Setkání s hvězdou: Jana Hlaváčová
"Vilma překvapuje pořád!"
Povídky pro Vilmu Cibulkovou psal přední český prozaik Ivan Klíma a ve všech třech případech volil napětí a temnější ladění. V povídce Žaneta se osaměle žijící žena středních let bláznivě zamiluje do neobyčejně talentovaného mladého houslisty (Jan Budař). Oddaně chodí na jeho koncerty, solidárně se obléká do růžové barvy, kterou její idol preferuje, kupuje mu květiny a - začne se tlačit i do jeho života a domu bez ohledu na to, jestli chce či ne.
V povídce Bětka se Cibulková jako nepříliš hezká poštovní úřednice dostane do postele i domácnosti úspěšného a atraktivního fotografa (Jiří Langmajer). Svému štěstí snad ani nechce věřit. Jen kdyby tu nebyli v teráriích všudypřítomní hadi a podezřelými okolnostmi zahalené úmrtí fotografovy první ženy.
Luisa, hlavní hrdinka třetího příběhu, je alkoholička, kterou její manžel, úspěšný lékař (Miroslav Etzler) odložil kvůli jiným a mladším už kdysi dávno. Zůstává v luxusním bytě povětšinou sama, manžel v práci nebo "jako v práci", dcera (Jana Pidrmanová) dávno z domu, láhve důmyslně poschovávané po celém bytě. Jako na potvoru zrovna v neděli se Luise rozbije pračka. Opravář Laco (Juraj Kukura) se nechá umluvit a přece jen přes celé město přijede, jeho smysl pro humor je ale víc než svérázný...
"Vilmu Cibulkovou znám velice dlouho, dělal jsem s ní už několik filmů," říká režisér Jaroslav Brabec, "ale pořád mě překvapuje. Je to výjimečná herečka a práci, kterou odvedla, jsem od ní nečekal."
"Jana je jedna z nejlepších českých hereček, kterou navíc diváci mají rádi"
Povídky pro Janu Hlaváčovou napsal Petr Hudský, který se šíři hereččina talentu rozhodl ukázat na příbězích zcela odlišných žánrů. V povídce Student Jana Hlaváčová představuje víc než přísnou profesorku hudby a nekompromisní hudební kritičku navrch, jež nemá slitování ani se svými nejúspěšnějšími studenty, dnes virtuosy. Jak u ní asi pochodí lékař (Josef Abrhám), který nikdy na nic nehrál a který by ve svých sedmdesáti letech chtěl ovládnout hru na jeden z nástrojů nejtěžších a sice housle? Ještěže je tu profesorčina vnučka Terezka (Jana Pidrmanová), která dokáže chytře obrušovat hrany.
Povídka Nenávist je situovaná do vesnického prostředí na přelomu dubna a května. Pálí se čarodějnice, hodně se pije a k tragédii není daleko. Zatímco paní Cihlářová šílenou noční jízdu opilého jezdce přežila, její muž (Vladimír Brabec) to štěstí neměl. Nikdo jí ale nechce věřit, že za volantem seděl sousedovic Marek (Martin Donutil), tím méně jeho rodiče (Oldřich Navrátil, Taťjana Medvecká).
Na začátku povídky s příznačným názvem Podvodnice opouští Jana Hlaváčová vězení s upřímným odhodláním profese sňatkové podvodnice zanechat a konečně se živit poctivě. Její druh (Ladislav Trojan) si ovšem našel jinou, takže zakotví u kamarádky Anči (Jana Preissová). Práce za pultem ji ale nebaví, protože je to jednak dřina a jednak za hubičku, rozhodne se proto vrátit k osvědčenému řemeslu. V hledáčku jí uvízne ovdovělý architekt (Luděk Munzar), aniž by ovšem tušila, že jeho syn (David Prachař) je policista...
Režisér Jiří Strach přiznává, že nad nabídkou režírovat povídky s Janou Hlaváčovou neváhal ani chvilku. "Mé první setkání s ní se odehrálo v roce 1984 při natáčení filmu Otakara Vávry Veronika, kde hrála Boženu Němcovou a já jejího jedenáctiletého syna Jaroslava. Někteří dospělí herci se k těm dětským chovají povýšeně a přehlíživě, to však nebyl její případ. Mám jí v paměti jako nesmírně laskavou a vřelou," vzpomíná Strach. "A protože boží mlýny nevracejí jen to zlé, nýbrž oplácejí i to dobré, když se dvacet let na to stal Strach režisérem, četl scénáře s obzvláštním zřetelem, aby mohl být s Janou Hlaváčovou opět na place. Tím prvním byla Čapkova povídka Na zámku, pak Vůně vanilky, Anděl Páně, Operace Silver A a pohádka Tři životy. Troufám si říct, že jsem v mladé generaci jediný režisér, který Janu Hlaváčovou obsazuje s pravidelností srdečního rytmu, protože i on ten vztah je srdeční..."
Po Vilmě Cibulkové a Janě Hlaváčové by Setkání s hvězdou mělo v příštím roce nabídnout Dagmar Havlovou a Miroslava Etzlera. O dalším osudu cyklu pak rozhodne nejen zájem diváků, ale i nové vedení televize.