Blíží se největší filmová katastrofa? Špionážní thriller od světoznámého tanečníka se stal kultem, aniž by ho téměř kdo viděl

Blíží se největší filmová katastrofa? Špionážní thriller od světoznámého tanečníka se stal kultem, aniž by ho téměř kdo viděl
Blackbird | Wildcard Distribution
Snímek The Room, který natočil Tommy Wiseau roku 2003, je považovaný za jeden z nejkultovnějších filmů všech dob. Snímek tak špatný, až u něj publikum na půlnočních projekcích roní slzy smíchu. A nyní se šušká o tom, že dostane následovníka. Čtyřiašedesátiletý tanečník Michael Flatley totiž před čtyřmi lety vyprodukoval a z vlastní kapsy financoval špionážní film Blackbird, který obklopují zvěsti o výjimečné události podobně jako blížící se premiéru Avatara 2 – jen z té druhé a nelichotivé stránky.
Michael Flatley ostatně není filmovému obecenstvu známý a jedná se o jeho herecký i režisérský debut, do něhož zlákal také legendy béčkové tvorby Patricka Bergina a Erica Robertse. Nejlépe placený tanečník historie, jenž se proslavil roku 1994 díky strhujícímu vystoupení během přestávky pěvecké show Eurovize, v Blackbird ztvárňuje vysloužilého tajného agenta Victora Blackleyho, jenž v Karibiku provozuje luxusní noční klub. Na dveře mu zaklepe dávná láska, která ale vznítí i smrtelná nebezpečí.
Blackbird
Snímek, který Flatley vytvořil svépomocí podobně jako před dvaceti lety Wiseau svůj Pokoj, měl světovou premiéru roku 2018 na londýnském Raindance Film Festival. Poté se ale vypařil, aniž by za sebou zanechal byť jedinou recenzi. A to je hlavní důvod, proč se o něm před zářijovým uvedením v britských kinech mluví jako o „kultu, který nikdo neviděl“. To a také čerstvě zveřejněný trailer plný melodramatických proslovů a hudby či toporné choreografie.
Není přitom úplně jasné, proč se Blackbird po utajované premiéře vytratil. Spekuluje se o spojitosti s kritizovanými plakáty, které zahrnovaly jednak elegantně oblečené a pojmenované mužské herce, jednak mladší a nekreditovanou ženu v bikinách (Nicole Evans). Film vyklidil pozice dokonce i z Flatleyho sociálních sítí, kde jej tanečník do té doby horlivě promoval.
Tři roky bylo ticho a Blackbird se zjevil až jako zahajovací snímek na loňském Monaco Streaming Festival, ovšem jeho promítání nebylo navzdory zavádějícímu názvu události streamováno. Pak snímek opět beze slova zmizel a zůstal bez povšimnutí až do letošního července, kdy jej ukořistila irská distribuční společnost Wildcard Distribution. Ta ho pošle 2. září do irských a britských kin a zainteresované obecenstvo jásá – po traileru napěchovaném exotickými lokacemi a úsměvnými bondovskými referencemi nikdo nepochybuje o tom, že se na nás skutečně řítí neobyčejný a kultovní zážitek.
„Z filmových dějin dnes můžete vyštrachat naprosto cokoli,“ tvrdí Paul Vickery, programový ředitel londýnského kina Prince Charles Cinema, v rozhovoru pro Hollywood Reporter. „Ale když narazíte na snímek, který vidělo jen pár jedinců a takové množství lidí o něm diskutuje, na film, který zmizel, ačkoli se stačil zapsat do podvědomí, tak se z něj stane kult.“
Michael Flatley
Lidé projevují o Blackbird zájem jednoduše pro jeho epochální cestu vstříc široké distribuci, kterou navíc lemují legendy o jeho hlavním tvůrci. Málokdo si ještě nedávno dovedl představit, že by se z Michaela Flatleyho, jehož chodidla byla pojištěna na 57,6 milionů dolarů, stal akční hrdina. „Už si někdo představil Michaela Flatleyho jako Russella Crowa?“ řečnicky se táže předseda britského kinořetězce Showcase Richard Leonard. Showcase ostatně nezůstal v kauze Blackbird nečinný a snímku poskytne kompletní národní distribuci.
Leonard dále přirovnává Flatleyho novou image agenta ve smokingu s drsnými praktikami k momentu, kdy „Liam Neeson začal nahánět padouchy“. A další lidé ze zákulisí uvádění filmů s tím souhlasí. „Je to jako kdyby Alan Titchmarsh (britský televizní zahradník) náhle ohlásil, že natočil akční film,“ souhlasí Timon Singh, zakladatel Bristol Bad Film Club oslavující pokleslou a bizarní kinematografii.
A přesně do té bude Blackbird podle všeho zapadat, což naznačuje mimo jiné srovnávání s The Room. Stejně jako Wiseau také Flatley svůj debutový opus sám natočil, napsal a ztvárnil hlavní roli. A také on jej evidentně pojal naprosto seriózně a s vidinou toho, že tvoří mistrovské dílo. Je samozřejmě otázka, jestli to bude stačit na nového „Občana Kanea mizerných filmů“ – upoutávka sice místy prokazuje parametry „tak špatný, až skvělý“, ale přece nezapře vyšší formální úroveň.
Pokoj
Pokoj | Festival otrlého diváka
Podle Roba Hilla, autora knihy The Bad Movie Bible, navíc mizerné kultovní filmy nemusí nutně odrážet pouze formální neduhy, ale hlavně osobnost svého egoistického tvůrce. Charakter Tommyho Wiseaua v The Room tudíž všechny ostatní postavy plácají po ramenou a říkají mu, jak je skvělý. A tento nechtěný parodický rozsah může být vlastní také Blackbird, kde Flatley hraje nesmírně schopného, elegantního a krásnými ženami obklopeného agenta. Část exotické produkce se navíc odehrává na Flatleyho milionových pozemcích, mimo jiné v jeho vile na Barbadosu. Závěrečnou píseň navíc nahrála slavná irská zpěvačka Sinéad O'Connor.
„Na papíře to zní jako masivní ego trip, ale trailer je dobře sestříhaný a evidentně nepostrádá produkční hodnotu. Sice nevím, jaký je Flatley herec, ale nevypadá špatně,“ pokračuje Timon Singh. A tím, jak napodobil Wiseaua v tom, že si to celé napsal, produkoval, financoval, zrežíroval i zahrál, může na Wiseaua jedině navázat, pokud selže. A pokud uspěje, naváže na Orsona Wellese (režiséra Občana Kanea).“
Oba tyto scénáře navíc nezní vůbec špatně – na Občana Kanea Blackbird zřejmě nedosáhne, ale ani připodobnění k The Room nemusí být negativní. Dílo Tommyho Wiseaua ostatně dodnes zaplňuje půlnoční projekce a má armádu fanoušků, kteří řvou smíchy u každé nazpaměť naučené repliky. Záleží ale na tom, zda Flatley vyrukuje s podobně údernými hláškami jako: „Oh, hai Mark.“
Pokoj
Bohatý a slavný Flatley ale není Wiseau, jemuž The Room zajistil nesmrtelnost a také nevyčerpatelný příjem financí. Na druhou stranu Flatleyho filmová společnost Blackbird Film Production vykázala na konci roku 2020 ztráty v hodnotě tří a půl milionu eur, tudíž všechny zvěsti o kultovním zážitku přichází účetním vhod. Rozpočet Blackbird ale zveřejněný nebyl a neví se, kolik peněz bude muset Flatleyho projekt vydělat, aby neskončil v minusu.
Pokud nebude film samotného Lord of the Dance Michaela Flatleyho jen nudný a nezáživný, může zaznamenat úspěch a dostát kultovnímu statusu, který jej dohnal ještě před premiérou. Kdo ví, třeba je Flatley filuta a obchodní génius, který to celé čtyři roky pečlivě plánoval. A pokud mu to vyjde, snad Blackbird v budoucnu uvidíme také na některé streamovací službě.

Kinobox: Uf, oni jsou tady! Lepší horor letos neuvidíte

Jordan Peele je králem hororu a společenských komentářů o Spojených státech amerických. Oscarově nás vyděsil svým Uteč, zamotal nám hlavu podobenstvím My a teď se pustil do tématu UFO.