Všechny prodal a na každého něco věděl. Film o komunistu Tomanovi má finální upoutávku
Příběh Zdeňka Tomana (Jiří Macháček) není dle tvůrců jen věrohodným vykreslením toho, co se v Československu dělo v chaotickém a málo zmapovaném poválečném období tzv. třetí republiky v letech 1945 - 48. Je to současně drama o tom, co doba a okolnosti, příležitost, touha po moci a nenasytnost dělá s charakterem člověka. Na pozadí historických událostí a postav v něm vystupuje do popředí lidský rozměr, příběh Tomanovy rodiny, jeho ženy Pesly (Kateřina Winterová), sestry Aurélie i syna Ivana.
„Toman nebyl politik v pravém slova smyslu, byl to hlavně kšeftař. Obchodoval se vším a s každým. Kšeftoval například s říšskými markami, pašoval a prodával za valuty zboží v Londýně, prodával židovským uprchlíkům možnost dostat se přes Československo z východní Evropy na západ a dál do Palestiny,“ popisuje režisér Ondřej Trojan to, jak plnil poválečný šéf zahraniční rozvědky svůj hlavní úkol - sehnat peníze na financování komunistické strany a její cesty k uchvácení moci.
Za svou kariéru, která byla strmá a krátká, nahromadil Toman ale především obrovský majetek pro sebe. Kromě toho si od počátku svého působení na vnitru vedl na každého ze spolupracovníků složky. Všichni ho potřebovali, protože Toman uměl zařídit cokoli – sehnat peníze, auto, odstavit člověka nebo otevřít hranice. Věděl na každého něco a uměl to použít. Bylo tak jen otázkou času, kdy bude muset zmizet…
Toman: Finální trailer
Z traileru výše, který byl zveřejněn včera, je patrné to, co trápí obdobné tuzemské historické filmy obecně - přehršel postav, nesmyslné skoky v čase, úmorné dialogy v bytě u stolu (a jinde). Snad se v tom divák vyzná, neboť v případě Tomana bude úspěch, když se jeho tajuplný život podaří přiblížit našinci. Zatím je totiž znám především historikům a těm, co se takzvanou třetí republikou a poválečným vývojem u nás zabývají.