Nechybělo mnoho a Arnold Schwarzenegger si mohl zahrát v jednom z nejlepších akčních filmů devadesátek
Řeč je o Skále, dnes již kultovním akčňáku z roku 1996, v němž si hlavní role zahráli Sean Connery a Nicolas Cage. Ve filmu se generál amerického námořnictva Francis Hummel (Ed Harris), čestný muž, nečekaně zmocní někdejšího vězení na ostrově Alcatraz, rozmístní v něm patnáct raket s chemicko-biologickou látkou a namíří je na blízké město s tím, že pokud vláda nesplní jeho požadavky, budou ve velkém počítat mrtvé. Pentagon a FBI proti Hummelovi vyšlou elitní protiteroristickou jednotku, v jejichž řadách se ocitnou i specialista na chemické a biologické zbraně Stanley Goodspeed (Cage) a tajemný vězeň John Mason (Connery), jehož vláda na 30 let zavřela a zahodila klíč a kterému se kdysi podařilo z Alcatrazu uprchnout.
Skála patřila k největším a také nejpřekvapivějším hitům devadesátých let. Bay v ní dosáhl pomyslného tvůrčího vrcholu, Connery úspěšně oprášil šarm agenta 007 (mnozí jeho fanoušci dodnes Masona vnímají jako nepřiznaného zestárlého Bonda) a Cage se úspěšně transformoval v akčního hrdinu. Jeho obsazení působilo největší pozdvižení, protože byl Cage do té doby známý svými extravagantními výkony převážně v dramatických filmech (o rok dříve navíc zazářil jako alkoholik v Leaving Las Vegas, což mu vyneslo Oscara).
Connery s Cagem nakonec vytvořili dokonale sehrané duo, na které milovníci žánru nedají dopustit. Producent Don Simpson si ale původně v rámci obsazení myslel na Arnolda Schwarzeneggera. A přestože se na první dobrou nabízí Conneryho role Masona, ve skutečnosti mu byla nabídnuta postava Goodspeeda. Proč si nakonec Arnold ve filmu nezahrál, to vysvětlil v roce 2012 v rozhovoru pro magazín Empire: „Don měl s sebou 85 stran a všude byly ručně psané poznámky od Jerryho Bruckheimera. Řekl mi: 'Tady, podívej se na tenhle scénář. Ale nečti ho! Jen, o tomhle to je...' Byl toho úplně plný. Řekl jsem, že se nemůžu zavázat na základě toho, co mi ukazuje, když si to ani nemůžu přečíst. Navrhl jsem, ať to napřed dodělají a pak si znovu promluvíme. Byl velmi rozčilený. Odešel a pak už to rovnou nabídl Cageovi“.
Zajímavé na celé téhle situaci je, že i když je Skála napěchovaná testosteronem, nerdovský Goodspeed má do klasického akčního hrdiny daleko a vedle chlapáckého Conneryho často funguje jako komediální figurka. Je proto otázkou, jak by do něčeho takového zapadl Arnold (je nicméně dost možné, že tehdejší verze scénáře postavu pojímala jinak).
Přestože měl Arnold k odmítnutí dobrý důvod, zpětně to nejspíše vnímal jako chybu, neboť v té době již těžko navazoval na své předchozí hity. Jak se ale říká – neštěstí jednoho je štěstím druhého. Pro Cage šlo naopak o zlomový okamžik jeho kariéry. Po Skále se stal žádanou hvězdou a tváří mnoha dalších blockbusterů (Con Air, Tváří v tvář, 60 sekund, Lovci pokladů).