Brad Pitt usedl do formule. Je z toho jeden z nejdražších filmů všech dob
Pokud informace platí, Apex v žebříčku nejdražších filmů všech dob zaujímá jedenáctou pozici hned za třetími Piráty z Karibiku. Kosinski opět preferuje autentické natáčení a nestárnoucího Pitta nahnal do speciálně modifikovaného závoďáku, s nímž absolvoval náročný trénink i pár koleček během britské Grand Prix, samozřejmě mimo hlavní závod. Oscarový pardál z Tenkrát v Hollywoodu ztvárňuje fiktivního vysloužilého jezdce, jenž přeruší důchod, aby se ujal mladšího závodníka a nakonec se přidal k jeho týmu. Scénář napsal Ehren Kruger (Kruh, Top Gun: Maverick) a vedle Pitta se objeví Damson Idris, Javier Bardem či legenda F1 Lewis Hamilton.
Proč, proboha, tolik peněz? Snímek se připravuje od roku 2021 a podobně jako Top Gun, v němž si Tom Cruise zalétal ve stíhačkách s kamerovým aparátem, zahrnuje skutečné herce v reálných vozidlech, jejichž řízení vás ve víkendové autoškole nepřiučí. Vsazení slavného herce za volant doprovází řada bezpečnostních protokolů a nákladná příprava. Domluva s F1 a vybudování vlastní stáje během závodu v Silverstonu také netkví ve večerní rundě piva a Pittův vůz byl třídy F2, jehož aerodynamické vychytávky rovněž něco stojí.
Proti tvůrcům včetně legendárního producenta Jerryho Bruckheimera (Piráti z Karibiku) se navíc postavil Hollywood sám. Produkce loni odstartovala jen pár dní před začátkem plošné herecké stávky organizace SAG-AFTRA, k níž se solidárně přidala drtivá většina umělců a která trvala 118 dní. Každý den prodlevy vytrhává stránky z šekové knížky a mnoho projektů to pocítilo už během koronaviru. Tehdy se klapky odložily na celé měsíce a odkládané filmy jako Indiana Jones a nástroj osudu či Rychle a zběsile 10 nakonec přišly na 326, respektive 379 milionů dolarů. Vin Diesel to s filmovou rodinou jakž takž utáhl, Harrison Ford už po čtyřech dekádách od Dobyvatelů ztracené archy neměl dost sil a z Indyho byl obří finanční propadák.
Snímek se tudíž ocitá v problémech. Závodní filmy možná mají dlouhou tradici, ale zpravidla moc nevydělávají. Michael Caine si na Grand Prix roku 1966 dojel pro 20 milionů dolarů, Steve McQueen finišoval o pět let později v Le Mans za pouhých pět milionů a dokonce i milovaní Rivalové nepřekročili před jedenácti lety stomilionovou hranici. Povedlo se to až velebenému retru Le Mans '66, ale jeho 225 milionů z kin by Pittovi pořád moc nepomohlo. A to raději neřešme propadák Sylvestera Stalloneho Formule! z roku 2001, který stál 94 milionů a z kin si odnesl něco přes padesát.
Snímek produkuje a distribuuje Apple, který ho bude chtít před premiérou na své streamovací platformě po vzoru Napoleona a Zabijáků rozkvetlého měsíce zřejmě dostat do kin. Jenže najít distribučního parťáka v podobě velké hollywoodského studia se zatím nepoštěstilo. Vzhledem k obřímu rozpočtu a faktu, že ani zmiňované ambiciózní tituly nebyly v kinech závratnými hity, se vyčkávání velkých hráčů nelze divit.
Kosinski sice natočil senzační Top Gun, ale jeho jméno zastínil v každém ohledu Cruise – a také on loni narazil se sedmou částí Mission: Impossible. Pitt mívá solidní výsledky, ale žádný jeho film se nevyšplhal ani přes 600 milionů. A že by se lidi náhle zbláznili do formule 1 na stříbrném plátně? To už je možná pravděpodobnější, že z nebe spadne pár sporťáků. Film bychom pochopitelně rádi viděli, zvlášť takto poctivě koncipovaný. V současnosti se však jedná o sebevražedný způsob produkce.