The Entertainment System Is Down
Studio, jež nám v poslední době nadělilo Občanskou válku Alexe Garlanda či psychologický horor I Saw the TV Glow, si v Cannes sjednalo práva na americkou distribuci. Östlundova novinka byla letos žhavým zbožím, Trojúhelník smutku předloni zaměstnal publikum prahnoucí po drzých sociálních interpretacích a hurónsky rozesmál všechny, jimž se u pověstné scény hromadného zvracení náhodou nezvedal kufr. Byla z toho Zlatá palma stejně jako u předchozího Čtverce, který se opřel do zdánlivě liberální a egoistické společnosti. Vedle toho si jachtařský trip s nečekaným zvratem došel pro tři oscarové nominace za nejlepší původní scénář, režii a film roku.
The Entertainment System Is Down prodlužuje režisérovu tematickou šňůru a opět přivede na scénu nepříliš sympatické amorální postavy, jež život zhýčkal a „ne“ pro ně ve svrchované pozici plátců a konzumentů není odpovědí. Tvůrci si zaplatili skutečný Boeing 747, do něhož usedne řada renomovaných herců a hereček. Vévodí Keanu Reeves, jenž vedle Johna Wicka a čtvrtého Matrixu dlouho nehrál ve filmu situovaném do role festivalového a snad i akademického miláčka. V tuzemských kinech se například naposledy objevil ve filmu, který by nespadal pod zajetou franšízu, roku 2018. Tehdy šlo o zapadlou romantickou komedii s Winonou Ryder Ten pravý, ta pravá?.
Östlund kromě něj naverboval Kirsten Dunst ze Spider-Mana či Melancholie, Daniela Brühla z Rivalů či Nicholase Brauna z Boje o moc. Dunst a Brühl ztvární pár, nad jejichž manželstvím se podepsal ortel. Ostatní herci obsadí sedačky zbavené jednoduché zábavy na výplň času a nemusíme se bát, že by z toho nevzešla další divoká intelektuální zábava. Zvlášť přítomným hercům se naskytne ojedinělá příležitost, Švédovy filmy zpravidla nepředvídatelně míchají žánry a přejí i afektovaným výkonů zesměšňujícím různé stereotypy. A těch by měl být komerční let plný.
Natáčení proběhne ve studiovém zázemí v průběhu sedmdesáti dnů, přičemž koupí letadla si na sebe produkce upletla bič. „V dost rané fázi vývoje jsme koupili letadlo, takže najednou jsme ten film prostě museli udělat,“ žertoval Östlund na tiskové konferenci v Cannes. V A24 nalezl silného spojence, společnost je díky svým vyhraněným hororů dávno zavedená v nezávislém levném okruhu a pomalu se posouvá ke komerci. Což je přesně to, co charakterizuje i zábavně intelektuální filmy padesátiletého režiséra. Ty jsou možná slabším odvarem důmyslnějšího Parazita, ale mají spoustu fanoušků a s Keanu Reevesem na palubě rázem i větší komerční potenciál.
Prohlédněte si žebříček nejočekávanějších filmů roku 2024 podle databáze Kinoboxu.
Zdroj: Deadline