Agnieszka Holland natočí Palacha! Změní HBO český televizní svět?
16. ledna 1969 se v horní části Václavského náměstí na protest proti ruské okupaci Československa upálil student Filozofické fakulty Jan Palach (pro potřeby filmu bude herec v jeho roli zabírán jen zdálky, jinak budou využity autentické záběry Jana Palacha). O tři dny později následkům těžkých zranění podlehá. Nedlouho poté vystupuje na stranickém mítinku v České Lípě komunistický poslanec Vilém Nový (Martin Huba) s tvrzením, že Palach byl agentem zahraniční rozvědky, který se měl polít tzv. studeným ohněm, tedy zcela bezpečným benzínem, ale byl svými kumpány zrazen, protože mu podstrčili oheň skutečný.
Zoufalá matka Libuše Palachová (Jaroslava Pokorná) chce památku svého syna chránit a hodlá na komunistického poslance podat žalobu pro pomluvu. Nemůže ovšem najít žádného advokáta, který by s ní do (předem prohraného?) střetu s režimem šel. Pře se navzdory všem obtížím a hrozbám nakonec ujímá mladá právnička Dagmar Burešová (Tatiana Pauhofová). To ona podává žalobu na ochranu osobnosti, to ona je hlavní hrdinkou filmu Hořící keř.
Osud zaklepal na mé dveře
"V těch letech jsem studovala pražskou FAMU, takže okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy jsme zažila na vlastní kůži, stejně tak jsem osobně znala řadu lidí angažovaných do tehdejšího studentského hnutí," odpovídá Agnieszka Holland na otázku, co pro ni osobně traumatický bod českých moderních dějin znamená. "Tehdejší události považuji za svoji iniciační zkušenost jak politickou, tak společenskou a lidskou, formovaly můj pohled na svět a na lidi a musím říct, že ten pohled se od té doby moc nezměnil. Když mi Štěpán Hulík, Pavla Kubečková a Tomáš Hrubý poslali scénář filmu o Janu Palachovi, který byl přece jen ještě jiný od toho, který budeme od začátku března točit, cítila jsem, že v ruce držím velmi zajímavou, citlivě pojednanou a zároveň velmi vzrušující látku. Najednou jsem to cítila jako určitý druh výzvy, zdálo se mi, že osud zaklepal na mé dveře a že bych se měla vrátit k tomu, co považuji za zásadní nejen pro svůj život a pro české publikum, ale co by podle mě mělo být zajímavé i pro diváky v jiných zemích," říká drobná, ale neobyčejně charismatická a vitální režisérka. "Návrat do Česka pro mě představuje neobvyklou cestu do minulosti, která je stále živá, o to víc mě těší, že se nám podařilo dát dohromady tak talentovaný a mladý štáb a tolik kvalitních herců."
Toho, co Jan udělal, se děsím!
"Úplně přesně asi neumím odpovědět na otázku, co stálo na začátku a jaké motivace mě přivedly k myšlence napsat film o Janu Palachovi," říká mladý scenárista a historik Štěpán Hulík, "každopádně můžu říct, že jednou z nejdůležitějších pro mě byla fascinace tím činem, který mě na jedné straně hrozně dojímá jako výraz nesobecké lásky, na straně druhé se toho, co Jan udělal, vlastně děsím. Napětí mezi tím dojetím a uznáním toho činu a zároveň hrůzou z toho, co dokáže člověk udělat, aby něčeho dosáhl, mi přišlo ohromně zajímavé. Chtěl jsem zkoumat, co je za tím, odhalit podstatu toho příběhu. Zdálo se mi, že Janův čin se neváže jen k historii, že v sobě skrývá i aktuální téma, když se ptáme, do jaké míry je třeba se angažovat ve věcech veřejných, zda můžeme udělat něco s tím, co nás štve. Jan Palach se nebál, angažoval se a to mi přišlo inspirativní. Podle mě má smysl právě o tomhle dneska vyprávět," říká Štěpán Hulík, který nedávno uvedl na pulty knihkupectví vynikající knihu o počátcích českého normalizovaného filmu Kinematografie zapomnění.
Nehledáme důvody, proč to nejde, hledamé cesty, kudy to jde!
Generální ředitel HBO Česká republika Ondřej Zach neskrývá radost nad tím, jak dobře a silně se jim podařilo nastartovat původní dramatickou tvorbu: "Loni touto dobou jsem dotočili Terapii, dnes startujeme třídílnou televizní sérii na silné nadčasové téma s vynikající režisérkou světového věhlasu a těmi nejlepšími českými a slovenskými herci, připravujeme druhou řadu Terapie a pracujeme na dalších třech až čtyřech projektech, o kterých je ale zatím předčasné mluvit. Musím přiznat, že nás mladí, kteří přišli s projektem Hořícího keře tak trochu nakazili. Jejich mládí jim nedovoluje si připouštět, že něco nejde, proto se podařilo dát dohromady tento výjimečný projekt. A HBO by u této strategie chtělo vydržet: Nechceme hledat důvody, proč to nejde, chceme hledat cesty, kudy to jde. Chceme stejně jako americká HBO a další televizní stanice vracet filmům jejich původní význam, tedy aby byly skutečným uměním, narozdíl od většinové kinematografie, která na něco takového rezignovala."
Na obrazovkách HBO by se Hořící keř měl objevit v průběhu roku 2013.