Drama kolem Sebevražedného oddílu nekončí ani po 7 letech
Jen pro připomenutí: Sebevražedný oddíl přišel v roce 2016, tedy v době, kdy DC ještě bylo plné nadějí a očekávání ohledně toho, co přinese jejich „Snyderverse“. Propojený filmový vesmír, který měl konkurovat Marvelu, tehdy řídil Zack Snyder, ale samozřejmě nemohl režírovat každý film.
Sebevražedný oddíl byl vnímaný jako menší, špinavější a drsnější zářez do mainstreamu, jehož prostřednictvím se DC vymezí proti rodinné zábavě Marvelu. Na svědomí ho dostal nadějný režisér David Ayer, který právě zaujal vojenským dramatem Železná srdce s Bradem Pittem. A první trailery střižené do rytmu Bohemian Rhapsody, v nichž se světu poprvé ve vší parádě představila Margot Robbie, byly hitem internetu. Jenže v zákulisí tou dobou panovaly tvrdé boje, na jejichž konci byl Ayer prakticky odstřižený od projektu a finální střih získala firma, jež se soustředila nikoli na celovečerní filmy, ale na reklamy a upoutávky.
Není tedy divu, že výsledek působí jako změť videoklipů se zmateným Willem Smithem a trapným Jokerem Jareda Leta. Protože komiksová mánie byla na vrcholu, film se rozhodně nestal propadákem – celosvětově si připsal tři čtvrtě miliardy. Producenti i štáb tedy mohli přehlédnout nižší spokojenost publika i nevraživost kritiky a úkol prohlásit za splněný. Samotný obraz Robbie jako Harley Quinn se navíc v popkultuře krásně ujal.
Vzhledem k obrovskému množství negativních historek v médiích a zvěstí o komplikované produkci se však film do popkultury zapsal jako obří průšvih. Dokonce tak velký, že první věc, kterou se James Gunn při příchodu do DC pokusil udělat, bylo Sebevražedný oddíl restartovat – ve své vlastní verzi z roku 2021 začal od začátku a s výjimkou Robbie nevyužil ve větší míře nikoho z předchozí verze, některé dokonce zkraje zavraždil. Komerční úspěch obou filmů vzhledem k zuřícímu covidu nemůžeme porovnávat.
Jedním z předních šiřitelů negativního obrazu prvního filmu je sám režisér David Ayer, jehož vyjádření se s lety dokonce stupňuje. „Do snímku jsem vložil vše, co ve mně je. Vytvořil jsem něco úžasného. Střih, který uvedlo studio, ale není můj film,“ řekl v roce 2021 Variety. Jeho vize se především u skalních příznivců DC stala ekvivalentem ztracených antických tragédií. A poté, co se důsledného režisérského přepracování dočkala Justice League samotného Snydera (jenž stejně jako před ním Ayer přišel o kontrolu nejdřív nad svým filmem a následně nad celým DC), začal fandom doufat, že se uvedení přeci jen dočká i „Ayercut“.
Tuhle myšlenku by se chtělo smést ze stolu – uplynulo sedm let, film je na veřejnosti značně nepopulární, proč by do něj studio chtělo dál investovat? Totéž však platilo o Justice League, jejíž přepracování si fandom dokázal vytrucovat. Ayer je myšlence rozhodně nakloněný, někomu už jeho zatvrzelost začíná připadat dokonce maličko patologická a nepatřičná. Proč se neposune k dalším projektům a nehodí minulost za hlavu? Právě na poznámku tohoto ražení reagoval na Twitteru: „Jsem si zkrátka jistý, že můj neviděný film je lepší než studiová verze. A zájem o něj je zcela přirozený, vzniká organicky mezi fanoušky a fanynkami. Gunn mi navíc řekl, že ještě bude mít šanci dostat se na svět. James si rozhodně zaslouží spustit vlastní DC vesmír bez dalších dramat ohledně starých projektů. Zato já jsem k tomu filmu navždy připoutaný. Snažím se tu bestii krotit nejlíp, jak umím. Život je zvláštní cesta.“
Ayer není jediný, kdo doufá, že jeho verzi ještě uvidíme. Minulý rok Will Smith řekl Variety, že na podlaze střižny skončil úžasný materiál a bylo by skvělé, kdyby si ještě našel cestu k publiku. Nutno však dodat, že v tuhle chvíli nemáme doopravdy mnoho důvodů věřit v existenci zničeného veledíla. Studia většinou přebírají kontrolu nad projektem z dobrého důvodu. Dost možná jsme přišli jen o alternativně nijaký snímek. Nebo snad ne?