Pokud se naplní odhady odborníků, pak by pokles návštěvnosti v tuzemských kinech měl být oproti roku 2008 buď minimální nebo téměř nulový, což jsou vzhledem k celosvětové krizi víc než povzbudivá zjištění. "Tržby meziročně dokonce ukazují nárůst proti roku 2008, proto lze mluvit o určité spokojenosti," říká Jan Bradáč, šéf distribuční společnosti Falcon s tím, že "trh má stále kam růst, což je dobrá zpráva pro perspektivu dalších let". K divácky nejúspěšnějším titulům roku 2009 patří snímky Avatar, Líbáš jako Bůh, Doba ledová 3: Úsvit dinosaurů, Harry Potter a Princ dvojí krve či 2Bobule.
Rychlá digitální revoluce
Pokud ovšem rok 2009 odborníky něčím překvapil pak nečekaně rychlou digitalizací promítání, ke které došlo nejen v multiplexech. Podle ředitele společnosti Bontonfilm Aleše Danielise je tato změna naprosto revoluční a srovnatelná s nástupem zvukového filmu před osmdesáti lety. "Ano, rok 2009 byl a v historii již zůstane přelomovým rokem z hlediska technologie promítání, všechno ostatní jsou jen poznámky na okraj," řekl serveru www.cfn.cz. Jan Bradáč mu dává za pravdu: "Nástup 3D technologií do českých multikin v tak krátkém čase a napříč trhem je určitě překvapením.Obrovské investice do nových zařízení přinesly skutečně nový rozměr - jak fakticky, tak přeneseně. Nejde jen o to, že český divák je ochoten zaplatit za vstupné vyšší částky, ale tento impuls přinesl do kin oživení." Zájem diváků o digitální projekce je pak podle Danielise velkým příslibem pro budoucí existenci kina jako instituce, kterou již mnozí mnohokrát zatracovali.
Český film už tolik nefrčí
Pokud lze v souvislosti s rokem 2009 mluvit o nějakém nepříjemném překvapení, pak padá na vrub českého filmu. Úvod roku byl sice díky devítisettisícové návštěvnosti filmu Líbáš jako Bůh režisérky Marie Poledňákové famózní, špatné výsledky neměla ani pohádka Peklo s princeznou, pak se ale výsledky začaly dramaticky propadat. "Mnoho českých filmů nesplnilo očekávání a střed se oproti minulým letům propadl," říká Danielis. "Nepříjemným překvapením – a to jednoznačným - je neochota českého diváka chodit ve vyšším počtu na filmy typu Protektor nebo 3 sezóny v pekle," dodává Bradáč. "Tyto filmy si zaslouží víc, než se jen s námahou dostat k metě 100.000 diváků a někdy ani to ne.Když k tomu přičtu absolutní neviditelnost výsledků filmů, jako byly Proměny nebo Dvojka, tak je mi to opravdu líto. Nesoudím ty filmy kvalitativně, jen si myslím, že nabídly trochu jiný přístup k filmařině, než na jaký je většinový konzervativní divák zvyklý. A ten dal najevo, že o ně zatím příliš nestojí."Přesto se podíl české tvorby na návštěvnosti kin pohybuje okolo 25 %, což je v Evropě stále vysoce nadprůměrné číslo. Příští rok by navíc měl být sezónou hitů, nové snímky do kin chystají mj. Jan Svěrák, Jiří Vejdělek, Ondřej Trojan, Alice Nellis či Zdeněk Troška, proto by nemělo jít o výpadek dlouhodobější.
A jaký bude rok 2010?
"V příštím roce bude akcelerovat digitalizace kin," soudí Danielis, "bude se zvyšovat konkurence a všichni budou hledat nové formy prezentace filmů a svůj prostor v novém prostředí. Na konci příštího roku pak bude jasné, jak dlouho ještě bude 35mm film spojen s promítáním v kinech." Jan Bradáč říká, že bude spokojen, pokud trh v roce 2010 udrží výsledkový trend roku předchozího. "A jako obvykle," dodává s úsměvem šéf Falconu, "nárůstu se bránit nebudeme."