Bez doteku, celovečerní debut našeho nejmladšího režiséra, je v postprodukci
Ústřední postavou dramatu Bez doteku je dospívající Jolana (Tereza Vítů), které se problémy nevyhýbají ve škole ani doma. Svět plný nejistoty dává dívce jediný možný směr, vysnít si jinou, srozumitelnou „skutečnost“. „Řekl jsem si, že bych chtěl udělat něco temnějšího, ať už po sexuální stránce, tak po té dějové a střihové. Sepsal jsem námět, poslal ho kamarádovi a zeptal se ho jestli by podle něj napsal scénář, původně jenom ke krátkému filmu. Kamarád se ale rozepsal a vznikl 140 stránkový kolos. Krácení trvalo až do prvního natáčecího dne…“ popisuje historii projektu Chlupáček.
Režisérovi šli od samotného začátku všichni doslova na ruku. Na žádost účinkovat ve filmu kývl Ondřej Malý (majitel nevěstince) i Marian Roden (otčím Jolany). Před realizací celovečerního filmu měl Chlupáček na kontě „jen“ menší reklamní projekty nebo natáčení videoklipů. Spolupráce s profíky mu otevřela oči. „Když přijdeš na plac, kde je Ondřej Malý, jedná se o naprosto úchvatnou spolupráci. On přesně ví, co má dělat. A nejenom, že ti nabídne jak postavu vést, on ti ještě ukáže několik dalších možností, jak s tím pracovat,“ pochvaluje si spolupráci se známými herci Chlupáček.
Realizace Bez doteku oplývá ještě několika zajímavostmi, Chlupáček si totiž na pomoc až z Anglie povolal Michala Samira. Ten ve snímku figuruje na pozici druhého režiséra, na starosti má vedení herců. „Michal je tu primárně kvůli tomu, aby vedl herce, především Terezu, která hraje hlavní roli. Je to holka z konzervatoře, co nemá s filmem moc velký zkušenosti,“ vysvětluje záměr s druhou režií Chlupáček.
I pro Michala Samira je účast na natáčení Bez doteku doposavad největším zážitkem co se filmařiny týče. A to Samir vystudoval londýnskou Drama Centre, z níž vzešla taková jména jako Anthony Hopkins, Colin Firth nebo Michael Fassbender. „Na škole se režiséři v prvním ročníku věnují herectví. Profesoři tvrdí, a já tomu naprosto rozumím, že není možné režírovat herce aniž by člověk pochopil, co to vlastně obnáší. Takže ten první rok, ať se to zdá nebo ne, děláme starším režisérům vlastně balet. Já nemít tuhle průpravu a nastoupit na natáčení, kde je třeba Ondra Malý, tak bych asi docela šlapal vodu,“ přiznává Samir.
A jak probíhala spolupráce mezi ním a Matějem, hlavním režisérem Bez doteku? „Ze začátku jsme se hrozně báli, aby se z toho filmu nestaly dvě různé věci, aby Matějova kamera a moje herectví nešly proti sobě. Důležité proto bylo, že jsme o tom asi půl roku před natáčením na trase Anglie – Česká republika neustále vedli dialog. Myslím si, že jsme ve všem dokázali najít společnou řeč.“
Tu našel i Matěj Chlupáček zřejmě s nejzkušenějším členem štábu, kameramanem Alexanderem Šurkalou. „Spolupráce probíhala naprosto úžasně. Myslím, že nejlíp ze všech lidí na place. Se Sašou jsme byli naprosto na jedné vlně. Nikdy jsme neměli jiný názor co se provedení záběru týče,“ vypráví Matěj, který v současné době sedí ve střižně a dohlíží na postprodukci.
Snímek Bez doteku by měl jít do kin na podzim letošního roku. Film byl financován z peněz soukromých investorů a z vlastních zdrojů, což si vyžádal především autorův důraz na tvůrčí svobodu. „Jde o můj první projekt, chci se v plné míře vyjádřit. Nechci, aby mi někdo něco zakazoval, protože jde o můj první film. Navíc je Bez doteku nízkorozpočtový projekt, tudíž si myslím, že by nebylo dobré, aby mi v tomhle prostředí někdo něco přikazoval,“ vysvětluje Chlupáček.
Matěj Chlupáček se se vší pravděpodobností stane nejmladším českým režisérem, jehož celovečerní prvotina bude uvedena do kin. Zatím je jím ovšem Tomáš Řehořek, jehož debut Proměny (2009) pomáhal producentsky prosadit herec Karel Roden.
Na kartě filmu Bez doteku najdete další exkluzivní záběry z chystaného snímku a fotogalerii z natáčení.