Vypočítavý útok na Oscary? Životopisné drama otevírá bolavou kapitolu izraelských dějin
Rodačka z Kyjeva byla od mládí zapálenou sionistkou a po vzniku samostatného izraelského státu v roce 1948 vykonávala řadu politických pozic. Propracovala se až do čela země, v této funkci působila mezi roky 1969 a 1974. Tehdy Izrael dlouhodobě bojoval s arabskými státy v rámci tzv. opotřebovávací války. Už tak napjatou situaci vyhrotilo zavraždění jedenácti izraelských sportovců palestinskými teroristy během olympijských her v Mnichově roku 1972.
Nejvýraznější událostí během vlády Meir však byla jomkipurská válka, probíhající v říjnu 1973. Přestože se Izraelcům nakonec podařilo nečekaný syrsko-egyptský útok za cenu velkých ztrát odrazit, o půl roku později premiérka v důsledku rostoucí nespokojenosti veřejnosti odstoupila.
Právě na události související s tímto konfliktem by se měl soustředit i snímek izraelského režiséra Guye Nattiva. Jeho drama Mabul (2011) se dočkalo pochval na berlínském festivalu, roku 2019 navíc získal Oscara za angažovaný kraťas Kůže. Pod scénářem je podepsaný Nicholas Martin, autor životopisné dramedie Božská Florence (2016).
Ve svižně sestříhaném traileru je zdůrazněno vyjednávání Meir s americkým ministrem zahraničí židovského původu Henrym Kissingem (Liev Schreiber). Žánr politického thrilleru také láká na nástin soupeření mezi USA a Sovětským svazem, jelikož obě strany studené války se do arabsko-židovské nevraživosti rovněž zapojily.
Snímek měl premiéru letos na festivalu v Berlíně a 21. září se dostane do českých kin pod názvem Golda – Železná lady Izraele. Z toho je patrná asociace s oscarovou rolí Meryl Streep jako britskou premiérkou Margaret Thatcher v dramatu Železná lady (2011). Mirren navíc prošla značnou fyzickou transformací, za což se u Akademie udílející nejcennější sošky bezesporu sbírají body navíc.
Zajímavější než sledování této oscarové hry však bude vykreslení samotné Meir, běžně považované za tvrdého a nesmlouvavého člověka, přičemž ukázka z filmu ji v zájmu dramatické nekomplikovanosti zobrazuje spíše jako obětavou hrdinku. Uvidíme, jestli se i výsledný snímek pustí na tenký led ambivalentní morálky, anebo raději zůstane nekonfliktním biopicem.