohádkové Země nezemě, kde hodný létající Petr Pan bojuje (za pomoci víly Zvonilky) se zlým pirátem Hookem.
Tento filmový Pan se odehrává před všemi těmito událostmi (Petr je ještě normální kluk, žijící v normálním Londýně), ale za Druhé světové války, tj. chronologicky po nich! Tzn. je to pokus o nějaký prequel / reboot a filmaři by měli mít zatraceně dobrý důvod k tomu, že takovou radikální změnu provedou. K čemu ty nové možnosti využili? Kupodivu, skoro k ničemu.
Petr tedy žije smutně v sirotčinci, odkud je (spolu s ostatními dětmi) unesen piráty do Země nezemě. V průběhu tohoto únosu bojuje létající pirátská loď se stíhačkami RAF, a je zajímavé, že ani takováto potenciálně úžasná scéna není nijak extra zajímavá / zábavná. Stejně tak není zábavné, když piráti najednou začnou zpívat "Smells Like Teen Spirit". Česky. Jenom jsem znuděně pokrčil rameny a konstatoval, že v česky dabovaném sborovém zpěvu (opět) nerozumím ani větě textu. (V případě tohoto filmu si ale nemyslím, že by mu původní znění nějak zásadně pomohlo.)
Trailer:
Po příletu do Země nezemě Petr zjistí, že zde vládne zlý pirát Černovous (Hugh Jackman), který nutí děti v dolech těžit "Elfum", ten magický prášek (v knize létací, v tomto filmu omlazující). Petr zjistí, že umí létat (nezávisle na prášku), z čehož vyplyne, že je vyvolený. Petrovi se podaří utéct za pomoci Hooka, což je v tomto filmu hodný mladý chlapík s oběma rukama, oblečený jako Indiana Jones a společně hledají Indiány, kteří mají mapu k vílí zemi, ve které se možná skrývá Petrova máma, která možná není mrtvá. Nebo něco v tom smyslu. "Indiáni" jsou v tomto filmu představováni partou černochů, asiatů a jiných menšin, kterým šéfuje běloška Tygří Lilie (Rooney Maraová). Celý zbytek filmu pak je série honiček a bitek, kdy se Petr snaží dostat k těm vílám a Černovous se snaží dostat Petra (teď si uvědomuji, že si vlastně nevzpomínám, k čemu Černovous Petra potřebuje, ale asi to nějak vysvětleno bylo).
Do toho jsou náhodně roztroušeny motivy, které známe z Petra Pana, to jest třeba Smee (v této verzi vyzáblý dozorce), velký krokodýl, mořské panny a a tisíce maličkých víl (které nikdy pořádně neuvidíme, ale jedna z nich je oslovena "Zvonilko").
Jeden ze zásadních problémů tohoto filmu tkví v tom, že mě naprosto vůbec nezajímala jeho zápletka. Bylo jasné, jak musí skončit (Petr najde odvahu v srdci a získá péro na klobouk), kladným hrdinům se nikdy nic nemůže stát a s výjimkou titulní postavy jsou všechny ostatní nesympatičtí, sobečtí, prolhaní hajzlíci. Jediný Hugh Jackman se aspoň snaží být totálně batshit crazy, takže je občas aspoň trochu zábavné se na něj koukat. Dokud nezačne plakat.
Během celého filmu se dokonce nestane naprosto nic, z čeho by mělo vyplývat, že Hook bude někdy něco mít proti Panovi - jsou z nich nakonec nejlepší kámoši. Asi toho bylo dost vystříháno, protože dochází k legračním situacím, kdy je Tygří Lilie oslovována jménem, aniž by se předtím představila a Petr zničeho nic, jen tak přijde ke své typické kamizole s pérem a ke jménu "Pan" - pointa je pravděpodobně v tom, že tuto přezdívku získá od ducha své matky podle miniaturní Panovy flétny, kterou nosí na krku. Takže kdyby tam nosil třeba křížek s Ježíšem, jmenoval by se pak asi "Petr Kristus"...
Ještě existuje jakáž-takáž možnost, že byste si mohli film užívat na čistě audiovizuální úrovni, ale i v tomto ohledu přijdete překvapivě zkrátka. Na filmu rozhodně pracovali kvalitní výtvarníci a kostýmní návrháři, ale jejich nápadité návrhy přišly do značné míry vniveč a nejsou ve filmů zrealizovány tak, aby měly patřičný wow-efekt. Při většině velkolepých scén je patrné, že chudáci herci museli smutně poskakovat před zeleným pozadím a všechno to CGI kolem nich je bez života a lesku. A John Powell se snaží dělat jako že umí napodobit Johna Williamse, ale neumí...
Tento film je horší než Spielbergův Hook (který rozhodně patří ke slabším mistrovým kouskům), horší než Peter Pan a dokonce horší než nedávná Zvonilka a piráti.