Nový horor inspirovaný Záhadou Blair Witch je prý tak děsivý, že se lidé utíkají z kin vyzvracet
U legendárního Psycha (1960) Alfreda Hitchcocka lidé omdlévali. Vymítač ďábla (1973) Williama Friedkina nejenže vyháněl diváky a divačky z kin, ale dokonce se při jeho promítání několikrát stalo, že někdo v publiku dostal záchvat. Záchranáři proto byli v době promítání v neustálé pohotovosti.
Nevolnost nepřekvapivě způsobovala divákům i Záhada Blair Witch (1999), která zvolila neokoukaný found footage styl a účinnost svého formátu posilovala historkou o tom, že jde o skutečné záběry, nikoli o filmovou fikci. A sadistický vrah Matta Dillona v Jack staví dům (2018) zase úspěšně znechucoval a vyháněl návštěvníky ze sedaček na festivalu v Cannes.
Nyní se do nezvyklého exkluzivního klubu filmového děsu přidává britský horor The Outwaters.
Trailer: The Outwaters
Snímek je příběhem skupinky čtyř přátel, kteří vyrazí do Mohavské pouště, aby zde natočili videoklip, přičemž jejich výlet se zvrhne v hotové peklo. Robbie Banfitch, který film režíroval podle vlastního scénáře, projekt popsal jako kombinaci Záhady Blair Witch a Stromu životaTerrence Malicka. Některé ohlasy mluví i o tom, že konec připomíná psychedelické finále 2001: Vesmírné odysey (1968).
Horor The Outwaters dorazil do amerických kin začátkem února a záhy začaly internet zaplavovat velmi silné reakce, od nutnosti odvracet oči od plátna přes záchvaty paniky až po útěky ze sálů kvůli zvracení. Což není, pokud se bavíme o nějakém silnějším hororovém zážitku, nic nového. Jsme ale v době moderních technologií, takže má podobný zážitek zajímavou dohru. Podle ohlasů Banfitchův horor dokáže diváky a divačky natolik rozrušit, že je Apple Watch začnou upozorňovat na problémy se srdcem. A to už je slušný hororový cejch.
Snímek má na Rotten Tomatoes solidní recenze (70 %), takže by fanoušky a fanynky žánru měla čekat slušná podívaná. Většina ohlasů ho líčí jako „vyčerpávající“ v dobrém i špatném, některé recenze mluví o tom, že 110minutová stopáž by mohla být kratší a že z roztřesené kamery bolí oči. Kritik Noel Murray napsal pro Los Angeles Times: „Někomu může připadat zdlouhavý a matoucí, ale je třeba obdivovat, jak důsledně Banfitch k látce přistupuje. The Outwater skutečně působí, že vidíme konec světa z pohledu vlastních očí.“
V zahraničí je film již dostupný na VOD, českého distributora zatím hledá. Vzhledem k tomu, jaká pověst ho začíná provázet, se ale dá očekávat, že to nebude trvat dlouho.
Kinolog: Musíme si promluvit o Dominikovi Ferim. Stejně jako o Cosbym a Weinsteinovi
Soudní proces s bývalým politikem Dominikem Ferim je pro Česko podobně významný jako proces s producentem Harveym Weinsteinem v USA. Od počátku hnutí MeToo v roce 2017 jsme se ale už díky desítkám dokumentů dozvěděli mnoho o obětech sexualizovaného násilí. Dá se z nich naučit, co jako veřejnost nemáme dělat a říkat, a čemu naopak věnovat pozornost.