Temnější a zvrhlejší pokračování zásadního hororu dekády se blíží. Dle herečky překoná originál
Jay je zcela obyčejná dospívající dívka, po níž baží její nerdský kamarád, ale první zkušenost si odbyde v autě se starším chlapem. Záhy po sexu skončí svázaná na kolečkovém křesle a její partner jí na vlastní oči přesvědčí o kletbě, kterou Jay pohlavním stykem předal – šouravou, leč neúprosnou chůzí k ní směřuje neznámé zlo v lidské podobě, a jediným východiskem se jeví předat v posteli štafetu někomu dalšímu.
Mitchell tento neotřelý námět, démonizující nejzákladnější touhy dospívajících, zabalil do nenápadné retro formy. Napínavý děj tak konzervoval přímo v žánrovém podhoubí různých sedmdesátkových inspirací, z nichž vyčnívá především původní Carpenterův Halloween. Neutečeš rovněž nabízí subjektivní zážitek s těžko postřehnutelným zlem, které navíc vidí jen stíhané osoby. Kamera snímá v kruzích svět, kde se musíte na každém kroku ohlížet, a prostorově i tematicky důmyslný film předeslal éru nostalgických high-concept hororů včetně Neviditelného, Barbara, X či Mluv se mnou.
Pokračování s názvem They Follow oficiálně vzniká od loňského listopadu a podle vlastního scénáře jej znovu zrežíruje Mitchell, jenž jinak natočil pouze tajemné losangeleské leporelo Záhada Silver Lake z roku 2018. V současnosti má v postprodukci retro thriller Flowervale Street s Anne Hathaway a Ewanem McGregorem o rodině, která si v 80. let začne ve vlastním sousedství všímat bizarních úkazů. Sequel k Neutečeš opět přivede na scénu Jay a podle Monroe, která se o projektu rozhovořila pro Collider, protagonistku zastihneme v překvapivé životní fázi.
„Zpočátku jsem se divila. ‚Cože, pokračování? Kam se můžeme ještě vydat?‘ Přečetla jsem si to a je to zatraceně dobré. Je to vážně dobré,“ ubezpečovala herečka, která se v červenci představí v očekávaném hororu Longlegs po boku Nicolase Cage. „Jay uvidíme ve světle, jaké by nikdo nehádal, ale je to ohromně cool. O sequelech to tvrdí každý, ale opravdu to bude větší, temnější a zvrácenější. Číst ten scénář byla ta nejšílenější věc v životě,“ pokračovala jednatřicetiletá herečka, která neopomněla vyzdvihnout svého režiséra. „Já si nemohu připsat žádné zásluhy, David je geniální. První film úplně proměnil žánr a on by nikdy netočil pokračování, kdyby nevěřil, že to může překonat. Je strašně specifický a spoustu nabídek odmítá,“ nemá Monroe o zachování kvality pochybnosti.
Mitchell by naopak mohl některé nedotažené aspekty vyžehlit, čehož si všímal i Quentin Tarantino. Režisér Pulp Fiction se o Neutečeš rozpovídal roku 2015 pro Vulture a prohlásil, že „se jedná o jeden z těch filmů, které jsou tak dobré, až vás trochu štve, že nejsou skvělé.“ Stěžoval si hlavně na nekonzistentní chování záporné entity i matoucí reakce kladných hrdinů, kteří svůj záchranný plán moc nepromysleli. Mitchell kontroval tím, že většinu scén formoval intuitivně a závěr mu přišel zábavným řešením. Minimálně z Tarantinova pohledu nyní může složit reparát, přičemž nástrahy jsou dvousečné – případným rozvíjením mytologie může napínavý efekt oslabit a Neutečeš je navzdory povrchovým vadám tak dobrý film, že mu další díl může už z principu ublížit.