Úspěšný thriller s Harrisonem Fordem odmítli zástupci svérázné církve. Vedlo to až k bojkotu
Týká se to především thrilleru Svědek (Witness) z roku 1985. V režii Petera Weira (Truman Show, Master & Commander: Odvrácená strana světa) zde sledujeme Forda jako detektiva Booka vyšetřujícího záhadnou vraždu policisty v komunitě Amišů. Dnes trochu pozapomenutý snímek se dlouho a úspěšně promítal v kinech a vysloužil si i osm nominací na Oscara – včetně té herecké pro Forda, jež dodnes zůstává jeho jedinou nominací na nejcennější sošku. Jedna skupina diváků však měla s filmem velký problém: totiž samotní Amišové.
S vědomím značného zjednodušení můžeme pro přehlednost říct, že Amišové jsou souborem křesťanských církví zpravidla vyznávajících pacifismus, ženskou podřízenost mužům a odmítajících moderní technologické i kulturní výdobytky. Zakládají si na prostém oblékání a co nejtradičnějším způsobu života. Žijí ve venkovských zemědělských komunitách především v oblasti Pensylvánie, ale i dalších států USA a Kanady.
Krátce po premiéře filmu v únoru roku 1985 vydaly amišské organizace prohlášení (například v regionálních novinách The Pittsburgh Press), v němž vyzývaly k bojkotu snímku. Jeho popularita by totiž mohla vést k tomu, že do amišských komunit začnou jezdit zástupy turistů, zvědavých na jejich specifický způsob života – což obzvláště s přihlédnutím k purismu většiny Amišů skutečně zní jako noční můra.
K tomuto prohlášení se přidal i pensylvánský guvernér Dick Thornburgh a souhlasil s tím, že se napříště u Amišů natáčet jednoduše nebude. Objevily se i názory, že už samotný výskyt Amišů v eRkovém filmu zobrazujícím násilí je vlastně v rozporu s jejich vírou a filmaři zneužili lákavého prostředí k natočení příběhu, který pro komunitu nic dobrého neudělá.
Je přitom paradoxní, že postava Amišky Rachel (Kelly McGillis) ve filmu přímo o tomto mluví. Podle ní jsou totiž Amišové už tak terčem nepatřičného zájmu většiny veřejnosti a vyšetřování kriminálního případu tuto nežádoucí pozornost pravděpodobně ještě zvýší. Následně se objevuje scéna, v níž musí Amišové čelit šikaně nepřátelsky naladěných vesničanů. Přestože tedy film nezobrazuje tento náboženský směr nijak hanlivě či výsměšně, jeho tvůrci si jistě byli vědomi rizik, jež může natáčení v takovém prostředí přinést.
Stejně jako mnohokrát předtím se tedy nabízí otázka, kde leží hranice mezi zobrazením a exploatací, mezi využitím a zneužitím? Z našeho středoevropského, ateistického pohledu nejde v tomto případě o žádný světoborný problém, lze si však představit, že pro bohabojné a konzervativní Amiše mohlo být spojení s drsným krimi-thrillerem značně nepříjemné.
Snímek Svědek si můžete půjčit či rovnou koupit na službách Rakuten, iTunes či Google Play. Podívejte se také na náš žebříček nejlepších thrillerů.