Jako kdyby nebyly příšerné už dost. Třetí a čtvrtý díl Čelistí dostaly ohyzdné AI remastery

Jako kdyby nebyly příšerné už dost. Třetí a čtvrtý díl Čelistí dostaly ohyzdné AI remastery
Čelisti III | Universal Pictures
„Jako kdyby nebyly příšerné už dost,“ pronesla by většina z nás směrem k dvěma pokračováním Spielbergova megahitu, který roku 1975 změnil preference a stabilitu hollywoodské nové vlny. První Čelisti jsou legendou, pro mnoho fanoušků a fanynek dokonalým filmem s nestárnoucími praktickými efekty, jejichž umělost zdárně zaniká v geniálním režijním vedení a silném lidském příběhu. Druhý díl z roku 1978, v němž starosta Amity nasekal stejné kiksy a šerif Martin Brody se musel opět vydat na nenáviděnou vodu, byl ještě ok. A pak přišly ty pokleslé osmdesátky a s nimi dvě poslední pokračování…
Čelisti III
Čelisti III
  • iTunes
28%
Čelisti IV: Pomsta
Čelisti IV: Pomsta
  • iTunes
17%
Čelisti III roku 1983 reagovaly na popularitu akvaparků, v nichž lidé jásají nad trápením uvězněných mořských živočichů. Jejich jménem se do jednoho takového zařízení na Floridě zatoulá obrovský bílý žralok, který vyzve k hororové partii Brodyho nejstaršího syna Michaela (Dennis Quaid). Pozoruhodné béčko s šílenými efekty a gumovým predátorem, jenž své oběti svléká z kůže (mrtvoly pak nechává plavat, aby mohly infarktově bafnout na nálezce) nebo je mučivě převaluje na patře, což sledujeme subjektivním záběrem přímo z tlamy, nabízí „guilty pleasure“ jako vyšité. Horší už je to se čtyřkou, která možná Michaelu Caineovi zaplatila honosný dům pro maminku, ale absurdní šílenost s telepatickým žralokem, jenž cíleně pronásleduje Brodyho pokolení, patří k nejvysmívanějším filmům své doby.
Čelisti nicméně zůstávají velebenou značkou studia Universal, jehož zábavní park by byl bez žraloka Bruce (jméno dostal po Spielbergovu právníkovi) poloviční. A pochopitelně se najdou tací, kteří trojku a čtyřku považují za kultovní poklady. I proto se od 23. července můžeme těšit na restaurované 4K verze obou filmů, k čemuž si v Universalu pomohli umělou inteligencí. Na sociální síti X už koluje několik uniklých záběrů z moderní edice, která měla zestárlé efekty aktualizovat za užití nejpokročilejších, stále tak trochu futuristických technologií. Inkriminovaná veledíla by to ostatně v určitých scénách potřebovala jako sůl, vzpomeňme třeba na legendární finále trojky, ve kterém žralok čumákem prorazí skleněnou stěnu, načež se v podstatě zastaví čas a vynikne památně nerealistický efekt (vizte foto níže).
Čelisti III
Čelisti III | Universal Pictures
Jenže AI dle prvních ochutnávek předvedla výkon, po němž budou naopak nestravitelné i jinak standardní a nerušivé záběry. Lidé v ostřejším rozlišení totiž přichází o svůj výraz, pokud se to tak dá popsat. Rozmazané obličeje možná přidávají na znepokojivosti, ale samotný smysl restaurování mizí hluboko v žraločím chřtánu. Samozřejmě můžeme věřit, že konečná podoba na disku dopadne lépe. Naděje je ovšem mizivá a musíme se ptát, kdo by za zpackaný remaster už tak mizerných filmů vůbec chtěl zaplatit přibližně 30 dolarů, tedy skoro 700 korun.
S podobnými neduhy se fanoušci vyhlížející perfektně vyžehlené verze retro titulů setkali také v případě několika filmů Jamese Camerona, jenž v minulých letech konečně představil 4K edice Titanicu, Vetřelců, Pravdivých lží a Propasti. Zatímco romantické potápění honosného parníku si lidé v novém kabátku převážně chválili, u zbylých titulů Cameron s výpomocí AI úplně nepřesvědčil. Redukci drobných nedokonalostí na filmovém materiálů obstarávaly nástroje od Park Road Studios, jež vlastní společnost Petera Jacksona Wingnut Films. Režisér Pána prstenů umělou inteligenci zapojil i do svých dokumentů Nikdy nezestárnou a The Beatles: Get Back, v nichž zacházel se starými archivními záběry, jež moderní technologie vyčistily. Stejně jako u Cameronových remasterů si přitom hlavně odborníci všímali, že obraz ztratil přirozenost a především lidské tváře vypadaly zploštěle, tak trochu uměle.
Screenshoty z Čelistí III ovšem do světa vytrubují o něco nápadnější nedokonalosti, Universal ostatně neměl v zádech perfekcionistu na úrovni Camerona a těžko říct, jaké nástroje použil. Tímto projektem rozhodně nepomůže vytvořit pozitivnější společenský diskurz ohledně problematiky zpětného upravování klasických filmů, jehož se mocně zastává například George Lucas. Ani dodatečné digitální úpravy Star Wars se nesetkaly s pochopením, a to bylo před víc jak čtvrtstoletím. AI nás možná zatím nevyhladí, ale určitě může zkazit požitek ze sledování filmů – i když v tomto případě jde o tituly, které jsme si s cinefilním požitkářstvím nespojovali nikdy.
Podívejte se na žebříček nejlepších blockbusterů podle databáze Kinoboxu.
Zdroje: Movieweb, X, Film Stories