US tržby: Drsný Liam Neeson sundal během 72 hodin veškerou konkurenci
De facto fenomenálně. Akčňák 96 hodin: Odplata (2012) vydělal za první víkend 50 milionů, což z něj nejenže dělá 100% hit, ale i jeden z nejúspěšnějších fláků letošního roku. Navíc se nedaří jen v zámoří. Celosvětově již má na kontě 117 milionů, takže je jen otázkou času, než Besson přitlačí na trojku (kterou Liam Neeson točit už nechce... ale to říkal i o dvojce). Je otázkou, jak dlouho filmu tempo vydrží. Zvěsti o slabém pokračování už se mezi diváky pomalu rozpínají a je jen otázkou času, než se stavidla uzavřou. V té době už ale bude vyděláno, takže Besson může slavit tak jako tak. Na jedné straně jsem rád (i přes rozčarování z dvojky) že naděje na další díl se stylovým Neesonem žije. Na té druhé mě hrozně mrzí, že někdo jako Megaton odvede fušerskou práci a přesto mu film vydělá. Takový Útěk z MS-1 (2012) je taky dějová blbina, ale mnohem lépe natočená a diváky si nenašla. Doufejme, že její režiséry Besson do budoucna využije.
Za zmínku stojí i to, že podobně velký otvírák není pro akční žánr vůbec samozřejmostí a dalece za ním zůstávají i tací Expendables či Bourne (!).
Přestože si Neeson urval většinu koláče, diváci měli zájem i o několik dalších kousků. Druhý skončil Hotel Transylvánie (2012), který není nic moc, ale svou pozici "aby bylo na co zajít s caparty" úspěšně plní. Polepšila si hudební komedie Ladíme! (2012), jež minule startovala na šestce, k čemuž jí stačilo 335 kin. O posledním víkendu přibylo 2400 sálů a ejhle, je z toho třetí místo a 14.7 milionů za víkend. Menším zklamáním je naopak ústup fantasticky hodnocené sci-fi Looper (2012) s Brucem Willisem, která i přes nadšené ohlasy vyklízí pole v "klasickém tempu". Pravda, čtvrtá pozice není o druhém víkendu žádná ostuda, ale podobná pecka by měla spíše stoupat, než klesat.
Poslední nováček týdne doplácí na hříchy svého tvůrce. Tim Burton si Temnými stíny (2012) letos slušně pošramotil u diváků pověst, neboť nabídl pouhý odvar svého talentu. Jeho animovaná (a černobílá!) novinka Frankenweenie (2012), která je rozvedením dnes již kultovního kraťasu z roku 1984, tak i přes výborné ohlasy a široké nasazení nezaujala. 11 milionů je pro projekt podobného tvůrce nepochybné zklamání a jediné štěstí je, že film stál střízlivých 39 milionů. S takovou se nepochybně zaplatí, Burton se ale musí zamyslet: Na jak dlouho mu upírský Johnny Depp odradil diváky?
Zdá se, že krize amerických kin pominula a diváci opět začínají brát sály útokem. Příští víkend pravděpodobně tak vděčný nebude, ale hned 19tého zamíří do celosvětových kin Paranormal Activity 4ka. Tam je úspěch jistý.