Papoušek Rio zkusil rozesmát Čertovu nevěstu. Nebo naopak?
Uplynulý velikonoční týden byl v našich kinech ve znamení čtyř novinek, z toho dokonce dvou domácích. Čertově nevěstě (premiéra 28. 4.) stačil jediný den v předpremiéře k osmému místu (2 383 diváků) a lze předpokládat, že v následujících týdnech bude atakovat první příčky, jak známo, české publikum má na pohádky slabost. Osmdesát dopisů, autobiografické pátrání matky a syna po nezvěstném otci během normalizace, se od premiéry nedočkal v TOP 20 záznamu. Vzhledem k jeho netradiční formě nelze výrazný posun v návštěvnosti očekávat, jeho závažný obsah však zaručuje dlouhodobější prezentaci zejména v artových kinech. Sci-fi thriller Zdrojový kód obsadil týden od premiéry třetí místo (7 636 diváků) a pokud diváci, na rozdíl od Coltera Stevense neztratí paměť, mohl by se tento pozitivně přijatý titul nějaký ten týden udržet v kinech. A poslední premiéra, dobrodružné drama Orel Deváté legie, obsadilo sedmé místo (2 524 diváků).
Pozornosti diváků by ale určitě neměla ujít aktivita společnosti Film Europe, která minulý týden uvedla do kin celkem šest filmů z evropské produkce, určených vesměs pro minoritní publikum. Francouzské drama Mozartova sestra přibližuje nelehký osud rodiny slavného skladatele, britský Mr. Nice popisuje osudy drogového krále v 60. letech. Po čase se do českých kin vrací ikona nezávislých filmařů Mika Kaurismaki s trpkou komedií Dům košaté lásky. Filmový veterán z bývalé Jugoslávie a též bývalý student FAMU, Rajko Grlič, se v komedii, příznačně nazvané Zůstane to mezi námi, zabývá nevěrou v mezilidských vztazích. A lehké to nemá ani hrdina švédského filmu Snadný prachy, když se v touze po společenském vzestupu stane drogovým dealerem. A poslední v řadě titul, který zřejmě vzbudí nejvíce pozornosti, belgický film s provokativním názvem Hitler v Hollywoodu. Mystifikační dokumentární thriller „odhaluje“ rafinované spiknutí, jehož cílem bylo zničit americkou kinematografii. Nelze asi předpokládat, že by se některý z těchto filmů dočkal masové návštěvnosti, každopádně jde o velmi vítané rozšíření nabídky v domácích kinech. Jen tak dál!
Ze starších titulů během víkendu obhájil první místo papoušek Rio (16 607), po zajíci Hop další animovaný zástupce zvířecí říše, a nutno uvést, že i mnohem sympatičtější. Na druhém místě stále boduje komedie Zkus mě rozesmát (7 966 diváků). A pokud se někdo zdráhal smát s Adamem Sandlerem a Jenifer Aniston, mohl si vyzkoušet opačnou emoci prostřednictvím Vřískotu 4 na čtvrtém místě (3 512 diváků). Koktavá Králova řeč klesá v návštěvnosti velmi pomalu (2 872 diváků), víkend postačil na páté místo, v celkové návštěvnosti (128 716 diváků) je to však druhý nejnavštěvovanější film. První pozici si totiž i po třinácti týdnech drží animovaná pohádka Na vlásku (181 033 diváků). Útěk ze Sibiře po třech týdnech klesl na šesté místo (2 348 diváků), vzhledem k nadcházejímu letnímu počasí to ale bude mít zřejmě stále těžší. Neznámý Liam Neeson, hledající svoji ztracenou identitu, se svezl z druhého místa v minulém týdnu až na devátou pozici. Rango na desátém místě (1 777 diváků) po sedmi týdnech zřejmě brzy atakuje stotisícovou návštěvnost (celkem 97 516). Havlovo Odcházení se i po pěti týdnech stále drží, tentokrát na šestnáctém místě s pouhými 903 diváky (celkem 36 749), nicméně, odcházet déle než měsíc nesvědčí o nějaké závratné rychlosti.
Nelétavý papoušek Rio zaujal diváky i za oceánem, v USA vydělal přes 80 milionů $, s o deset miliónu vyšším rozpočtem mohou být producenti z Foxu spokojeni. Komedie Tylera Perryho, režiséra, producenta, scenáristy a herce v jedné osobě, Madea’s Big Happy Family, zacílená stejně jako jeho předchozí filmy zejména na afroamerické publikum, v pokladnách vyčarovala celkem 25 milionů $. Další zvíře v názvu filmu: Voda pro slonysugeruje, že půjde o dokumentární film strádajících tlustokožců, nicméně zástupy fanynek, které utratily celkem 16 milionů $, dobře vědí, že Robert ‚upír‘ Pattinson bude Kristen Stewartové tentokrát nevěrný s Reese Whiterspoonovou, přinejmenším do podzimní premiéry dalšího dílu ságy Twilight. O Hopovi na čtvrtém místě již raději ani slovo a fakt, že ve světě vydělal něco přes 150 milionů $, raději také nebudeme brát na vědomí. Dlouho očekávaný Vřískot 4 je na pátém místě s 31 miliony $. A nejenom na slony ještě také nakonec došlo, tentokrát v skutečně dokumentárním filmu. African Cats sleduje z šesté příčky osudy jedné lví a jedné tygří rodinky, produkce Walta Disneyho pak zřejmě zaručuje pohodový výlet do africké savany. Zbývající čtyři pozice v první desítce obsadily sportovní snímek Soul Surfer, akční Hanna, komediální horor Insidious a Zdrojový kód.
Oddechové tituly převládaly díky prodlouženému víkendu ve většině evropských a asijských zemích. Zmíněný Rio bodoval na Slovensku, ve Francii, Španělsku, Švédsku aj. Němečtí diváci dali překvapivě přednost nizozemské akční komedii New Kids Turbo. V patrioticky zaměřené Francii se v první dvacítce pohybuje celkem sedm domácích titulů. Zda tuto kvantitu ovšem doprovází i kvalita zatím u nás nemáme šanci zjistit a zřejmě ani mít nebudeme. Tak alespoň Sex a Zen v 3D, kralující v návštěvnosti v Hong Kongu či Taiwanu, by mohl rozšířit naše dosud dvojrozměrné sexuální povědomí a zabloudit do našich kin, což?
Podrobnou statistiku TOP 20 v ČR za 16. týden naleznete zde.